[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس به نقل از ایسنا، مهدی طغیانی در خصوص دلایل سیرصعودی قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی در بازار باوجود کاهش نرخ دلار، اظهار کرد: به‌طورقطع بخشی از دلایل افزایش قیمت‌ها وابسته به دلار است که بر نرخ مواد اولیه، لوازم تعمیرات، هزینه‌های حفظ و نگهداری دستگاه‌ها و … تأثیرگذار است و با وقوع هر اتفاقی در بازار ارز، تأمین‌کننده‌های مواد اولیه که عمدتاً خارجی است، با توجه به بدترین حالت نرخ ارز تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشتر تولیدکنندگان در چند ماه گذشته قیمت‌های خود را بر اساس بازار غیررسمی ارز تأمین کردند، گفت: مطابق نظریه چسبندگی قیمت‌ها در اقتصاد، با کاهش قیمت‌ها در بازار غیررسمی، اجناس بعد از تغییر قیمت همچنان به وضعیت موجود خود چسبندگی دارند و به‌راحتی و با انعطافی که قیمت‌ها بالا رفت، سیر نزولی پیدا نمی‌کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه در سال جاری قیمت‌ها دچار شوک ارزی شد، تصریح کرد: در شرایط عادی قیمت‌ها به سمت بالا سوق پیدا نمی‌کند، چراکه تغییر برای تولیدکننده هزینه‌بر است.

وی در خصوص اینکه چرا قیمت‌ها به راحتی کاهش نمی‌یابند، افزود: بازار ارز همچنان نیاز به حفظ ثبات در طولانی‌مدت دارد و هنوز بسیاری از تولیدکنندگان و تجار اطمینان به کاهش و ثبات نرخ دلار اعتماد ندارند و این موضوع زمان‌بر است.

طغیانی با بیان اینکه باوجود کاهش نرخ دلار، قیمت‌ها همانند سابق نمی‌شود، گفت: در شرایط تورمی تمام قیمت‌ها در حال تغییر است و اگر نرخ مواد اولیه‌ای کاهش یابد به دلیل افزایش قیمت‌های دیگر در سبد تولیدکننده، نرخ محصول دیگر مشابه و معادل کاهش قیمت نمی‌تواند کاهش یابد.

بیشتر بخوانید :  مهم‌ترین خریداران کالای ایرانی در سال جاری +اینفوگرافیک

قاچاق به گرانی‌ها دامن می زند

وی در خصوص اینکه چرا قیمت کالاهایی که به طور مستقیم در سبد حمایتی دولت هستند رو به افزایش است، گفت: برای تعادل قیمت این‌گونه کالاها نیازمند فعالیت دستگاه‌های دولتی عرضه‌کننده در بازار هستیم، البته موضوع قاچاق کالاها به خارج کشور نیز موجب گرانی در بازار می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تفاوت قیمت در بازار داخل و خارج زیاد نباید فاحش باشد، گفت: ایران مرزهای طولانی با کشورهای همسایه خود دارد و به دلیل نوسانات ارزی کالاهای ارز بر، در خارج کشور بسیار گران‌تر از ایران است که البته با اعمال راهکارهایی دستگاه‌های مسئول می‌توانند اقدام به کنترل قیمت‌ها کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ریشه گرانی‌ها در بازار تنها مربوط به نوسانات نرخ ارز است، تأکید کرد: متغیر دلار در اقتصاد کوچک نیست و بسیار اثرگذار است و تغییر آن سیستم را دچار تغییر می‌کند و بر روی افزایش نرخ تورم، بیکاری و … بسیار تأثیرگذار است.

طغیانی در خصوص اینکه بازار ایران چه زمانی به ثبات می‌رسد، ادعا کرد: در کوتاه‌مدت و به‌خصوص تا نوروز ۹۸ پیش‌بینی افزایش و نوسان شدید قیمت‌ها و همچنین نرخ ارز پیش‌بینی نمی‌شود.

وی با اعتقاد بر اینکه هنوز در کنترل و نظارت بازار دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: کشور هنوز در برخورد با فساد، کنترل‌های مالیاتی و پول‌شویی به طور جدی وارد نشده است و همچنان شاهد سوءاستفاده‌هایی در بازار ارز و طلا هستیم.

اثربخشی برخورد با فساد با معرفی متخلفان دولتی

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تأکید کرد: متاسفانه هنوز شاهد برخی پول‌های آلوده در سیستم بانکی هستیم و نظام مالیاتی و بانکی کشور همچنان موفق به کنترل این مسئله نشده‌اند.

بیشتر بخوانید :  واردات رسمی و قاچاق، کمر تولید داخلی را شکسته است

وی با بیان اینکه برخوردهای سخت‌گیرانه همچون اعدام با دلالان و متخلفان، ریسک تخلف در بازار را بالا می‌برد، گفت: البته این گونه برخوردها تنها در کوتاه‌مدت اثر دارد و در بلندمدت موفق نخواهیم بود، چراکه فساد و سوءاستفاده در کشور باید به‌صورت سیستمی کنترل شود.

طغیانی بر این باور است اگر دولت و نظام قضایی در برخورد با متخلفان بازار عزم جدی دارد، این اتفاق بدون شناسایی متخلفان دولتی که عامل کمک به برخی بوده‌اند نهایی نخواهد شد هرزمانی که متخلفان دولتی معرفی شدند مردم اطمینان جدی از برخورد با فساد پیدا می‌کنند، اما اگر متخلفان دولتی معرفی نشود برخورد با فساد آن‌چنان اثربخش نخواهد بود.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها