[ad_1]

به گزارش تراز ، با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز به‌کار دولت دوازدهم و پس از گزارش ۱۰۰ روزه اول روحانی به مردم که به اذعان روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای دست خالی دولت را در عمل و اقدام به وعده‌ها و مطالبات مردم نشان می‌داد رئیس‌جمهور دیروز بودجه سال ۱۳۹۷ را تقدیم مجلس کرد و در سخنانی اجرای وعده‌های سابق را به تصویب و اجرایی شدن بودجه سال آینده منوط کرد!

رئیس‌جمهور صبح دیروز در صحن علنی مجلس حضور یافته و لایحه بودجه ۹۷ را تقدیم بهارستان کرد ، وی طی سخنانی وعده‌های تقریبا پنج سال گذشته خود را بار دیگر تکرار و عملی شدن این وعده‌ها در حوزه‌های ‌اشتغال و رفع فقر را منوط به تصویب بدون تغییر لایحه بودجه از سوی نمایندگان کرد!

دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هنگام ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور با بیان اینکه لایحه بودجه امسال با سال‌های گذشته کاملا متفاوت است،‌ تصریح کرد: به محضر ملت ایران و شما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عرض می‌کنم که تمامی وعده‌های چارچوب‌های اصلی دولت در انتخابات در بودجه امسال تبلور دارد.

روحانی تاکید کرد: بودجه ۹۷، به معنای آغاز برنامه‌های دولت دوازدهم است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تمام وعده‌های اصلی که دولت به مردم در انتخابات داده است و هر آنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود مثل ‌اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری‌ها و تحرک در طرح‌های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور، در این لایحه به خوبی مشاهده می‌‌شود.

روحانی اظهار داشت: دولت روند جدیدی را آغاز کرده و این روند را در سال‌های بعد ادامه خواهد داد. پایه اصلی بودجه امسال شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها است.

به تمام چالش‌های اصلی کشور ورود کرده‌ایم

روحانی با بیان اینکه در بودجه امسال به تمام چالش‌های اصلی کشور ورود کرده‌ایم، اظهار داشت: این روند را در چهار سال آینده ادامه خواهیم داد. تلاش ما در دولت یازدهم ایجاد آرامش اقتصادی بود. می‌خواستیم این لوکوموتیو و قطار بر روی ریل خود قرار بگیرد، الان بر روی ریل قرار گرفته است. اکنون به سرعت و دقت لازم نیاز داریم، باید به سرعت پیش برویم تا به اهداف‌مان برسیم.

روحانی ادامه داد: اگر بخواهم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنم باید بگویم که بودجه سال ۹۷ بودجه‌ای است بر مبنای‌ اشتغال فراگیر و برمبنای رفع فقر و ایجاد عدالت؛ این کل بودجه سال ۹۷ است. در گذشته شرایط ما به‌گونه‌ای بود که دولت می‌بایست مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. در دولت یازدهم ما در همه سال‌ها رشد مثبت داشتیم جز سال اول یعنی سال ۹۲ که ما نیمه سال دولت را برعهده گرفتیم. رشد منفی سال قبل حدود ۷ درصد بود و ما این را به زیر ۲ درصد آوردیم. در پایان ۹۲ شد حدود ۲ درصد، در سال‌های بعد همیشه رشد مثبت داشته‌ایم مخصوصا سال ۹۵ که ما به رشد دو رقمی رسیدیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال خوشبختانه آنچه در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول سال گذشته در رشد اقتصادی به ما اعلام می‌شود بدون نفت ۷ درصد و با نفت ۶/۵ درصد است، اظهار داشت: یک قدم بسیار خوبی در رشد اقتصادی برداشته شده است. هدف‌گذاری ما در طول دولت دوازدهم این است که سالانه رشد بالای ۵ درصد داشته باشیم. البته باید تلاش و سرمایه‌گذاری بشود و اگر دست به دست هم بدهیم از این مشکلات عبور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید :  پرشیای صفر و هزار ایراد

بودجه را تصویب کنید

شاهد یک حرکت پرشتاب در ‌اشتغال خواهیم بود

روحانی مسئله ‌اشتغال را مورد ‌اشاره قرار داد و اظهار داشت: مشکل بزرگی پیش روی ما قرار دارد اینکه در زمان انتخابات یکی از خواسته‌های اصلی مردم ‌اشتغال بود و خواسته به حقی بود و همه کاندیداها نیز به مردم قول ‌اشتغال می‌دادند می‌گفتند ‌اشتغال را سامان می‌دهیم و بیکاری را کاهش می‌دهیم.

وی ادامه داد: در دو فصل آغازین سال ۹۶ نسبت به سال قبل ‌اشتغال خالص ما ۷۵۰ هزار است و این یک رقم بسیار خوب است. حالا تا پایان سال بستگی به فصل‌های مختلف دارد چون ما ‌اشتغال را فصل به فصل جمع‌بندی می‌کنیم البته این ‌اشتغال با رقم نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد، پیش‌بینی ما این است که در سال آینده نیروهای جدید فعال ما برای بازار کار حدود ۸۴۰ هزار نفر باشند. معنای این آن است که ما باید یک حرکت بزرگی را برای ‌اشتغال انجام دهیم.

روحانی با بیان اینکه یک مسئله مهم در لایحه بودجه امسال ‌اشتغال است خطاب به نمایندگان اظهار داشت: ما در گذشته تجربه بسیار بدی در ارتباط با ‌اشتغال داشته‌ایم،‌ هر دولتی که در ایجاد ‌اشتغال ورود پیدا کرده بود و وامی را تخصیص می‌داد به نتیجه مثبت نمی‌رسید. برنامه ما برای ‌اشتغال این است که تسهیلات بانکی را در امور خاص و ویژه کاهش بدهیم. در برخی از موارد وظیفه‌ای که کارفرما برای پرداخت بیمه دارد را ما متقبل شویم و به عهده بگیریم تا شاهد یک حرکت ارزشمند در بخش ‌اشتغال باشیم.

وی ادامه داد: اگر لایحه پیشنهادی دولت در مجلس به همین صورتی که ما پیشنهاد داده‌ایم به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد به ملت اعلام می‌کنم که ما سال ‌آینده شاهد یک حرکت بسیار پرشتاب در‌ اشتغال خواهیم بود.

انتقاد روحانی از مسکن مهر!

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مسکن مهر گفت: همه درخصوص مسکن مهر راه ‌اشتباه انتخاب کرده‌اند،‌ ریشه مسکن مهر غلط و ‌اشتباه بود. بحث من الان این است که ما باید مسکن مردم را به‌طور صحیح درست کنیم، دوم اینکه نیاز به پول بانک مرکزی نداریم، شما سرمایه‌دار را می‌آورید زمین را در اختیار او قرار می‌دهید و دو برابر مسکنی که در آن محله وجود دارد او می‌سازد و مسکن صاحبان خانه را به آ‌نها می‌دهد و مسکنی که برجا می‌ماند را در مقابل به عنوان هم سرمایه‌گذاری و هم سود برداشت می‌کند.

گفتنی است اظهارات رئیس‌جمهور در مخالفت با مسکن مهر با فریادهای اعتراض نمایندگان مواجه شد، به طوری که برخی از نمایندگان معترض با فریاد «دو دو» مخالفت خود را با نظر روحانی نسبت به مسکن مهر اعلام کردند و برخی دیگر نیز با صدای بلند از وی می‌خواستند که مسکن مهر را تکمیل کند، نه اینکه با آن مخالفت ورزد.

نکته دیگر آنکه رئیس‌جمهور به این سؤال پاسخ نداد که اگر دولت‌های پیشین و به گفته او همه درمورد مسکن مهر ‌اشتباه کرده‌اند دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون برای مسکن‌دار کردن مردم چه کاری کرده است؟!

این بودجه برای رفع فقر است

روحانی درمورد رفع فقر در بودجه سال ۹۷ خاطرنشان کرد: این بودجه برای رفع فقر است، در تبصره ۱۴ این بودجه اساسا برای این است که بتوانیم به هدف رفع فقر مطلق برسیم. برای اولین بار سال آینده جمهوری اسلامی ایران یک قدم بسیار مهم و بزرگ برای استانداردسازی زندگی مردم در بخش اقشار ضعیف برخواهد داشت.

بیشتر بخوانید :  چرا نباید از بازارچه‌های مرزی لوازم خانگی خرید؟

وی افزود: وعده‌ای که ما به مردم دادیم در این بودجه اولین قدم‌هایش به خوبی تبیین شده است. رفع فقر مطلق از بودجه سال ۹۷ آغاز می‌شود همه ما می‌دانیم که اقشاری در کشور ما شرایط زندگی خوبی ندارند، شما می‌دانید که ما نسبت به گروه‌هایی که مورد حمایت قرار می‌گیرند مثل ‌آنها که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند پرداختی امسال بیش از سه برابر سال گذشته بوده است. این اولین قدم مهمی است که دولت برای رفع فقر برداشته است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سال آینده باید حداقل زندگی مردم و استاندارد حداقلی را تعیین کنیم. این چیزی است که ما در سال ۹۷ اعلام خواهیم کرد و در یکی دو استان به صورت پایلوت اجرا خواهیم کرد.

اولین کار ‌اشتغال و دومین کار رفع فقر است

روحانی افزود: اولین کار در بودجه ‌اشتغال و دومین کار رفع فقر است. من می‌خواهم توجه کنید که تبصره ۱۹ بودجه سال ۹۷ مشکل ما چیست، مشکل ما این است که طرح‌های فراوانی نیمه کاره باقی مانده و رها شده است.

وی در این باره اضافه کرد: یعنی بخشی از سرمایه کشور را برده‌ایم و قفل کرده‌ایم، شما در هر پروژه‌ای کلنگ زدید، یک میلیارد، دو میلیارد و ده میلیارد خرج کردید و دوباره رها کردید. آن چیزی هم که مانده با باد و باران و طوفان از بین می‌رود. این سرمایه ‌دارد از بین می‌رود.

روحانی با تاکید بر اینکه ۶ هزار طرح نیمه‌تمام ملی و ۶۵ هزار طرح نیمه‌تمام استانی در کشور داریم خاطرنشان کرد: اینها را باید چه کار کنیم، سرمایه مردم روی زمین مانده است که هر یک از اینها اگر راه بیفتد‌ اشتغال، رونق، رفاه،‌ مشکل مردم را حل می‌کند و همچنین مشکل آب، بیمارستان و آموزشگاه حل خواهد شد. ما یک حرکت خوبی برای بودجه عمرانی در نظر داریم منابع عمومی بودجه امسال در مجموع ۳۶۸ هزار میلیارد تومان است که در لایحه امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

گفتار درمانی دوره انتخابات  ادامه می‌یابد؟!

روحانی در حالی به سیاست تکرار وعده‌ها و شرط گذاری برای اجرایی شدن آنها تمسک جسته است که این روش در ماه‌های گذشته حتی مورد انتقاد روزنامه‌های زنجیره‌ای و حامیان دولت نیز بوده است.

به دنبال ارائه گزارش صد روزه روحانی از عملکرد دولت دوازدهم این روزنامه‌ها گزارش رئیس‌جمهور را گفتار درمانی خوانده و نوشته بودند: «یک ایرانی داریم که در ذهن رئیس‌جمهور قرار دارد و هیچ مشکل و چالشی نه در سیاست خارجی، نه سیاست داخلی نه اقتصاد و… ندارد. اما ایرانی دیگر که در عالم واقعیت وجود دارد که با ۷ میلیون بیکار و رکود اقتصادی سنگین و دولتی که ظرف ۷ ماه گذشته از قریب ۱۹ هزار میلیارد تومانی که علی‌القاعده باید با گذشت نیمی از سال به عنوان نیمی از بودجه عمرانی هزینه می‌شده، فقط ۸ هزار میلیارد تومان آن را هزینه کرده است».

روزنامه آرمان در ادامه نوشته بود: «رئیس‌جمهور ترجیح می‌دهد با دلایل محکمی که دارد از ایرانی که در عالم واقعیت وجود دارد کمتر سخنی به‌میان آورد و از ایران ذهنی خود بیشترسخن بگوید. آن‌گونه که آقای روحانی از این ایران ذهنی سخن گفت کشور ما با همسایگانش به غیر از یکی دو استثنا (که وزارت خارجه در تلاش برای بهبود روابط است) رابطه خوبی دارد و مشکل اقتصادی، بیکاری و… در آن دیده نمی‌شود. معلوم نیست هدف و مخاطب رئیس‌جمهور در این صحبت رودرروی تلویزیونی کدام اقشار جامعه است.»

بیشتر بخوانید :  بررسی علت تغییر نرخ سود/چرا بانکها از نرخ واحد تمکین نمی کنند؟

آرمان در ادامه نوشته بود: «معلوم نیست هدف آقای روحانی از این‌گونه گفتار درمانی‌ها چیست اما آنچه مسلم است این است که اگر وی به این سیاق خود ادامه دهد و چشم بر مشکلات واقعی مردم ببندد، راه را برای پوپولیسم سهمگین هموار خواهد کرد.»

گفتنی است رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اخیر خود گفته بود : «امیدواریم در ۱۰۰ روزی که گذشت توانسته باشیم خدمتی که به مردم وعده داده بودیم را ارائه کرده باشیم.»

پیش از این روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نوشته بود: «برخورداری از نتیجه ملموس برای دولت دوم روحانی بسیار حیاتی است و دیگر نمی‌شود با مردم گفتار‌درمانی کرد و با بیان توجیهات و اینکه ما می‌خواستیم آنها نگذاشتند، اعتماد آنها را مجددا کسب کرد.»

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در سخنرانی خود هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس سیاست گفتار درمانی را تکرار و ادامه داده است، سیاستی که بنا به تجربه نشان می‌دهد نتیجه ملموسی در پی نخواهد داشت.

منابع بودجه ۹۷ قابل اتکاء نیست

هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی پس از ارائه بودجه ۹۷ توسط روحانی گفت: نقدینگی کشور از کانال خود منحرف شده و اخطار تورم ۲۰۰ درصدی را می‌دهد، از این رو منابع بودجه قابل اتکا نیست.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در تذکری شفاهی گفت: آیا در این لایحه، مشکلات بازنشستگان و متعادل سازی حقوق پرسنل لشکری و کشوری پیش‌بینی شده است؟

قاضی‌پور گفت: آیا با دادن اوراق چاپی خزانه به جای پول به پیمانکاران می‌توان کشور را اداره کرد؟

کشورهای عربی حساب خود را از آمریکا جدا نکنند ملت‌ها را مقابل خود خواهند دید

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای جلسه علنی دیروز در نطق پیش از دستور گفت:‌ هیچ یک از اقدامات روزهای اخیر به اندازه اقدام ناشیانه رئیس‌جمهور آمریکا در جابه‌جایی سفارت این کشور در فلسطین‌ اشغالی قلوب مسلمانان را جریحه‌دار نکرد.

علی لاریجانی افزود : اخبار پشت صحنه حکایت از آن دارد که این کار در چارچوب تعریفی سامان یافته است که از قبل با برخی کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی عادی کردن روابط با این رژیم و به فراموشی سپردن ماجرای غم‌انگیز ملت فلسطین هماهنگی صورت گرفته است که اگر چنین باشد،‌ این کشورها تمام حیثیت خود را برای هیچ حراج کرده‌اند.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم چنین اخباری را باور کنیم اما محاسبات ساده‌ای نشان می‌دهد آمریکا در این ماجرا چه فضاحتی ایجاد کرده و اگر کشورهای اسلامی و عربی حساب خود را جدا نکنند از حیثیت خود چیزی باقی نخواهند گذاشت و ملت‌های مسلمان را در مقابل خود خواهند دید.

نمایندگان پس از سخنرانی رئیس‌مجلس در صحن علنی در محکومیت اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا درباره بیت‌المقدس شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

اعلام وصول سؤال از زنگنه

خبر دیگر اینکه سؤال ملی نماینده مردم مشهد و کلات از بیژن زنگنه وزیر نفت درباره انحصار در پخش فرآورده‌های نفتی در نتیجه برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت در نشست امروز مجلس اعلام وصول شد.

از سوی دیگر سپرده‌گذاران موسسات مالی و بازنشستگان لشکری و کشوری همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهور مقابل مجلس تجمع کردند.

همچنین طرح دوفوریتی استخدام مهندسین ناظر کشاورزی با رای نمایندگان به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها