[ad_1]

به گزارش تراز ، رفتار عجیب ایرلاین‌ها در مواجهه با مسافرانی که از روزها قبل، بلیت خود را برای سفر تهیه کرده و طبق برنامه، منتظر انجام پرواز خود هستند، صدای همه را درآورده است. موضوع از آن قرار است که یک شرکت هواپیمایی در اقدامی عجیب، بلیت فروخته شده یک پرواز به مسافران را کنسل کرده و در تماس تلفنی به آنها اعلام کرده است که این پرواز، انجام نخواهد شد.

یکی از مسافران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از شرکت هواپیمایی زاگرس، بلیت پرواز رشت ـ مشهد برای ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۵ مهرماه به شماره پرواز ۴۱۴۲ و به قیمت نفری ۱۵۰ هزار تومان را خریداری کرده بود، گفت: ناگهان روز یکشنبه ۳ مهرماه، از طرف آژانس هواپیمایی با ما تماس گرفته و اعلام شد که این پرواز، لغو گردیده است؛ در حالی که هیچ علتی برای آن اعلام نشده است.

این شهروند گیلانی با اشاره به رزرو هتل و پرواز برگشت از یک شرکت هواپیمایی دیگر، گفت: به دلیل برنامه ریزی برای انجام این سفر، مجبور به پرداخت نیمی از هزینه رزرو هتل به عنوان ضمانت شده‌ایم؛ اما با توجه به لغو ناگهانی این پرواز، حالا یا باید کل برنامه سفرمان را کنسل کنیم که قطعا هتل مذکور حاضر به استرداد وجه نیست و کل آن را بابت خسارت از ما برداشت می کند یا اینکه باید با وسیله نقلیه دیگری همچون اتوبوس از رشت به مشهد برویم که حدود ۱۴ ساعت به طول می انجامد.

وی می افزاید: شرکت هواپیمایی برگشت ما نیز بخشی از هزینه بلیت را به عنوان وجه خسارت به ما برنمی گرداند که این موضوع، سبب وارد آمدن خسارت های متعدد و زیادی به ما خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  نظام بانکی و ارزی 2 مقصر اصلی بحران اقتصادی کشور هستند

قانون چه می گوید؟

آیین نامه حقوق مسافر مصوب فروردین ماه ۱۳۹۴ شورای عالی هواپیمایی در بخش دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی در فصل دوم (رویه ها) ماده ۲ بند ۳ تبصره ۲ می گوید:

۲-۳-۲- اگر ابطال پرواز از شش روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر می باشد.

بنابراین ایرلاین مذکور به گفته این شهروند گیلانی تا به حال هنوز وجه بلیت خریداری شده را مسترد نکرده، علاوه بر لزوم استرداد وجه بلیت ذکور به خریداران آن پرواز به صورت کامل، ملزم به ارائه بلیت پرواز مشابه از لحاظ کلاس و مسیر با تخفیف ۳۰ درصدی به مسافران نیز هست که تا به حال خبری از اجرای چنین فرآیندی از سوی زاگرس ایر گزارش نشده است.

هواپیمای پرواز کنسل شده کجا رفت؟

با توجه به اینکه زاگرس ایر از نظر ناوگان محدودیت هایی و تنها ۱۸ فروند هواپیما در اختیار دارد، به نظر می رسد در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) و افزایش تقاضای سفرهای هوایی از تهران به مشهد در عصر روز چهارشنبه، زاگرس ایر با لغو پروازهای برخی شهرستان ها، هواپیماهای این پروازها را به مسیر تهران ـ مشهد اختصاص داده است.

به عنوان نمونه، بر اساس اعلام سایت رسمی این شرکت، مسیر تهران ـ مشهد زاگرس ایر در ۴ هفته پیاپی، تنها ۲ پرواز در ساعات ۵ صبح و ۵ و ۴۵ دقیقه صبح در تاریخ های ۲۹، ۲۲، ۱۵ و ۸ شهریور ماه داشته است. این در حالی است که زاگرس ایر با توجه به افزایش تقاضای سفر، برنامه این هفته پروازهای تهران ـ مشهد در روز چهارشتبه ۵ مهرماه را بر اساس اعلام وب سایت رسمی این شرکت، به ۶ پرواز در ساعات ۹ و ۱۰ دقیقه، ۹ و ۳۰ دقیقه، ۱۱ و ۲۰ دقیقه، ۱۹ و ۳۰ دقیقه، ۲۲ و ۴۵ دقیقه و ۲۳ و ۵۵ دقیقه افزایش داده است که البته ظرفیت کلیه پروازهای مذکور تکمیل است.

بیشتر بخوانید :  رتبه ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بهبود یافت/ تلاش اتاق تهران برای ارتقاء رتبه آزادی اقتصادی کشور

همچنین یک پرواز فوق العاده دیگر نیز بر اساس اعلام یکی از وب سایت های مشهور فروش بلیت هواپیما از سوی شرکت زاگرس ایرلاینز در ساعت ۱۶ چهارشنبه ۵ مهر ماه گنجانده شده که این پرواز نیز ظرفیت آن تکمیل شده است. به نظر می رسد هواپیمایی که قرار است پرواز فوق العاده ساعت ۱۶ را انجام دهد، همان هواپیمایی است که قرار بود ساعت ۱۴ شهروندان گیلانی را از رشت به مشهد ببرد.

قیمت پروازهای اضافه شده

احتمالا علت انتقال هواپیماهای پروازهای کنسل شده احتمالی در سایر شهرستان ها به پروازهای تهران ـ مشهد روز چهارشنبه، تفاوت در هزینه فورش بلیت این پروازها است.

به گفته این شهروند گیلانی بلیت پرواز رشت ـ مشهد چهارشنبه ۵ مهر ماه، ۱۵۰ هزار تومان به فروش رفته بود؛ اما هزینه بلیت پروازهای اضافه شده به برنامه پروازی روز چهارشنبه تهران ـ مشهد به این شرح است:

۹:۱۰ به مبلغ ۱۹۱ هزار تومان

۱۱:۲۰ به مبلغ ۱۹۴ هزار تومان

پرواز فوق العاده ساعت ۱۶ به مبلغ ۲۳۹ هزار تومان

۲۲:۴۵ به مبلغ ۲۷۴ هزار تومان

۲۳:۵۵ به مبلغ ۲۵۴ هزار تومان

نتیجه قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند توجیه این اقدامات شرکت های هواپیمایی از زمان آزادسازی نرخ بلیت پروازها به عرضه و تقاضا برمی گردد. هر چند که نفس آزادسازی بلیت هواپیما اقدام ارزشمندی است؛ اما اینکه یک شرکت با خود حساب و کتاب کند که با لغو یک پرواز و اختصاص هواپیمای آن به پرواز دیگری که حدود ۲ برابر قیمت بلیت آن گران تر است، می تواند سود بیشتری ببرد، استدلال به بازار عرضه و تقاضا، نمی تواند توجیه مناسبی برای این دست اقدامات باشد.

بیشتر بخوانید :  سهمی ناچیز از توتال برجامی

برخی سوابق زاگرس ایر

گفتنی است بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی زاگرس در ماه گذشته (مرداد ماه) توانست با انجام تأخیردار ۶۱ درصد پروازهای خود، رتبه نخست تأخیرات پروازی را میان ایرلاین های ایرانی به دست آورد.

همچنین با توجه به اینکه پروازهای نجف ـ مشهد این شرکت نیز با چندین بار تأخیرات بیش از ۴ ساعته مواجه شده و مسافران بارها از این شرکت شکایت کرده بودند، بازپرس داداستانی مشهد مستقر در فرودگاه شهید هاشمی نژاد در تاریخ ۲۵ مرداد امسال مدیرعامل این شرکت را برای ساعاتی بازداشت کرد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی مشترک ایران و عراقارسال پول از ایران به هندپمفلت حمل صحیح بارتجهیزات شبکه کامپیوتریترخیص خودرو از گمرک سلفچگانترخیص کار گمرک بوشهرترخیص کالا و ثبت سفارشچگونگي خريد از سايت هاي خارجيچگونگی واردات تجهیزات پزشکیحمل و نقل پایان نامهحمل و نقل خودرو با قطارحمل و نقل دریایی در ایرانخدمات بار هواپیمایی قطرخدمات بار هوایی آران سرعتخدمات بار هوایی سیطره آسمان آبیخرید ابزار منبت کاریخرید اینترنتی 206 تیپ 5خرید اینترنتی بیمه ثالثخرید اینترنتی لاک ژلیشخرید تجهیزات زمین شناسیخرید تجهیزات سرورخرید تجهیزات سیسکوخرید تجهیزات موسیقیخرید کالا از Amazonخرید کتاب فارسی خارج از کشورخرید و فروش اینترنتی سهام بورسسایت آمازون فارسیسایت فروش آمازونشرکت حمل و نقل بین المللی کاسپینصادرات نمک به چینصرافی چیذرصرافی حواله به آمریکاقوانین پی پالکارگو ترکیه به ایرانگلستان ترخیصگمرك صادرات وارداتگمرك نوردوزگمرک زرندیهلیست حمل ونقل بین المللیمجوز ترخیص کاریمدیر کل گمرک امام خمینیمراحل حمل دریاییواردات خودرو 2500 به بالاواردات خودرو 92واردات صادرات آلمانواردات عروسک انسان نما از چینواردات لوازم جانبی از چینواردات و صادرات قوانینوب مانی افتتاحوبمانی ارزان

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها