[ad_1]

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، یکی از زیرشاخه‌های لوازم و تجهیزات ورزشی، کفش و کتانی ورزشی است که باز می‌توان گفت در مقایسه با دیگر بخش‌های این صنف رونق بهتری دارد، چراکه علاقه‌مندان به برندها از این بازار غفلت نمی‌کنند. متاسفانه این رونق، اما به حال تولیدکننده ایرانی تاثیری ندارد، چراکه خریداران به سمت کالای وارداتی و برند خارجی می‌روند و ترجیح می‌دهند با پرداخت هزینه‌های گزاف کفش ورزشی خارجی به پا کنند.

در عین‌حال که رکود در بازار حکم‌فرماست و تولید داخلی روی دست تولیدکننده آن باقی مانده است، بسیاری از فعالان بازار اقدام به فروش کفش ایرانی با نام و برچسب خارجی کرده‌اند تا کمی از ضرر و زیان خود را جبران کنند.

از سوی دیگر، افزایش ورود کالاهای چینی در بازار، معدود کارخانه‌های تولید کفش ورزشی را نیز تعطیل کرده و انبوه تولیدات چینی در کشور شرایط سختی را برای تولیدکننده داخلی رقم زده است. این در حالیست که ایران در گذشته از کشورهای صادرکننده به‌ویژه در بحث کفش ورزشی بوده، ولی متاسفانه الان این شرایط برعکس شده است. کارشناسان امید دارند در آینده با کنترل واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، شاهد احیای مجدد کارخانه‌ها باشیم.

ضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان احساس می‌شود

در همین رابطه یک کارشناس بازار با اشاره به معضل کمبود نقدینگی به عنوان چالشی جدی در مسیر فعالیتی واحدهای تولیدی همچون مراکز تولید کتانی عنوان کرد: در چنین شرایطی، تزریق تسهیلات به‌صورتی هدفمند با سود پایین، راهکاری سازنده در حمایت از تولید‌کنندگان داخلی خواهد بود. امیر خسروی‌نژاد افزود: در حال حاضر، سود برخی از تسهیلات بانکی پرداختی تا ۲۴ درصد نیز برآورد می‌شود و این در شرایطی است که در سال‌های نه چندان دور، نرخ سود چنین تسهیلاتی ۱۴ تا ۱۵ درصد محاسبه می‌شد.

وی عنوان کرد: بدون تردید، حمایت از تولید‌کنندگان داخلی و به‌خصوص فعالان عرصه تولید کتانی و کفش‌های ورزشی مستلزم دو اقدام جدی و حمایتی است که یکی از این اقدامات، مشمول اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی برای خرید و مصرف کالاهای داخلی می‌شود و به موازات آن باید با افزایش و تشدید برخوردها با قاچاقچیان و واردکنندگان کتانی‌های غیرمجاز و پشتیبانی مالی هر چه بیشتر ظرفیت‌های بالقوه و موجود در این بخش را به‌صورت بالفعل ارتقا بخشید.

خسروی‌نژاد یادآور شد: قطعا با برنامه‌ریزی مدون و اصولی، بهره‌گیری شایسته‌ای از توانمندی‌ها و استعدادهای تولیدی موجود حاصل خواهد شد و قطعا در شرایطی که براساس برخی گزارشات، ۴۰ درصد از کتانی‌های عرضه‌شده در بازار در زمره تولیدات داخلی هستند که تحت عنوان برندهای خارجی به فروش می‌رسند، به این واقعیت پی خواهیم برد که زمینه لازم برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات کتانی ایرانی وجود دارد، اما حصول آن مستلزم عزم و همت مضاعف دستگاه‌های ذی‌ربط و متولی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

بیشتر بخوانید :  بزرگ‌ترین خریداران کالاهای ایران در سال۹۶ +اینفوگرافیک

قاچاق در صنعت کفش‌های ورزشی

امیرحسین کردبچه، یکی از فعالان صنفی در خیابان فردوسی نیز گفت: معضل قاچاق در صنعت کفش ایران، از گذشته بوده و اگر مسئولان تصمیم به مقابله با این پدیده شوم گرفته‌اند، ما استقبال می‌کنیم اما تجربه نشان داده که این سیاست‌ها معمولا مقطعی بوده و پس از مدتی رها شده است.

کردبچه افزود: از زمانی که بحث مالیات بر ارزش‌افزوده جدی شده بسیاری از واردکنندگان یا حتی تولیدکنندگان داخلی به خرده‌فروشی‌ها فاکتور رسمی نمی‌دهند و اگر هم فاکتور مطالبه کنیم، باید هزینه‌‌ای تقریبا ۱۵ درصد بالاتر بپردازیم که در واقع قدرت فروش نخواهیم داشت و کالاها روی دست‌مان می‌ماند. وی با اشاره به قدرت خرید مردم گفت: افزایش هزینه‌های زندگی، خریداران را به سمت کالاهای ارزان‌قیمت هدایت کرده که موجب سوءاستفاده برخی واردکنندگان شده، به صورتی که می‌بینیم محصولات چینی بی‌کیفیت روز به‌روز در کشور بیشتر می‌شود و صنعت کفش نیز از آن بی‌نصیب نمانده است.

کردبچه اظهار کرد: بسیاری از خرده‌فروشی‌ها ترجیح می‌دهند کالای ایرانی بفروشند. به این دلیل که فرزندان ایران از این طریق سود می‌برند. اما وقتی کالای ایرانی گران است، فعالان بازار به‌ناچار برای ادامه حیات تجاری خود به سمت کالاهای وارداتی می‌روند. این فعال صنفی تاکید کرد: حدود پنج سال است که تحریم‌ها و البته مشکل ورود برخی مواد اولیه باعث شده تا صنعت کفش با مشکل مواجه شود و همین نکته عامل دیگری برای حضور بیشتر کالاهای وارداتی  شده است.

هزینه‌های گزاف برای خرید کفش ورزشی

محمد کبریایی، فعال بازار و تولیدکننده کتانی و کفش‌های ورزشی

امروزه شرایط بازار به گونه‌ای است که رکود تمام بخش‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده است. امکان ندارد در گفتگوهای روزمره صحبت از رکود بازار و کاهش قدرت خرید به گوش نخورد. به عبارتی باید گفته شود که رکود در سال‌های اخیر جان بازار را گرفته و برای بازگشت رونق به آن راه زیادی در پیش داریم. البته بازار لوازم و تجهیزات ورزشی و به ویژه تولید و عرضه کتانی گردش مالی مطلوبی دارد که رکود و کاهش خرید مشتریان آن را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجب شد تا خریداران به سمت برندهای خارجی کشیده شده و با هزینه‌های گزاف اقدام به خرید کفش ورزشی مورد نظر خود کنند.

بیشتر بخوانید :  میراشرفی رییس کل گمرک ایران شد

البته درست است که رکود جان بازار را گرفته اما متاسفانه از طرف دیگر مشکل بزرگ تری این بازار و صنف را مورد حمله قرار داده است. قاچاق طی سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از مراکز و واحدهای تولید‌کننده کتانی و بسیاری دیگر از اقلام ورزشی را به تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید کشانده است. هرچند که نمی‌توان از گام‌های مثبتی که در این عرصه برداشته شده است چشم پوشی کرد اما ضرورت دارد در راستای تحقق حمایت‌ها از تولیدات داخلی با نظارت بیشتر بر قاچاق زمینه رقابت کالاهای داخلی را با خارجی‌های موجود در بازار فراهم کرد.

از سوی دیگر همچنین در ادامه مشکلاتی که بر سر راه تولید لوازم ورزشی وجود دارد باید به این مشکل اشاره شود که این تولیدکنندگان با کمبود تجهیزات مدرن و پیشرفته روبه رو هستند. البته در برخی از تولیدی‌ها به‌واسطه تامین و تجهیز کارگاه‌ها به ادوات و دستگاه‌های پیشرفته، کتانی‌های با کیفیت و استانداردی نیز تولید می‌شود، اما این ذهنیت به غلط در میان بسیاری از اقشار و عموم مردم جاری است که اساسا هر کتانی که در داخل کشور تولید می‌شود، بی‌کیفیت است که چنین دیدی غلط و ناصحیح است. در حال حاضر برخی از تولیدات ایرانی که از کیفیت بسیار مطلوبی نیز برخوردار هستند، تحت پوشش و عنوان برندهای خارجی و با قیمت‌هایی گزاف به متقاضیان و مشتریان فروخته می‌شود که همین موضوع گواهی است به کیفیت بالای برخی از تولیدات داخلی.

قاچاق و ورود غیرقانونی لوازم ورزشی به کشور

محمد امین‌زاده گوهری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم و تجهیزات ورزشی

بازار لوازم و تجهیزات ورزشی در حال حاضر با رکود درگیر است. تولید‌کنندگان در این شرایط رغبتی برای تولید ندارند، چراکه همین رکود و از طرف دیگر، افزایش مالیات‌ها و هزینه‌ها، قیمت مواد اولیه و هزینه‌های کارگران جایی برای امیدواری و تولید نگذاشته است. البته شاید بتوان فصل تابستان را روزنه‌ای دانست که کما بیش این بازار از رکود خارج شود. در این فصل به دلیل تعطیلات تابستان و افزایش اوقات فراغت میل به استفاده از لوازم و تجهیزات ورزشی جهت شرکت در کلاس‌های تابستانی مرتبط بیشتر می‌شود.

اما به‌طور کلی مشکلات بر سر راه تولید و فروش لوازم ورزشی بسیار زیاد است. به همین دلیل بازار را کالاهای وارداتی پر کرده است. مشکل اینجاست که هیچ تسهیلاتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نمی‌شود و اینجاست که باید اشاره شود کمبود نقدینگی باعث باخت بازار به لوازم و تجهیزات ورزشی وارداتی شده است. تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات ورزشی نیاز به حمایت دارند. هزینه‌های مالیاتی و تعرفه بالای گمرکی تولیدکنندگان بازار را دچار مشکل می‌کند. این در حالیست که مشکل بزرگ دیگری که تولیدکنندگان را سال‌هاست تهدید می‌کند، وجود قاچاق و ورود غیرقانونی لوازم ورزشی به کشور است که برای تولیدات داخلی ضرر و زیان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید :  آغاز صادرات گندم ایران

مشکلاتی که از آن یاد شد، شرایطی را برای تولیدکننده ایجاد کرده که مجبور است تولیدات داخلی را به نام برندهای خارجی به فروش برساند. البته این یک معضل است که اتحادیه به دنبال رفع و حل آن است و اقدامات لازم نیز برای جلوگیری از این حرکت انجام شده و هدف از اشاره کردن به این موضوع این است که گفته شود رویکرد دولت‌های قبلی درباره کالاهای ورزشی نامناسب بود. در آن ‌دوره کالاهای وارداتی را به ۱۰ گروه تقسیم کرده و وسایل ورزشی را در گروه دهم قرار داده بودند، چراکه از نظر دولت این کالا تجملی و غیرضروری به شمار می‌رفت. بر همین اساس عده‌ای مجبور به واردات این کالاها با ارز آزاد شدند، اما همچنان دچار مشکل شده و در گمرک جلوی آنها گرفته شد. البته ضرورت دارد به این نکته هم اشاره شود که با پیگیری‌های متعدد این کالا به اولویت ۹ ارتقا داده شد تا واردات آن با سهولت بیشتری انجام شود، اما باید توجه داشت این اتفاق زمانی رخ داد که سیگار اولویت ۸ بود و کالای ورزشی در اولویت ۱۰ قرار داشت.

متاسفانه هنوز در میان مردم فرهنگ استفاده از کالای داخلی جا نیفتاده و مردم به دنبال نمونه‌های خارجی هستند و بر همین اساس در موارد متعدد تولیدکننده داخلی مجبور می‌شود محصول خود را با نام برندهای خارجی به فروش برساند که متاسفانه این اتفاق به کرات رخ می‌دهد.

به‌طور کلی اما در بازار لوازم ورزشی این کفش ورزشی است که طرفداران بیشتری دارد و فروشگاه‌های بسیاری نیز به همین دلیل تاسیس شده‌اند. پیش از این ما چهار کارخانه تولید کفش‌های ورزشی داشتیم که همه آنها در دولت‌های گذشته تعطیل شدند. البته اکنون با تغییر شرایط چند کارخانه در این حوزه وجود دارد که به تدریج در حال رونق گرفتن هستند و تا حدی نیاز داخلی را تامین می‌کنند. با این وجود باید اشاره شود که برخی کفش‌های ورزشی که برای ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، باید تایید شده و استاندارد جهانی باشند و ما در این زمینه در کشور امکان تولید نداشته‌ایم، چرا که فعالیت در این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار دارد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی گرجستاناخبار گمركارسال پول به امریکاپرداخت پی پال چیستپی پال گرجستانتجهيزات شبكه وايرلستجهیزات شبکه بازار رضاتجهیزات شبکه لگراندترخیص درب ضد سرقتچگونه وب مانی را شارژ کنیمحمل امریکا به داعشحمل بار با یخچالحمل بار کارگوحمل بار هوایی ماهانحمل خرده بار از ترکیهحمل سریع هواییحمل کانتینر از چینحمل هوایی ماهانحمل و نقل ترافيكخرید اینترنت 8 مگابایتخرید اینترنتی ذغال فعالخرید اینترنتی روشویی کابینتیخرید اینترنتی ضبط و باند ماشینخرید اینترنتی وسایل دکوریخرید خط تولید حلبخرید لباس زنانه از چینرهگيري مرسوله هاي پست پيشتازرهگیری مرسوله کارتشرکت تجهیزات شبکه های کامپیوتریشرکت حمل و نقل بین المللی پرستو ترابرشرکت حمل ونقل بین المللی هاگ بارشرکت خدمات بار هوایی ضرغام بار جنوبفروش خط تولید چوب پلاستفروش خط تولید قندقوانین و مقررات گمرکی pdfکار در ترخیص کالاکارگو در تایلندگمرک تهران کجاستگمرک سرو ارومیهگمرک غرب تهران ادرسگمرک فرودگاه امام تهرانمجوز واردات تجهیزات پزشکیمشکلات حمل و نقل هواییموسسه حمل و نقل صراط فتحنحوه واردات خودرو از دبینحوه ی صادرات زعفرانواردات بنزواردات تبلت از چینواردات موتور سنگین از دبیوضعیت حمل و نقل هوایی ایران

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها