[ad_1]

سرپرست گمرک از برخی مدیران و معاونان وزارتخانه های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و انجمن های مرتبط با حمل و نقل دعوت کرده بود در دومین نشست تخصصی با صادرکنندگان که بیشتر به صادرات غیرنفتی به قطر و روسیه اختصاص داشت، حضور داشته باشند و برای حل مشکلات صادرکنندگان غیرنفتی چاره جویی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «فرود عسگری» تمرکز بر صادرات غیرنفتی به قطر و روسیه را مهم ترین موضوع کنونی برای صادرکنندگان غیرنفتی دانست و گفت: نباید اجازه دهیم رقیبان، این بازارها را فتح کنند.

وی افزود: ایران در زمینه صادرات مصالح ساختمانی و کشاورزی به قطر ظرفیت قابل توجهی دارد و بوشهر به سبب کوتاه ترین مسیر می تواند مرکز صادرات ایران به قطر باشد.

عسگری ایرانیان مقیم قطر را ظرفیت دیگر برای تسریع این فرایند عنوان کرد و گفت: هموطنان ما در قطر از طبقه ثروتمند و توانمند این کشور به شمار می روند و می توانند برای استفاده هر چه بهتر از این فرصت با ما همکاری کنند.

**راه هموار گمرک برای صادرات

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این نشست گفت: با الکترونیکی شدن صادرات هیچ مانعی از سوی گمرک برای ما وجود ندارد و مشکلات و چالش های ما خارج از این نهاد و با دیگر سازمان هاست.

«حسین نورانی» از مشکلات بخش حمل و نقل و هزینه های بالای آن انتقاد کرد که با تایید برخی از صادرکنندگان غیرنفتی همراه بود.

این فعال اقتصادی گفت: دولت باید برای بهبود و تکمیل زیرساخت های حمل و نقل آستین بالا زده و آنها را تجهیز کند.

بیشتر بخوانید :  وزیر کار: قدرت خرید جامعه کارگری کاهش یافت

وی ادامه داد: اگر توسعه صادرات اولویت کشور ماست، باید هواپیمای کارگو (برای بارگیری) داشته باشیم.

** لزوم اجازه واردات کامیون های خارجی و کانتینرهای دست دوم

معاون دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی نیز هزینه های حمل و نقل در کشور را بالا دانست و گفت: گمرک در زمینه ایجاد دالان سبز به روسیه، از همه امکانات استفاده کرده و این تسهیلات را در اختیار صادرکنندگان قرار داده است اما بالا بودن هزینه های حمل و نقل، رقابت پذیری صادرکنندگان ما را کاهش می دهد و فقط چهار درصد آنچه تولید می کنیم صادر می شود.

«شاهرخ شجری» افزود: ما به چهار هزار کامیون یخچالدار نیاز داریم اما اکنون فقط ۵۰۰ کامیون وجود دارد و این کمبودها باعث شده است صادرکنندگان نتوانند از تسهیلات ایجاد شده بدرستی استفاده کنند.

وی گفت: ما باید اجازه دهیم کامیون های خارجی و کانتینرهای دست دوم وارد شود تا شرایط حمل و نقل تغییر کرده و با کاهش هزینه ها، صادرکنندگان امکان رقابت داشته باشند.

شجری حمایت دولت و تدوین برنامه های بلندمدت را برای ایجاد زنجیره های صادراتی ضروری دانست.

** بی توجهی به کیفیت کالاهای صادراتی در برخی طرح ها

مدیرعامل یک شرکت کشت و صنعت در این نشست در تشریح چالش دیگر صادرات گفت: متاسفانه در صادرات به کیفیت کمتر توجه می شود و اجازه می دهیم هر کالایی با هر کیفیتی از کشور خارج شود. همچنین این کیفیت برخی کالاها در یک بازه زمانی تغییر کرده و کم می شود.

«سیدمظفر عبداللهی» افزود: متاسفانه این طرح ها که با عنوان «مردم محور» مطرح می شود، خانمان برانداز است و همین نگاه باعث می شود در بازار روسیه کم رنگ ظاهر شویم.

بیشتر بخوانید :  مگر قرار نبود برنج، گوشت و نان از مالیات معاف باشند؟!

وی شناسایی بازار قطر را پیش از ورود ضروری دانست و شفاف سازی در ارزشگذاری کالاها را خواستار شد.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نیز توضیح داد: گمرک بر مبنای رقم های اعلام شده از سوی تشکل ها، ارزشگذاری می کند.

** ناآشنایی صادرکنندگان با بازار روسیه

مدیر عامل یک شرکت تجاری با سابقه طولانی ارتباط با روسیه نیز این بازار را برای پذیرش کالاها و محصولات ایرانی آماده دانست و گفت: ما باید از همه امکانات صادراتی خود استفاده کنیم.

«روشن یکتا» افزود: متاسفانه بسیاری از صادرکنندگان با بازار روسیه بدرستی آشنایی ندارند و همین مساله مانع از آن شده است که بتوانند از تسهیلات گمرکی قابل توجه آنجا استفاده کنند.

** تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان به قطر

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست از ارایه تسهیلات ویژه این سازمان برای صادرکنندگان به قطر در روزهای آینده خبر داد.

«روانبخش بهزادیان» گفت: کشتی هایی که از بندر بوشهر و شهید رجایی در منطقه خلیج فارس «ترانشیپ» کنند می توانند از تخفیف ۹۰ درصدی سازمان بنادر استفاده کنند.

ترانشیپ به انتقال کالا از یک وسیله حمل به‌‌وسیله دیگر گفته می شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از اعطای وام با بهره بسیار پایین به شناورهایی خبر داد که در این مسیر تردد می کنند.

** همراهی دستگاه دیپلماسی با بخش تجاری

برخی صادرکنندگان از مشکلات صادرات به عراق و افغانستان نیز انتقاد کردند.

سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: موضوعات مطرح شده در زمینه مشکل صادرکنندگان به عراق و افغانستان، به وزارت امورخارجه منتقل می شود و از آنجا که وزیر امور خارجه دیپلماسی خوبی در منطقه برقرار کرده است، به حل مشکلات با این کشورها امیدواریم.

بیشتر بخوانید :  مظنه قیمت زمین در شهر تهران +جدول

وی درباره راه های کمک گمرک به حل این مشکلات افزود: مشکلات صادرکنندگان جمع بندی و به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارایه می شود تا در شورای گفت و گو مطرح و راهکارهایی با مشورت بخش خصوصی اتخاذ شود.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی خ وزرااتاق بازرگانی و صنایعاخبار روز گمرکارسال پول از فرانسه به ایرانارسال پول به آمریکاانتقال پول به گرجستانبهترین سایت خرید از خارجبیت کوین کد چیستپست سریع به خارج از کشورتجهیزات شبکه با تصویرتجهیزات شبکه ویکی پدیاترخیص کار گمرک بندرعباسترخیص کالا از گمرک بنادرترخیص کالای گروه 10ترخیص لوازم یدکی خودروتعرفه واردات خودرو 1392حريري اتاق بازرگانيحواله ارز مسافریحواله یورو به فرانسهخريد فروش دلارخرید از ایبیخرید از طریق ebayخرید اینترنتی جوراب شلواریخرید اینترنتی زغال فعالخرید اینترنتی لباس بارداری مانی نیخرید تبلت amazon kindle fireخرید تجهیزات ماشینخرید لباس از علی باباخرید لوازم ورزشی از چینشرایط ترخیص ماشین از گمرکشرکت حمل و نقل بین المللی قیرصرافی شفروش تجهیزات شبکه در شیرازفروش خط تولید هبلکسفریت بار با ترکیشقوانین حمل دریاییقوانین گمرک فرودگاه ترکیهقوانین گمرکی افغانستانقيمت فريت بارکرایه حمل کانتینر از چینمراحل ترخیص خودرو پلاک اروندمستر کارت خرید اینترنتیمقاله در مورد حمل و نقل هواییواردات خط تولیدواردات خودرو از دبيواردات غذای دام و طیورواردات قطعات یدکی خودروواردات لپ تاپ استوک از دبیواردات مصر 2013ویزا کارت و مسترکارت فیزیکی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها