متعادل سازی ظرفیت بیش از دو برابری آموزش عالی در کشاورزی

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

رئیس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی اعلام کرد که ظرفیت آموزش عالی و تربیت دانشجو در بخش کشاورزی بیش از دو برابر نیاز این بخش بود که طی سال‌های گذشته متعادل و به ظرفیت‌سنجی صورت گرفته نزدیک شد. همچنین با جذب فارغ‌التحصیلان در بخش کشاورزی به ازای هر چهار تا پنج روستا یک کارشناس در نظر گرفته شده است.

سیدجلال‌الدین بصام- معاون آموزش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حوزه آموزش کشاورزی بیش از ظرفیت مورد نیاز بخش در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شد. بر اساس ماده ۲۱ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی موظف به نیازسنجی آموزشی بود که توانستیم در دولت یازدهم این کار را به خوبی انجام دهیم که بر این اساس سالانه ۳۵ هزار نفر باید آموزش داده شوند و دانشجو به این میزان در رشته‌های مختلف جذب شود.

وی افزود: در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم این عدد ۸۰ هزار نفر دانشجو بود که با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال گذشته به حدود ۴۰ هزار نفر و نزدیک به ظرفیت‌سنجی انجام شده رسید. در واقع جلوگیری از ازدیاد فارغ‌التحصیلان کار اساسی بود که در چهار سال گذشته انجام شد.

رئیس موسسه آموزش عالی جهاد کشاورزی ادامه داد: امکان اشتغال در بخش کشاورزی فراهم شد و بر همین اساس ۱۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان در بخش‌های مختلف جذب شدند که در حال حاضر به عنوان کارشناسان پهنه‌های مختلف کشور فعالیت می‌کنند. به گونه ای که هر ۲۰ تا ۵۰ روستا به یک کارشناس سپرده شده است که آنها همه حوزه‌های تولید را در بخش کشاورزی در منطقه یا پهنه مورد نظر خود نظارت می‌کنند. آموزش‌های لازم به این کارشناسان داده شده تا بتوانند اطلاعات و مسائل مربوط به بخش کشاورزی را به کشاورزان انتقال دهند.

بصام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تعداد کارشناسان تقسیم شده در پهنه‌های کشور بسیار کمتر از استانداردهای مورد نظر است، گفت: این کاشناسان همان مروجان یا کارشناسان ترویج بخش کشاورزی هستند که در گذشته تعدادشان بیشتر از این میزان بود. از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و گرچه در حال حاضر تعداد آنها کمتر از آن چیزی که باید باشد، است اما هنوز ۱۰ هزار نفر جذب نیروی فارغ‌التحصیل برای این کار به صورت کامل صورت نگرفته و در صورت تکمیل جذب نیرو، از حدود ۳۸ هزار روستا در کشور، به هر کارشناس حدود ۴ تا ۵ روستا می‌رسد.

وی همچنین در خصوص کارگاه بین‌المللی مدیریت نوین منابع آب که در ۳۱ تیرماه برگزار می‌شود، اضافه کرد: این کارگاه با حضور ۱۸ نماینده از ۱۴ کشور، سه استاد بین‌المللی و یک استاد ایرانی و در راستای اهداف سازمان بهره‌وری آسیایی برگزار می‌شود. مسائل این کارگاه مرتبط با منابع آبی بوده و شیوه‌های نوینی که برای مدیریت آن در کشورهای آسیا و اقیانوسیه به کار گرفته می‌شود، به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. همچنین روش‌های افزایش تامین منابع آبی نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و از نمونه‌های موفق طرح‌های آبیاری نوین در ایران عملیاتی شده است، بازدید به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x