[ad_1]

موضوع تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت این روزها نقل محافل کارشناسی است. آنچه این موضوع را بیش از پیش به مناقشه ای اجرایی تبدیل کرده است نتیجه حاصل از این تفکیک و اثرات آن در تجارت و صنعت کشور است.

یوسف حسن‌پور کارسالاری، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مخاطرات پیش روی طرح انتزاع وزارت صنعت گفت: اگر از جنبه آسیب‌زدایی به این طرح نگاه کنیم پیش شرط‌هایی لازم است تا طرح انتزاع با موفقیت روبرو شود.

وی با اشاره به عدم انسجام در سیاستگذاری کلان اقتصادی گفت: ما از عدم هماهنگی در تدوین سیاست های کلان همواره دچار مشکل هستیم. این عدم هماهنگی مدتهاست که گریبانگیر بخش های مختلف اقتصاد است.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات این است که در حوزه تجارت هیچ استراتژی و سیاست تجاری مشخصی نداریم. ما طبق برنامه ششم توسعه، باید طی چند سال آینده صادراتمان را ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهیم یعنی در سال ۲۲ درصد افزایش باید داشته باشیم. این تصمیم در فضای بین المللی منطقه‌ای که همه کشورها مازاد تولید داشته و همه هم می خواهند به ما کالا بفروشند گرفته شده است. در حالی که هیچ تجربه ای از صادرات و فروش کالا نداشته و استراتزی مشخصی هم برای شرایط فعلی نداریم می خواهیم هر سال ۱۰ میلیارد به صادراتمان اضافه کنیم.

حسن پور خاطر نشان کرد: ما نیاز به یک نهاد حرفه ای در حوزه بازرگانی و تجارت داریم. تولید در بخش هایی در اختیار وزارت صنعت است اما در بخش های دیگری از تخصص و اختیار صنعت و معدن خارج است و بازرگانی و تجارت نقش پررنگی در آن ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید :  عرضه برلیانس H۲۰۰ آغاز شد

وی ادامه داد: اگر ایران را با کشور نزدیکی مانند ترکیه مقایسه می کنیم می بینیم در تجارت بسیار ازترکیه عقب هستیم. در ماجرای قطع ارتباط کشورهای عربی با قطر با همین رویکرد تجاری ترکیه مواجه شدیم. تا ما بخواهیم برنامه ریزی و اقدام کنیم تمام فروشگاه های قطر از کالاهای ترکیه انباشته شد. در حالی که ما در روسیه هم نتوانستیم از فرصت ها استفاده کنیم ترکیه با استفاده از همان استراتژی تجاری به راحتی نفع می برد.

وی با اشاره به ظرفیت های صادراتی کشور گفت: ما توان بالایی برای تولید کالاهای مختص کشور خودمان که در دنیا هم طرفدار بسیاری دارد داریم، اما هیچ تلاشی برای اینکه این ظرفیت را به کار گرفته و از آن به نفع اقتصاد کشور بهره ببریم انجام نمی دهیم.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: اگر به بحث انتزاع برای پیشبرد اهداف دو بخش صنعت و تجارت نگاه کنیم ابتدا باید نقشه راه و راهبردهای بهتر شدن این دو بخش را طراحی کنیم. مسائلی که در  حال حاضر بیان می شود بیشتر اقدامات است نه برنامه ها. در حالی که برای استراتژی صادرات و تجارت تمام ارکان نظام اقتصادی باید هماهنگ باشند.

وی در پایان درخصوص نتایج حاصل از طرح انتزاع وزارت صنعت گفت: این اقدام در صورتی موفق خواهد بود که برای بعد از تفکیک برنامه ای مشخص و مدون داشته باشیم. اما اگر شرایط دو بخش تفکیک شده دوباره به شرایط قبل از ادغام بازگردد هیچ تحولی رخ نخواهد داد و تنها هزینه های بیشتری به این دو بخش تحمیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  امضای ۸ سند همکاری میان ایران و بلاروس

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاانتقال پول به دبیانتقال پول به گرجستانتجهیزات شبکه سیسکو زایکسلتجهیزات شبکه فروشتجهیزات کارگاه شبکهترخیص کالا به انگلیسیچگونگي خريد از سايت هاي خارجيحمل بار ارزانحمل بار از گوانجوحمل و نقل ترافيكخدمات پی پالخرید ابزار خمیر چینیخرید ابزار در مشهدخرید ابزار منبت کاریخرید ابزار نقاشی اینترنتیخرید از amazonخرید از Amazon در ایرانخرید از فروشگاه اینترنتی amazonخرید اینترنتی تخت خوابخرید تجهیزات کامپیوتریخرید خط تولید دستمال کاغذیخرید دلار دولتیخرید کالا از ایبیدانلود علی اکسپرسروش های واردات از چینشرکت حمل و نقل بین المللی یول آیصادرات 627صادرات شیرین بیان به چینصرافی زمردصرافی یوسف آبادعوارض ترخیص خودروقوانین گمرک جمهوری اسلامی ایرانقوانین گمرکی کشوركارت بازرگاني تهرانکارت بازرگانیکارت بازرگانی ثبت نام اصفهانکارگو ایرانی در ویتنامکالسکه کارگوگمرک چابهارگمرک شهید رجاییگمرک هندیجانمدارک ترخیص خودرو از پارکینگواردات ابزار از دبیواردات تجهیزات ورزشیواردات خودرو منطقه آزاد اروندواردات قطعات الکترونیکواردات گوشی از چینوب مانی ایرانیورود به بیت کوینویکتور کارگون

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها