[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، طرح جامع مالیاتی از طرح های مهم و ملی کشور است گفتنی است، براساس گزارش عملکرد طرح جامع مالیاتی مباحث حساسی در خصوص نحوه و چگونگی تامین اعتبارات این طرح، شفاف سازی جزئیات قراردادهای آن و وضعیت پروژه های طرح جامع مالیاتی مطرح شده است.

موفقیت و ایجاد تحول در نظام مالیاتی کشور، نیازمند تعیین اهداف کلانی است که با راه اندازی و پرداخت هزینه آن، گام بزرگی در جهت تحول نظام مالیاتی کشور برداشته خواهد شد.

نگاهی به نقاط ضعف و کاستی‌های نظام مالیاتی کشور نشان می‌دهد، تحول در عرصه مالیاتی همواره موضوع بسیار مهمی برای فعالان دولتی و بخش خصوصی بوده است. ضرورت اجرای این تحول در اسناد بالا دستی و برنامه‌ای کشور نیز به دفعات مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که از برنامه سوم تا برنامه ششم توسعه بر اهمیت و ضرورت اجرای این طرح تاکید شده است.

گفتنی است، طرح جامع مالیاتی دارای پروژه های مختلفی است که بر اساس چشم انداز سازمان و پتانسیلهای موجود در کشور ۵۲ بسته کاری تدوین شده است. این بسته های کاری بر اساس اولویت اجرا ارتباطات با یکدیگر و سایر شاخصهای در نظر گرفته شده به ۳۲ و در نهایت ۳۷ پروژه تبدیل شد.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، با توجه به اهمیت و ضرورت طرح جامع مالیاتی و همچنین ارائه راه کارهایی برای دستیابی به اهداف آن در برنامه های توسعه؛  تکمیل و عملیاتی شدن پروژه های طرح جامع مالیاتی بسیار حائز اهمیت است در ادامه به پروژه های خاتمه یافته، پروژه های در دست اقدام و پروژه های آتی این طرح اشاره میشود.

بیشتر بخوانید :  2گزینه اصلی حضور در گمرک/کدام گزینه جایگزین فرود عسگری خواهد شد؟ - اخبار تسنیم

۱۹پروژه خاتمه یافته طرح جامع مالیاتی

عمده پروژه های طرح جامع مالیاتی از سالهای ۸۵ و ۸۶ در دست اقدام قرار گرفته اند، بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی ۱۹پروژه زیر تا پایان سال ۹۶ تکمیل شده اند.

۱-تدوین استراتژی فناوری اسلاعات(ITD) 2- شماره شناسایی مودیان(TIN1) 3- طرح ریزی روابط با صاحبان منافع(SPR) 4- استاندارد سازی فرایندها(PSD) 5- مطالعه امکان سنجی کانون های پردازش مرکزی(FSC) 6- ارتقاء شبکه محلی و گسترده و ارتباطات راه دور(LWT1) 7- تدوین استراژی های منابع انسانی(HRS)  ۸- انتخاب حسابرسی بر مبنای ریسک کوتاه مدت – طراحی(RAS) 9- بازنگری و اصلاح سیاستهای مالیاتی(TPR) 10- ایجاد و توسعه استاندارهای فناوری اطلاعات(ISD1) 11- تعریف و پیتده سازی خدمات مودیان(TSI1)12- ایجاد و توسعه کانون های پردازش مرکزی(CPI/DCI) 13- تدوین و استراتژی و برنامه ریزی آموزشی(TSP) 14- راه اندازی و اجرای دفتر مدیریت طرح(PMO) 15- طراحی، راه اندازی و اجرای دفتر مدیریت تغییر(CMO) 16- بازنگری و بهبود قوانین، مقررات و آیین نامه های امور مالیاتی(LRM) 17- ایجاد و تویعه استاندارهای فناوری اطلاعات (طراحی و پیاده سازی مدیریت امنیت)(ISD3) 18- مطالعه و طراحی ساختار سازمانی(ORG) 19- اصلاح و همسوسازی خدمات منابع انسانی(RAH)

پروژه های در دست اقدام طرح جامع مالیاتی

پروژه های اصلی در دست اقدام طرح جامع مالیاتی ۱۳ پروژه میباشند که به نظر میرسد تا پایان سال ۹۶ این دست پروژه ها نیز تا درصد بالایی تکمیل شده اند. گفتنی است برخی از این پروژه ها در سال ۸۹آغاز و برخی دیگر نیز در سال ۹۴ کلید خورده اند. در ادامه این پروژه ها قابل مشاهده میباشند.

۲۰- اجرای آموزش های جامع مالیاتی(TTE) 21- طرحی و اجرای آزمایشی سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی(ITS) 22- ارتقای شبکه محلی و گسترده و ارتباطات راه دور (فاز دوم)(LWT2) 23- شماره شناسایی مودیان (پیاده سازی و تخصیص)(TIN2) 24- تدارک، نصب و تحویل سخت افزار سامانه یکپارچه مالیاتی(HPI) 25- شناسایی و آماده سازی داده ها(DCT) 26- طراحی و ایجاد شورای عالی اصلاحات مالیاتی(THC) 27- احداث ساختمان مراکز داده(BLD) 28- انتخاب حسابرسی بر مبنای ریسک بلند مدت(RAL) 29- تعریف و پیاده سازی خدمات مودیان (تفکیک وظایف و پیاده سازی واحدهای خدمات مودیان)(TSI2) 30- اجرای ملی نرم افزار سامانه یکپارچه مالیاتی(NIT) 31- طرح خدمات پشتیبانی و نگهداری(MSP) 32-پیاده سازی اتوماسیون امور ستادی(BOA)

بیشتر بخوانید :  تحریم‎های بانکی و انتظارات مضاعف از بانک‌مرکزی

گزارش یک نهاد نظارتی حاکی از آن است که این پروژه ها تا پایان سال ۹۵ تکمیل نشده اند و اطلاعات دقیقی از بهره برداری و تکمیل آنها در سال ۹۶درج نشده است.

نگاهی به پروژه های آتی طرح جامع مالیاتی

در ادامه اسامی ۵پروژه جدید طرح جامع مالیاتی که اطلاعات دقیقی از وضعیت تکمیل و بهره برداری آنها دردست نیز قابل مشاهده میباشد.

 ۳۳- پیاده سازی و اجرای ساختار سازمانی(ORI) 34- ایجاد و توسعه استانداردهای فناوری اطلاعات (طراحی و پیاده سازی مدیریت خدمات)(ISD2) 35- توسعه شبکه تامین(SND) 36- مهندسی مجدد فرایندها (BPR) 37- تدوین برنامه جلوگیری از فرار مالیاتی (TES)

یکی از جذاب ترین پروزه ها ذکر شده در این برنامه بحث تدوین برنامه جلوگیری از فرار مالیاتی است اطلاعات مشخصی از وضعیت این برنامه که از مهر ماه سال ۹۵ دردست اجرا قرار گرفته، وجود ندارد.

در حال حاضر سیزده سال از کلید خوردن طرح جامع مالیاتی در کشور می‌گذرد، اما براساس واقعیت‌های کنونی هنوز بخشهایی از این طرح عملیاتی نشده این در حالی است اواسط سال گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی از اجرایی شدن ۳۲ پروژه طرح جامع مالیاتی خبر داده بود، نکته حائز اهمیت این است که تا کنون گزارش دیگری از وضعیت پروژه های این طرح تا ۶ ماه نخست سال ۹۷ ارائه نشده است.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، در ساعات پایانی نخستین روز هفته، فرهاد دژپسند با رای نمایندگان مجلس به عنوان دومین وزیر اقتصاد در دولت دوازدهم رای اعتماد گرفت. وزیر اقتصاد در برنامه خود برای مدیریت وزارت اقتصاد، در محور ارتقا شفافیت و انضباط مالی و اداری به توسعه نظام مالیاتی و گسترش طرح جامع مالیاتی اشاره کرده است. بر این اساس لازم است وزیر اقتصاد با توجه به اهمیت طرح جامع مالیاتی گزارشی از وضعیت پروژه ها، هزینه طرح و اعتبارات تخصیص یافته به آن، استقرار سامانه یکپارچه نظام مالیاتی و زمان تکمیل نهایی طرح جامع برای مقابله با فرار مالیاتی و مالیات ستانی عادلانه ارائه کند.

بیشتر بخوانید :  آرامش در بازار نفت در پی معافیت از تحریم مشتریان نفت ایران

انتهای پیام/

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها