وضعیت تولیدگندم، مناسب تر از سال‌های گذشته

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

عملیات خرید تضمینی گندم که چند روزی است توسط دولت در کشور آغاز شده، به بیش از یک میلیون  و ۶۸۸ هزارتن رسیده است. دراین مدت خرید تضمینی این محصول در۱۰استان خوزستان، کرمان، سیستان وبلوچستان، فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی و آغاز شده است. مراکز خرید گندم خوزستان با تحویل گرفتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان منطقه، رکورددار خرید در کشور هستند. استان‌های کرمان و فارس نیز هر یک با ۱۳۲ هزار تن و ایلام با ۱۲۰ هزار تن در رتبه‌های بعدی خرید گندم کشور قرار دارند.

پیش‌بینی افزایش خرید تضمینی گندم در خوزستان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، «محمد قاسمی‌نژاد»، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان ، با اشاره به اینکه گندم این استان به لحاظ کیفیت در کشور رتبه اول را دارد، افزود: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم، این میزان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن هم افزایش پیدا کند. در بخش تولید این محصول نیز پیش‌بینی ما بالغ بر یک میلیون و ۸۷۰ هزار تن است که به احتمال زیاد مانند سال‌های قبل رتبه اول را در تولید و خرید تضمینی گندم کسب خواهیم کرد.

نیاز سالانه استان به ۶۰۰ هزار تن گندم

قاسمی‌نژاد نیاز سالانه استان به گندم را ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۹۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن این محصول به دیگر استان‌ها به صورت جاده‌ای و بخشی هم ریلی صادر می‌شود. امسال با مذاکراتی که انجام شده ۲۵ هزار تن گندم را از طریق بندر امام به کشورعمان صادر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی ۹۶-۹۵ در مجموع ۳۸۰ هزار هکتار گندم آبی و ۱۵۲ هزار هکتار گندم دیمی کشت کردیم، خاطرنشان کرد: سال گذشته فقط یک بارندگی مؤثر در روزهای ۱۱ و ۱۲ آذرماه داشتیم که برای آبیاری مزارع گندم خیلی مناسب بود، اما اواخر اسفند سال ۹۵ و اوایل فروردین امسال وضعیت بارندگی در استان چندان مناسب نبود. در ماه‌هایی هم که بارندگی نداشتیم، گندم دیم استان تقریباً از بین رفت و این نوع گندم تنها در ۴۰ هزار هکتار از مزارع «باغملک» و «ایذه» قابل برداشت بود.

خسارات ناشی از اقلیم پرداخت می‌شود

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان خسارات ناشی از اقلیم که به گندمکاران وارد می‌شود، از طریق بیمه‌ای که تحت پوشش هستند، پرداخت خواهد شد.

قاسمی‌نژاد به کمبود آورد رودخانه‌های «مارون»، «جراحی» و «هندیجان» و پیشرفت خشکسالی و نداشتن بارش‌های مناسب در استان اشاره کرد و یادآور شد: در سال زراعی ۹۶-۹۵ از ۱۵۰ هزار هکتار مزرعه گندم آبی در استان، ۴۴ هزار هکتار آن خشک و مابقی مزارع هم با تنش آبی مواجه شد.

ساخت سیلوهای ذخیره‌سازی گندم با خودکفایی در تولید این محصول

وی همچنین درباره خودکفایی تولید گندم در کشور، گفت: با خودکفایی تولید گندم در کشور قطعاً لزوم ساخت سیلوهای ذخیره‌سازی گندم بیش از پیش مورد توجه است. در خوزستان نیز با افزایش چند برابری تولید گندم و به تبع نیاز به افزایش ظرفیت مراکز نگهداری و ذخیره‌سازی گندم مواجه خواهیم شد که این موضوع می‌تواند دلیل خوبی برای جذب سرمایه‌گذار در این بخش باشد. ظرفیت سیلوهای استان هم‌اکنون یک میلیون و۲۰۰ هزار تن است و خوشبختانه برای نگهداری گندم تولیدی استان مشکلی وجود ندارد. گلستان هم از جمله استان‌هایی است که سرمایه‌گذاری در مدیریت و استفاده از ظرفیت‌های بخش کشاورزی آن موجب افزایش تولیدات و بالا رفتن ارزش آن می‌شود. توسعه گلستان بدون کشاورزی معنی ندارد و اشتغال این خطه با زراعت و باغبانی گره خورده و باید برای رونق اقتصادی آن، ظرفیت‌های این حوزه لحاظ شود.

رتبه اول کشوری گلستان به دلیل کیفیت مرغوب گندم

«حمیدرضا علیمحمدی»، مدیرکل شرکت غله گلستان ، با اشاره به اینکه این استان هم به دلیل کیفیت مرغوب گندم رتبه اول کشوری را دارد و به لحاظ کمیت نیز با گندم خوزستان تقریباً برابری می‌کند، افزود: پیش‌بینی برداشت گندم در استان طی امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. سال گذشته یک میلیون و ۳۶۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را از ۱۰۰ مرکز خرید که از قبل مشخص کرده بودیم، خریداری کردیم. ۸۵ درصد مبلغ گندم خریداری شده را به روز پرداخت کردیم و مابقی هم به دلیل نبود نقدینگی با فاصله ۲ ماهه پرداخت شد.

نیاز سالانه گلستان به ۳۲۰ هزار تن گندم

علیمحمدی نیاز سالانه استان به گندم را ۳۲۰ هزار تن بیان کرد که مازاد آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود. به گفته وی تاکنون یک میلیون تن گندم خرید تضمینی استان در سال زراعی قبل به سایر استان‌ها صادر شده است. روزانه ۴ تا ۵ تن گندم استان از طریق جاده‌ای و ریلی به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شود. کشاورزان استان درسال زراعی قبل یک میلیون و ۵۱۰ هزارتن گندم برداشت کردند که یک میلیون و ۳۶۴ هزار تن آن توسط شرکت غله خرید تضمینی شد.

وی همچنین درباره صادرات گندم گلستان به دیگر کشورها، گفت: این محصول بیشتر به کشورعراق صادر می‌شود که معمولاً در قالب آرد یا گندم است.مدیرکل شرکت غله گلستان از ساخت سیلوهای جدید و استاندارد در استان در سال‌های اخیر خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه نگرانی بابت ذخیره کردن گندم نداریم. هم‌اکنون گندم مورد نیاز ۴ ماه دیگر مردم استان در سیلوها ذخیره شده است.علیمحمدی به ورود گندم گلستان به بورس کشور اشاره کرد و افزود: از اواخر سال گذشته ۱۰۰ هزار تن گندم استان در بورس به فروش رفته که قابل توجه است.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x