[ad_1]

‘مسیح کشاورز’ امروز درخصوص وضعیت واردات برنج افزود:طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در پنج ماهه گذشته یک میلیون و ۴۰ هزارتن برنج خارجی به کشور وارد شده است که این امر ناشی از کاهش تعرفه واردات و در نهایت کاهش قاچاق است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج اظهارداشت: در گذشته نیز به همین میزان برنج وارد کشور می شد اما به دلیل بالا بودن تعرفه واردات این محصول بخشی از طریق مبادی رسمی و بخشی از طریق قاچاق تامین می شد.

وی یادآورشد: سال گذشته تعرفه واردات برنج ۴۰ درصد بود که شرایط را برای قاچاق و قاچاقچیان فراهم کرده بود، اما امسال به دلیل کاهش تعرفه واردات به ۲۶ درصد بخش عمده برنج خارجی از مبادی رسمی وارد شد و انگیزه چندانی برای قاچاق وجود نداشت.

کشاورز با بیان این که سهم مصرفی برنج خارجی ماهانه بین۱۲۰ تا ۱۵۰ هزارتن است گفت: از مجموع این برنج وارداتی، تاکنون ۷۵۰ هزارتن آن به مصرف رسیده است و بقیه در ماه های ممنوعیت (سه ماه ممنوعیت واردات برنج) واردات به بازار عر ضه می شود.

به گفته وی، امسال ۶۰ درصد برنج خارجی مورد نیاز کشور از هندوستان، ۳۰ درصد از پاکستان و ۱۰ درصد از تایلند تامین و وارد شده است.

این مسئول قیمت برنج خارجی امسال را ۴۸ رتا ۵۶ هزار ریال عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل محدودیت زمان واردات برخی کشورها اقدام به افزایش قیمت برنج می کنند که در نهایت این موضوع در قیمت عرضه برنج وارداتی تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید :  گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی/ گوشت، برنج و لبنیات چقدر گران شد؟

وی سهم برنج خارجی در بازار داخل را بالا دانست و تصریح کرد: برخی مصرف کنندگان قادر به خرید برنج تولید داخل با قیمت های بالا نیستند بنابراین تقاضای برنج خارجی همیشه وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق آمارها امسال نسبت به سال گذشته برنج تولید داخل در مزارع با رشد قیمتی بین ۸ تا ۱۰ درصد همراه است که باید برای ثبات قیمت ها تلاش لازم به عمل آید.

به گفته وی، طبق سیاست های وزارت جهااد کشا ورزی با شروع فصل برداشت برنج تولید داخل ممنوعیت واردات اعمال و تا پایان آبان ماه ادامه دارد و پس از ان اقدامات لازم برای واردات برنج ماه های پایانی سال انجام می شود.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت: با توجه به قانون انتزاع به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی باید تعامل بیشتری با انجمن ها برای کنترل بازار و ثبات قیمت ها داشته باشد تا شاهد گرانی برنج خارجی همانند برنج داخلی نباشیم زیرا برنج خارجی به دست اقشار ضعیف می رسد.

اکنون مصرف سالانه برنج کشور ۳.۲ میلیون تن است که بین ۱.۷ تا ۲ میلیون تن از محل تولیدات داخلی و ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن از محل واردات تامین می شود بنابراین ما برای تامین کسری برنج داخلی چاره ای جز واردات نداریم.

همچنین مصرف سرانه برنج در کشور ما بین ۴۰ تا ۴۱ کیلوگرم در سال است.

برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است که نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند.

اکنون دهها هزار نوع برنج در جهان وجود دارد که در ۲زیرگونه کلی برنج «جاپونیکا» با نام علمی Oryza sativa japonica و برنج «ایندیکا» با نام علمی sativa indica جای می‌گیرند.

بیشتر بخوانید :  جایزه برترین موتور خودرو 2017، به فراری رسید

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی یمنارسال پول به گرجستانانتقال پول به پی پالانتقال پول به لهستانانتقال پول به وبمانیپست سریع به کاناداترخيص كالا يعني چهترخیص خودرو از قشمجشنواره ی خرید اینترنتیحمل بار با کارگوحمل هوایی بار از چین به ایرانحمل و نقل یخچالیخدمات بار هوایی نفیس ترابرخدمات حمل بار هوایی ایران ایرخريد ابزار طراحي ناخنخريد از سايت علي باباخرید ابزار آلات صنعتیخرید حواله داخلی یوروخرید خط تولید آب معدنیخرید خط تولید از چینخرید خط تولید لامپ کم مصرفخرید ش اینترنتی همراه اولخرید کتاب فارسی از آمازونشرایط ترخیص کالا در گمرکصادرات به ترکیهصرافی افقصرافی جوان ونکوورصرافی در منطقه 4صرافی قرونصرافی منطقه 5 تهرانصرافی منطقه 8ظرفیت حمل و نقل کشورفرستادن پول به ترکیهفرستادن پول به خارج از کشورفروش تجهیزات شبکه شیرازقوانين گمركي تركيهقوانین گمرک مالزیقیمت کارت بازرگانیگمرک درگزگمرک گوربلاغمستر کارت بانک ملینحوه ی ترخیص کالا از گمرکهزینه حمل هوایی بار از چینهزینه های ترخیص خودرو 1393واردات خودرو توسط دانشجوواردات ژیلت از چینواردات کالا از تایوانواردات محصول از چینوب مانی پرشین تولزیادگیری صادرات و واردات

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها