[ad_1]

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از درگیری ۹۴ درصد مساحت کشور با پدیده خشکسالی هواشناسی بلند مدت خبر داد و گفت: خشکسالی هواشناسی بلند مدت در استان‌های خوزستان، قم و خراسان شمالی در وضعیت وخیم قرار دارد.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در نگاه کوتاه‌مدت بر اساس شاخص SPEI (بارش و تبخیر و تعرق) یکساله منتهی به پایان تیرماه ۹۶ بسیاری از مناطق کشور دچار درجات متفاوتی از خشکسالی هستند.

کل عرصه خوزستان دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید است

وی با اشاره به اینکه کل پهنه استان خوزستان دچار وضعیت خشکسالی شدید و بسیار شدید در مقیاس کوتاه‌مدت است، گفت: بخش‌های عمده استان‌های خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و بخش‌هایی از استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و سمنان با درجات شدید تا بسیار شدید خشکسالی درگیر هستند.


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: بر اساس شاخص کوتاه‌مدت خشکسالی مناطق محدودی از کشور در شرایط نرمال و متمایل به ترسالی هستند که بخش‌هایی از استان مرکزی، همدان و جنوب فارس در این زمره قرار می‌گیرند.

۸ درصد مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید یک ساله

این کارشناس سازمان هواشناسی کشور به مساحت تحت تاثیر خشکسالی در مقیاس کوتاه‌مدت اشاره و اظهار کرد: حدود ۲۴ درصد مساحت کشور با خشکسالی خفیف، ۲۸ درصد خشکسالی متوسط، ۲۸ درصد خشکسالی شدید و هشت درصد خشکسالی بسیار شدید مواجه است همچنین حدود ۱۰ درصد از مساحت کشور در شرایط طبیعی و ۱.۵ درصد مساحت کشور در شرایط ترسالی قرار دارند.

بیشتر بخوانید :  گلایه فعالان پوشاک کشور از وزیر صنعت

وضعیت خشکسالی کشور در مقیاس بلندمدت

فاتح در ادامه به تشریح وضعیت خشکسالی کشور در مقیاس بلندمدت پرداخت و گفت: خشکسالی بلندمدت همچنان در پهنه‌های وسیعی از کشور پابرجا است و همه نقاط کشور به نوعی با درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی بلندمدت دست و پنجه نرم می‌کنند.

خشکسالی بلند مدت در خوزستان، قم و خراسان شمالی در وضعیت وخیم

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه تقریبا کل پهنه سه استان خوزستان، قم و خراسان شمالی دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید هستند، گفت: بخش‌های وسیعی از چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، بوشهر و بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، مرکزی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان تهران، البرز، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، جنوب گیلان و گلستان با خشکسالی بلندمدت مواجه هستند.

۹۴ درصد مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت

وی با اشاره به مساحت تحت تاثیر خشکسالی در مقیاس بلندمدت اظهار کرد: ۱۱ درصد مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۴۲ درصد خشکسالی متوسط، ۳۰ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد خشکسالی بسیار شدید است همچنین پنج درصد مساحت کشور در شرایط نرمال و حدود نیم درصد مساحت کشور در شرایط بلندمدت ترسالی قرار دارند.

 

فاتح تاکید کرد: بیشترین حساسیت را باید نسبت به خشکسالی‌های بلندمدت داشته باشیم چون محو شدن آثار سوء این نوع خشکسالی از طبیعت زمانبر است بنابراین مدیریت صحیح منابع محدود آب کشور یک امر ضروری تلقی می‌شود. نباید فراموش کنیم که ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و لازم است همه فعالیت‌ها بر اساس اقلیم خشک کشور تنظیم شود.

بیشتر بخوانید :  ناتوانی شبکه بانکی از تامین مالی بخش معدن

وی با بیان اینکه آحاد مردم و تصمیم‌سازان همگی باید به این موضوع توجه و حساسیت کافی داشته باشند، گفت: کشور ما دچار مشکلات ناشی از عقب افتادگی‌ها و کمبود منابع آب است.

ارائه گزارش خشکسالی در شورای عالی آب

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به این پرسش که گزارش‌های خشکسالی در اختیار کدام دستگاه‌ها قرار می‌گیرد، اظهارکرد: گزارش‌های ماهیانه بارش، دما و خشکسالی علاوه بر اینکه به‌طور مرتب در اختیار دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی قرار داده می‌شود، از طریق وزیر راه و شهرسازی در اختیار هیات دولت نیز قرار می‌گیرد همچنین به طور منظم در جلسات شورای عالی آب ارائه می‌شود. جلسات این شورا تقریبا هر دو ماه یکبار به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهور و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیران نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان آنان و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس تاکید متخصصان، خشکسالی هواشناسی تنها اولین مرحله از خشکسالی محسوب می‌شود و لازم است این پدیده در ابعاد کشاورزی ، منابع آب و در نهایت آثار اقتصادی و اجتماعی مورد رصد و پیگیری دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآشنایی با حمل و نقل هواییاتاق بازرگانی هامبورگانتقال پول به فارکسانتقال پول به کارت ملیبانک صادرات 4545بیت کوین پرشین تولزپست سریع بین المللپیگیری وضعیت مرسوله پست پیشتازترخیص کالا به انگلیسیچگونه از چین واردات کنیمحمل بار از آمریکا به ایرانحمل و نقل زمینی بین المللیحمل و نقل کالا به گرجستانحمل و نقل هوایی از چینخرید اپل از آمریکاخرید اینترنتی غذای کودکخرید تجهیزات صداخرید تجهیزات نجاریخرید و فروش ابزاررهگیری مرسولات گمشدهشرکت حمل ونقل بین المللی کیانوش ترابرصادرات شیرین بیانصادرات قیر به چینصادرات هوایی کالاصدور مستر کارت توسط بانکطریقه خرید از چینفرستادن پول به سوئدفروش ابزار نجاری ماکیتافروش تجهیزات زنبورداریفروش تجهیزات قصابیفريت بار از كانادا به ايرانقوانین گمرک برای خانواده شهداقوانین گمرک دبیقوانین گمرکی در ترکیهقیمت بیت کوین به تومانکارگو در ایوومستر کارت عراقمستر کارت هک شدهنحوه واردات خودرو توسط جانبازاننرخ حواله دلار به چیننماینده سایت آمازون در ایرانهزینه فریت بار به آمریکاواردات از دبی با سرمایه کمواردات بنزواردات چه کالاهایی سودآور است؟واردات خط تولید ام دی افواردات خودرو از دبیواردات خودرو توسط جانبازانواردات مزدا 3 مدل 2014وب مانی اندروید

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها