فهرست برندهای نوشیدنی غیرمجاز برای واردات بر اساس اعلام دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف منتشر شد.
علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق ویژه با ارسال بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی اظهار کرد:
به پیوست تصویر نامه معاونت برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص اجرای برنامه پیشگیری و تشدید مبارزه با قاچاق کالای سلامت محور ارسال و اعلام می‌دارد نوشیدنی با برنده‌های مورد اشاره در نامه صدرالعشاره غیرمجاز اعلام و با عنایت و حساسیت و موضوع سلامت جامعه مقتضی است ضمن توجه ویژه کلیه مبادی ورودی ضمن تشدید اقدامات کنترلی از ورود این اقلام ممانعت به عمل آورند. خواهشمند دستور فرمایید ضمن رعایت دقیق موارد اعلامی در نامه مذکور و نظارت دقیق با رعایت ضوابط مقررات نسبت به مورد اقدامات لازم نمایید.

بنابر این گزارش امیرمحمد پرهام‌فر سرپرست دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف با ارسال نامه ای با عنوان اقدام سریع به دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت و مبارزه با قاچاق کالای استانهای کشور نوشت :
در اجرای برنامه‌های پیشگیری و تشدید مبارزه با کالاهای سلامت محور مصوب یکصد و پنجاهمین جلسه اعضای اصلی ستاد و با عنایت به ابلاغ «مجموعه اهداف کمی راهبردها»‌برنامه‌های کلان و اجرای مبارزه همه جانبه با قاچاق کالا و ارز در استانهای سراسر کشور در سال ۹۷ در ارتباط با » فرآورده‌های آشامیدنی قاچاق» به آگاهی می‌رساند: ابزارهای تشخیص فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی قاچاق:
۱- تمام فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی ملزم به برچسب اصالت و سلامت هستند؛ لذا معیار تشخیص فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی دارای اصالت و قاچاق استعلام کد برچسب اصالت و سلامت مندرج در روی محصولات از طریق ارسال پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا سایت به نشانی www.ttec.ir و یا نصب نرم‌افزار سامانه TTEC به تلفن همراه از طر یق سایت مذکور خواهد بود.
ملاحظه: محصولات فاقد برچسب اصالت و یا دارای برچسب با شماره‌های پیامک جعلی مصداق قاچاق قطعی هستند.
۲- بهره‌گیری از فهرست مصادیق قاچاق قطعی ابلاغ ستاد رصد کشفیات قاچاق و انعکاس عناوین و تصاویر نشانهای تجاری دارای فراوانی بیشتر در مکشوفات قاچاق به ستاد می‌تواند منجر به افزایش اثربخشی بازرسی‌ها و بهبود نظارتها شود؛ در این خصوص مصادیق ۶ عنوان نوشیدنی‌های غیرمجاز به شرح ذیل ارسال می‌شود که نیازمند توجه استانهای کشور (بویژه‌ استانهای ساحلی) است.
الف – نوشیدنی vimpo تولید کشور عربستان سعودی
ب – نوشیدنی تخم شربتی Leema تولید کشور تایلند
پ – نوشیدنی moju moju تولید کشور تایلند
ت – نوشیدنی star تولید کشور امارات
ث – اسنک مخلوط با آجیل و نخود سبز Ding Dong تولید کشور فیلیپین
ج – دراژ M& Mś تولید کشور چین

بیشتر بخوانید :  کالاهای معطل در گمرک به زودی ترخیص می‌شود/ خط ویژه برای تسهیل واردات مواد اولیه

مخاطرات مصرف فرآورده‌های مصرفی قاچاق:
۱- محصولات برآیند شده خوراکی و آشامیدنی مشمول ثبت منبع در سازمان غذا و دارو هستند لذا زنجیره سلامت آن قابل رهگیری بوده و مورد تایید مراجع رسمی است.
۲- استفاده از رنگها و افزودنی‌های مجاز دارای محدوده سلامت مطابق میزان توصیه شده در استاندارهای ملی است که با اعمال نظارت بر زنجیره تامین محصولات می‌توان از سلامت آن اطمینان حاصل نمود. لیکن نظارت و کنترلی در خصوص افزودنی‌های مضر و سرطان‌زا به کار رفته در محصولات قاچاق وجود ندارد؛ لذا وجود رنگ‌ها و مواد غیرمجاز در محصولات قاچاق، منجر به آسیبهای جدی به سلامت و ایمنی مصرف کنندگان خواهد شد.
«برخی عناوین افزودنی‌های غیرمجاز مندرج بر روی محصولات یاد شده دارای علائمی است که می‌توانید آنها را در بند ۲ تصویر نامه پیوست خبر مشاهده کنید».
۳- تهدیدات زیستی و مخاطرات بیوتروریسم ناشی از ورود مصرف فرآورده‌های نوشیدنی خوراکی و اشامیدنی قاچاق از سلامت آحاد جامعه غیرقابل اغماض است. اینگونه آسیبها ممکن است به صورت خاموش گسترش یابد و آثار آن در نسل‌های بعدی ظاهر شود.
انتظار است با عنایت حساسیت موضوع سلامت جامعه مقتضی است توجه ویژه استانهای ساحلی و مرزی کلیه استانهای سطح کشور اقدامات لازم به منظور فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی عمومی و همچنین پیشگیری و تشدید اقدامات نظارتی بر مبادی ورودی انبارش، توزیع و عرضه را معمول داشته، موضوع در دستور کار تیمهای بازرسی در قالب گشت‌های مشترک قرار گرفته و نتایج به انضمام عناوین و تصویر نشانه‌های تجاری دارای فراوانی بیشتر در کشفیات قاچاق هر استان، به ستاد منعکس شود.

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها