[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس به نقل از ایبِنا، صادرات غیرنفتی ایران در نه ماهه سال‌جاری از مرز ۳۳ میلیارد دلار گذشت و به ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار رسید. براساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی نه ماهه سال‌جاری، در این مدت حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۸۶ میلیون و ۹۴۰ هزار تن رسیده است که ارزش آن رقمی برابر ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار می‌شود. به این ترتیب مشاهده می‌شود که تا پایان آذر ماه سال‌جاری صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵ و ۴۰ صدم درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.  

از سوی دیگر، در همین مدت میزان واردات قطعی کالا به ایران ۲۳ میلیون و ۸۷۱ هزار تن به ارزش ۳۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار بوده است. برهمین اساس، مازاد تراز تجارت خارجی ۷۳۸ میلیون دلار شد. واردات ایران در این مدت نسبت به نه ماهه سال گذشته ۱۳ و ۲۷ صدم درصدی از نظر وزنی و ۱۵ و ۹۰ صدم درصدی از حیث ارزش دلاری کاهش داشته است.

بنا بر این گزارش، روند ترخیص کالاهای وارداتی به صورت لحظه ای به کمک سامانه جامع گمرکی در مرکز پایش دفتر واردات گمرک رصد می شود و کالاهایی که مجوز ثبت سفارش و دیگر مجوزهای قانونی را دارند و ارز این کالاها تامین و تخصیص داده شده است در کمتر از سه روز از گمرکات ترخیص می شوند.

اقلام عمده صادراتی

 اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸ و ۳۲ صدم درصد، گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار و سهم ارزش ۵ و ۴۴ صدم درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۷ صدم درصد، متانول به ارزش یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۴۲ صدم درصد و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۳۴ صدم درصد بوده است.

بیشتر بخوانید :  واردات گروه کالایی ۲ و ۳ با ارز صادراتی تامین شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در مدت مذکور ۳۴ و ۳۴ صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۸ و ۳۲ صدم درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۷ و ۳۴ صدم درصد مربوط به سایر کالاها بوده است.

اقلام عمده وارداتی به ایران

اقلام عمده وارداتی در این مدت، شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۵۳ صدم درصد، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ به استثنای لاستیک به ارزش یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۷۲ صدم درصد، برنج به ارزش یک میلیارد و  ۲۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۱۴ صدم درصد، لوبیای سویا به ارزش ۹۴۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۸۹ صدم درصد و الکترود زغالی برای کوره‌ها به ارزش ۴۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱ و ۳۴ صدم درصد بوده است.

کالاهای ایران بیشتر به کدام کشورها می‌روند؟

در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور عراق با ۶ میلیارد و ۹۲۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۰ و ۷۷ صدم درصد، چین با ۶ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۰ و ۲۳ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵ و ۳۹ صدم درصد، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷ درصد و ترکیه با یک میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۷۳ صدم درصد بوده‌اند.

بیشتر بخوانید :  دو لایحه مهم مالیاتی درنوبت بررسی مجلس/طرح جامع مالیاتی درگام آخر

قابل ذکر است کشور عراق طی این مدت رتبه اول را در بین کشورهای مقاصد صادراتی ایران کسب کرده است به طوری  که میزان صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۴۸ و ۷۰ صدم درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

در مقابل واردات عمده کالاها به ایران نیز در نه ماهه سال‌جاری به ترتیب از پنج کشور چین با ۸ میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵ و ۵ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵ و ۶ صدم درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و ۸۳۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۶۲ صدم درصد، آلمان با یک میلیارد و ۸۲۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۵۹ صدم درصد و سوئیس با یک میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۵۰ صدم درصد انجام شده است.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها