ریفاینانس به زبان ساده چیست؟

VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

ریفاینانس به زبان ساده

آنچه در این محتوا میخوانید😃

اعتبار اسنادی کوتاه مدت یکی از موضوعات مهم در مدیریت مالی محسوب می شود، بنابراین اهمیت و ضرورت شناخت راه های تامین مالی شرکت ها و پروژه های زیربنایی و سرمایه ای بر هیچکس پوشیده نیست. تسهیلات اعتبار اسنادی ریفاینانس همواره به عنوان یکی از روش های تامین مالی از طریق بدهی مطرح است و از این رو برای فعالان عرصه های سرمایه گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از طرف گروه تجاری ققنوس با پرداختن به موضوع ریفاینانس به زبان ساده قصد داریم تا شما را با تمامی جزییات ریفاینانس به زبان ساده آشنا کنیم و تفاوت آن با نوع دیگری از تسهیلات ارزی را در بخش واردات به نام فاینانس، بررسی کنیم. همچنین برای درک بهتر و هرچه بیشتر  شما از موضوع ریفاینانس به توضیح مفاهیم و شرایط، الزامات و مزایای اعتبار اسنادی ریفاینانس خواهیم پرداخت.

تعریف ریفاینانس به زبان ساده

ریفاینانس به زبان ساده یعنی هنگامی که واحد یا شخص اقتصادی برنامه پرداخت بدهی را اصلاح می کند. در واقع به جایگزینی وام قدیمی با وام جدید با مشخصات و ویژگی های بهتر اعتبار اسنادی ریفاینانس می گویند. در تعریف دیگر می توان گفت در میهن عزیزمان ایران بر اساس بخشنامه شماره ۱۱۱۳/۶۰ مورخ ۳۱/۰۶/۱۳۸۳ بانک مرکزی، استفاده از خطوط اعتباری کوتاه مدت بین بانکی در مدت حداکثری تا یک سال برای گشایش اعتبار اسنادی برای واردات کالا را اعتبار اسنادی ریفاینانس می نامند. تمامی واردکنندگان کالا و خدمات می توانند با استفاده از خطوط اعتباری بین بانکی اقدام به گشایش اعتبار اسنادی نمایند. ریفاینانس به زبان ساده نوعی گشایش اعتبار اسنادی کوتاه مدت است که فروشنده (ذینفع) در حین معامله سند طبق شرایط اعتبار، وجه سند را نقداً از بانک کارگزار دریافت می‌کند و خریدار طبق قراردادی که با بانک کارگزار منعقد می‌کند، در زمان مشخص شده در قرارداد پرداخت وجه اسناد را انجام می‌دهد.

Refinance یا “refi” به طور خلاصه به فرآیند بازنگری و جایگزینی شرایط قرارداد اعتباری موجود اشاره دارد. به طور معمول در رابطه با وام یا رهن زمانی که یک کسب و کار یا یک فرد تصمیم دارند تا تعهدات اعتباری خود را مجدداً تأمین مالی کنند، در واقع به دنبال ایجاد تغییرات مطلوب در نرخ سود، برنامه پرداخت و یا سایر شرایط مندرج در قرارداد خود می باشند. در صورت تایید، وام گیرنده قرارداد جدیدی می گیرد که جایگزین قرارداد اصلی می شود. وام گیرندگان معمولاً زمانی که نرخ بهره به طور قابل توجهی تغییر می کند، سرمایه گذاری مجدد را انتخاب می کنند که امکان پس انداز بالقوه از یک معامله جدید را فراهم می کند.

اعتبار اسنادی ریفاینانس
اعتبار اسنادی ریفاینانس

اصلی ترین تفاوت های تعریف فاینانس و ریفاینانس به زبان ساده (اعتبار اسنادی بلند مدت و کوتاه مدت)

پس از آن که با ریفاینانس به زبان ساده آشنا شدید، نوبت به بررسی تفاوت های فاینانس و ریفاینانس می رسد که در این بخش به آن می پردازیم. حداکثر مدت زمان اعطای تسهیلات ریفاینانس تا یک سال و برای تامین مالی فاینانس بیش از یک سال می باشد، از این رو ریفاینانس در دسته اعتبار اسنادی کوتاه مدت قرار می گیرد. از سوی دیگر بازپرداخت تسهیلات به بانک های خارجی در اعتبار اسنادی ریفاینانس از طریق بانک های تجاری و در فاینانس از طریق بانک های مرکزی تضمین شده است.

بهتر است بدانید که برای خرید و ساخت پروژه های سرمایه ای و قطعات و ماشین آلات خطوط تولید و خدمات از جمله نصب، آموزش و دانش فنی استفاده از تسهیلات مالی فاینانس استفاده می شود. با این حال، از تسهیلات ریفاینانس برای واردات برخی از محصولاتی که بانک تعیین می کند استفاده می شود. کسانی که می توانند از تسهیلات مالی  فاینانس بهره مند شوند، اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی هستند که در صورت عدم استفاده از بودجه عمومی کشور و یا به منظور ثبت سفارش خاص می توانند از تسهیلات اعتبار اسنادی کوتاه مدت ریفاینانس نیز استفاده کنند.

نحوه استفاده از ریفاینانس

نحوه استفاده از ریفاینانس به زبان ساده به این ترتیب است که ابتدا بانک عامل جهت تامین مالی اسناد اعتباری برای متقاضی، برای وی تقاضای اعتبار می کند و از واحد اعتبار ارزی درخواست صدور مشمول نامه می نماید. بانک ها می توانند با بانک های کارگزار (خارجی و ایرانی) و با تایید اداره تامین اعتبار ارزی و به مسئولیت خود قرارداد اعتبار اسنادی کوتاه مدت حداکثر یک ساله (ریفایننس) را منعقد کنند.

اعتبار اسنادی ریفاینانس به زبان ساده به گونه ای است که مصرف کنندگان معمولاً به دنبال تضمین و تأمین مالی مجدد برخی تعهدات بدهی هستند تا شرایط تسهیلات و وام مطلوب تری را بدست آورند، اغلب در پاسخ به شرایط اقتصادی در حال تغییراهداف مشترک ریفاینانس کاهش نرخ سود ثابت برای کاهش پرداخت ها در طول مدت قرارداد وام، تغییر مدت وام، یا تغییر وام از رهن با نرخ ثابت به وام رهن با نرخ قابل تنظیم (ARM) یا بالعکس است. همچنین وام گیرندگان ممکن است به دلیل بهبود شرایط اعتباری خود، به دلیل تغییر در برنامه های مالی بلندمدت خود، یا با تجمیع بدهی های موجود در یک وام کم هزینه، مجدداً سرمایه گذاری کنند.

نحوه گشایش اعتبارات اسنادی

مراحل گشایش انواع اسناد اعتباری اعم از اعتبار اسنادی ریفاینانس به زبان ساده به شرح زیر است:

  • اولین مرحله برای شروع فرآیند پرداخت، انجام توافقات نهایی بین دو طرف قرارداد است. این قرارداد ممکن است یک پیش فاکتور تایید شده یا هر قرارداد جداگانه دیگر باشد.
  • با تایید نهایی معامله و انتخاب نوع اعتبار اسنادی به عنوان روش پرداخت، بایستی خریدار به بانک مراجعه کرده و درخواست گشایش اعتبار اسنادی را ثبت کند.
  • در صورتی که بانک با گشایش اعتبار برای خریدار موافقت کند خریدار، موضوع را به بانک فروشنده اعلام خواهد کرد تا بانک قبل از گشایش شرایط را بررسی کند.
  • مرحله بعدی در گشایش اعتبارات اسنادی من جمله اعتبار اسنادی ریفاینانس ابلاغ اعتبار بانکی به فروشنده است.
  • تحویل کالا به متصدی حمل و دریافت مدارک از شرکت باربری است.
  • پس از هماهنگی با شرکت باربری و دریافت مدارک حمل توسط فروشنده، کالا به گمرک مقصد ارسال می شود.
  • در این مرحله فروشنده موظف است مدارک مربوط به حمل و نقل کالا و اسنادی از قبیل پروفرما، گواهی بازرسی و غیره را به بانک خود تحویل دهد.
  • پرداخت وجه توسط بانک به فروشنده که تنها پس از دریافت مدارک و تطبیق آن با شرایط اعتبار اسنادی کوتاه مدت، انجام خواهد شد.
  • ارسال مدارک کنترل شده به بانک خریدار
  • کنترل اسناد و مدارک توسط بانک و سپس دریافت وجه از خریدار: بانک صادرکننده اعتبار اسنادی کوتاه مدت ۵ روز فرصت دارد اسناد دریافتی را بررسی و در صورت رعایت، مبلغ تراکنش را برای تسویه از خریدار دریافت کند. پس از پرداخت و تسویه مبلغ توافق شده توسط خریدار، بانک مدارک را جهت ترخیص از گمرک به خریدار تحویل می دهد. جهت ترخیص کالای خود می توانید به ترخیص کاران حرفه ای ما در گروه تجاری ققنوس مراجعه نمایید.
  • مرحله آخر ارائه مدارک به حامل و دریافت کالا است.
اعتبار اسنادی کوتاه مدت
اعتبار اسنادی کوتاه مدت

جمع بندی

تمام تلاش ما در گروه تجاری ققنوس با نگارش این مقاله بر این اساس استوار بوده تا شما را با مفاهیم به روز عرصه های تجاری و اقتصادی آشنا نماییم. از این رو در این مقاله سعی کردیم علاوه بر جزییات تخصصی در مورد اعتبار ریفاینانس شما را با تعریف ریفاینانس به زبان ساده نیز آشنا کنیم. همچنین به بررسی تفاوت های فاینانس با اعتبار اسنادی کوتاه مدت ریفاینانس نیز آشنا شدید. مراحل گشایش اعتبارات اسنادی بیان شده در مقاله نیز می تواند راهنمای شما عزیزان باشد. همچنین می توانید برای پشت سر گذاشتن مراحل گشایش انواع اعتبار اسنادی از کارشناسان و افراد متخصص ما  در گروه تجاری ققنوس کمک بگیرید تا بدون نگرانی مراحل را با موفقیت به پایان برسانید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x