[ad_1]

در حالی که ورود گندم به کشور ممنوع است و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کنند تا اوایل سال ۹۸ بدون تولید سال بعد و نیاز به واردات، ذخیره مکفی گندم در کشور وجود دارد، برخی مستندات حاکی از ورود  این محصول به گمرکات کشور است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، دیروز، گمرک ایران بخشنامه‌ای به  گمرکات کشور ارسال و در  این بخشنامه با تاکید بر ممنوعیت واردات گندم، اعلام کرد: گندم های وارد شده به گمرکات، با توجه به تولید مکفی این محصول در داخل، اجازه ترخیص ندارد. در بخشنامه مدیرکل گمرک آمده است:« به پیوست تصویب نامه شماره ۴۰۴۵/۵۰۱/۹۶ معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تحقق خودکفایی گندم و مواجهه با مازاد تولید و ذخایر کالای مزبور ارسال می گردد. با توجه به مفاد نامه فوق الاشاره، واردات گندم(به جزء ورود موقت که طبق مقررات گمرکی صرفا برای صادرات است) امکان پذیر نمی باشد. لذا دستور فرمایید از هر گونه ترخیص گندم اکیدا خودداری نمایند».

نکته قابل توجه در این میان آن است که با وجود ممنوعیت واردات گندم؛ چگونه اجازه داده شده گندم های وارداتی تا پشت گمرکات کشور بیایند. در همین زمینه علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور اظهارداشت: وقتی گفته می شود نیازی به واردات نداریم، کشور در زمینه تولید گندم خودکفا شده و ثبت سفارش واردات نیز انجام نمی شود، چرا عده ای گندم را تا پشت گمرکات کشور آورده اند؟

وی با بیان اینکه افراد مذکور مدتی فضای کشور را با مطرح کردن مباحثی در زمینه کم کیفیت بودن گندم داخلی، آغشته بودن آن به خاک و مواردی از این قبیل درگیر کردند، گفت: واردات چی‌ها می خواستند از این طریق روزنه امیدی برای واردات باز کنند.

بیشتر بخوانید :  کدام ساختمان‌ها شامل مالیات می‌شوند و کدام معاف از مالیات

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی براساس وظیفه ای که بر عهده دارد، اعلام کرده کسی مجاز نیست تحت هیچ شرایطی حتی یک کیلوگرم گندم وارد کشور کند.

ایمانی اضافه کرد: گندمی که در گمرکات وجود دارد یا باید به کشور مبدا، عودت داده شود یا اینکه آنقدر بماند تا از بین برود. و امیدواریم مسئولان قاطعانه پای این ممنوعیت بایستند و اجازه ندهند که واردکنندگان این بار با دستاویز قرار دادن یک بهانه دیگر، به دولت برای واردات محموله هایشان فشار واردکنند.

وی تصریح کرد: بنده واقعا نمی دانم که این کالاها در نهایت وارد بازار داخل خواهند شد یا خیر، اما امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد.

یک مقام مسئول در حوزه کشاورزی هم در این زمینه گفت: ابلاغیه دیروز مدیرکل گمرک به گمرکات کشور و تاکید بر عدم ترخیص این محموله ها، مایه دلگرمی است اما سوال این است که چرا علیرغم ممنوعیت، عده ای، گندم را تا پشت دروازه گمرک آورده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این گندم با هدف صادرات مجدد وارد  گمرکات شده باشد و قصد واردکنندگان، صادرات دوباره آن به کشورهای ثالث باشد، توضیح داد:  مدتی است عده ای در داخل کشور دایم ادعاهایی را درباره بی کیفیت بودن گندم داخلی و لزوم واردات گندم خارجی مطرح می کنند، که این اظهار نظر ها نمی توانند به گندم های موجود در گمرکات بی ربط باشد.

وی ادامه داد:ضمن اینکه، ابلاغیه دیروز به گمرکات نشان می دهد احتمالا فشارها یا تحرکاتی در  گمرکات برای ترخیص این محموله ها وجود دارد که مدیرکل گمرک تاکید کرده اکیدا اجازه ترخیص داده نشود.

بیشتر بخوانید :  31 اردیبهشت ماه، آخرین مهلت ارائۀ مدارک برای دریافت کمک سود تسهیلات بانکی

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها