[ad_1]

به گزارش تراز ،تحلیلگران می‌گویند مردم توان بازپرداخت اقساط سنگین وام مسکن را ندارند.به گزارش همشهری، در شرایطی که نزدیک به ۳سال است دولت تلاش می‌کند با تحرک در بخش مسکن رونق اقتصادی ایجاد کند، اما بازار مسکن همچنان در خواب است و تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که این رویه با توجه به توان اقتصادی مردم همچنان ادامه خواهد داشت.

قیمت وام مسکن در شروع کار دولت یازدهم ۲۰میلیون تومان بود اما دولت این مبلغ را طی چند مرحله افزایش داد و اکنون سقف وام مسکن به ۱۲۰میلیون تومان رسیده است. هدف دولت از افزایش سقف وام مسکن، قبل از افزایش توان اقتصادی مردم برای خرید خانه ایجاد تحرک در بخش مسکن بود. دولت معتقد است که بخش مسکن به‌عنوان پیشران اقتصادی ایران صنایع دیگر را هم به حرکت درمی‌آورد و چنانچه بخش مسکن از رکود خارج شود، این توانایی را دارد که اقتصاد را از رکود خارج کند.

منتقدان با تکیه بر تغییرات اقتصادی ایران این ایده را مربوط به دهه‌های قبل می‌دانند. آمارها نیز نشان می‌دهد که با وجود افزایش سقف وام مسکن، حجم تقاضا برای دریافت این وام‌ها نه فقط رشد نکرده بلکه مدام در حال کاهش است. این اطلاعات نشان می‌دهد که حجم تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس در سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل دست‌کم ۶درصد کاهش یافته است.

شدیدتر شدن کاهش تقاضا برای وام مسکن

کاهش تقاضا برای خرید وام مسکن حتی در ابتدای سال شدیدتر بود در فروردین‌ماه با ۲۰درصد کاهش مواجه شده بود. اطلاعات آماری نشان می‌دهد که ۱۵۳میلیارد تومان وام مسکن از طریق فرابورس خریده شده که این مقدار نسبت به سال قبل ۱۰میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد. سال قبل در همین مدت دست‌کم ۱۶۵میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن توسط سرمایه‌گذاران دادوستد شده بود.

بیشتر بخوانید :  ثبت نام کنندگان پژو 2008، اضافه پرداخت خود را پس بگیرند

به اعتقاد تحلیلگران، یکی از دلایلی که مردم برای خرید این اوراق تمایلی ندارند، بازپرداخت و سود سنگین این اوراق است. هم‌اکنون نرخ بهره مؤثر این اوراق بیش از ۲۲درصد و چنانچه یک زوج بخواهد یک وام ۱۲۰میلیون تومانی در تهران دریافت کند باید یک میلیون ۹۰۰هزار تومان اقساط ماهانه پرداخت کند و جمعا در طول ۱۲سال ۱۶۷میلیون تومان سود این اوراق را بدهد.

این به‌معنای این است که کسی که یک وام ۱۲۰میلیون تومانی دریافت می‌کند بایددر طول ۱۲سال ۲۸۷میلیون تومان به‌حساب بانک مسکن واریز کند که اگررقم خرید این اوراق از فرابورس را هم حساب کنیم، این رقم جمعا به بیش از ۳۰۵میلیون تومان افزایش می‌یابد. هم‌اکنون کمترین میزان اقساط وام مسکن ۸۳۰هزار تومان است که به زوج‌های ساکن در شهرهای کمتر از ۲۰۰هزار نفر اختصاص دارد. این خانواده‌ها هم باید برای دریافت یک وام ۵۰میلیون تومانی ۱۳۰میلیون تومان به بانک مسکن پرداخت کنند.

ارائه تسهیلات ارزان قیمت باید در اولویت باشد

در همین رابطه رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه افزایش رقم تسهیلات مسکن نمی‌تواند تأثیر چندانی در قدرت خرید مردم داشته باشد، تصریح کرد: افزایش رقم وام مسکن رشد قیمت مسکن نسبت به سال۹۵ را جبران خواهد کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه افزایش میزان تسهیلات مسکن اقدام مثبتی بود، اما به خرید خانه برای اقشار جوان کمکی نمی‌کند، گفت: دولت باید با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت از حیث نرخ سود منطقی اقدامی بنیادی در زمینه تأمین مسکن قشر جوان انجام دهد. رضایی کوچی ادامه داد: متأسفانه طبق برآوردهایی که انجام شده برای تسهیلات ۱۲۰میلیونی ۱۴میلیون از پول متقاضی هزینه می‌شود که این میزان رقم کمی نیست.

بیشتر بخوانید :  کره جنوبی احتمالا بزودی واردات نفت ایران را ازسرگیرد

در عین حال شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به اینکه زوجین برای دریافت تسهیلات ۱۲۰میلیونی مسکن باید اوراق گواهی حق تقدم مسکن را خریداری کنند، گفت: خرید اوراق برای مردم به‌صرفه نبوده و دولت باید این پیش شرط را از پرداخت تسهیلات بردارد. در غیر این صورت بر کاهش تقاضا در این حوزه تأثیر خواهد داشت.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآمار واردات خودرو سال 88اتاق بازرگانی ایران و ایتالیااستخدام در مراکز حمل و نقل هوایی در تبریزانتقال پول به آفریقای جنوبیانواع پست سریعبانک صادرات 4151بانک صادرات صندوق اماناتتجهیزات شبکه فشار ضعیفترخیص کالا از گمرک جلفاتعرفه واردات 94حمل بار و اثاثیه غرب تهرانحمل و نقل خودروحمل و نقل هوایی بارخدمات بار هوایی سرعت رسانخريد اينترنتي ديوان شمسخرید از Ebay برای ایرانخرید اینترنتی قرص برست اکتیوخرید اینترنتی ماسک زغالخرید خط تولید بازیافت پلاستیکخرید دامین از سایت خارجیخرید دلار بهتر است یا طلاخرید دلار دانشجوییخرید و فروش دلار آنلاینخودرو وارداتی چینیدریافت کارت بازرگانی برای جانبازانرهگیری مرسوله سفارشی پستیسایتهای بیت کوین رایگانشرکت حمل بار دریاییشرکت خدمات بار هوایی سفیرانصادرات پیازصادرات شیشهصادرات صنایع دستی به اروپاصادرات لیوان کاغذیطریقه خرید دلارفروش خط تولید لوله های pvcفروش در سایت امازونق مت خودروها وارداتقوانین و مقررات گمرکی ایرانقيمت يورو حواله ايگاری حمل بارگمرک بندر امام خمینی تلفنگمرک تگمرک نوینمستر کارت یعنی چینقش حمل و نقل هوایی در توسعه گردشگریواردات آمریکاواردات تجهیزات آزمایشگاهیواردات شکرواردات لباس از آلمانواردات ماشين از دبي

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها