همت بورس تهران برای ارتقاء جایگاه تامین مالی در بازار سرمایه

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

هیات مدیره بورس تهران سیاست های کلان بورس را ترسیم می‌کنند و تلاش می‌کنیم با اجرای آنها وزن بازار سرمایه را در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ارتقاء دهیم.

صبح امروز ۱۷ دی ماه سی و دومین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تحت عنوان راهکارهای توسعه بازار سرمایه با حضور دکتر علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ،حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل این کانون‌ و عضو شورای عالی بورس برگزار شد.

 در این مراسم علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران، ضمن بیان اینکه همه فعالین بازار سرمایه با این کانون در ارتباط هستند، گفت: سعی کردیم همواره از نظرات کانون نهادها و کانون کارگزاران  بهره برداری کنیم.

مدیر عامل بورس تهران با بیان اینکه ارزش بازار رشد قابل توجهی داشته است، افزود: ارزش بازار بورس تهران از ابتدای سال تا کنون از ۳۸۲ هزار میلیارد تومان به ۶۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده و بالغ بر  ۶۰ درصد رشد داشته است. وی بازار سرمایه را از نظر بازدهی و شاخص در جایگاه قابل قبول دانست و افزود: شاخص بورس تهران نسبت به ابتدای سال با ۶۷ درصد افزایش همراه شده است و جایگاه  بورس تهران از نظر رشد شاخص بورس های منطقه رتبه اول را در اختیار دارد.

صحرائی رشد ارزش معاملات بورس تهران را که یکی از محورهای نقدشوندگی است ۱۷۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: طی سال جاری ارزش معاملات ۴ بورس کشور رشد کرده است . ارزش معاملات بورس تهران  نیز  با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان رشد قابل توجهی داشته است. سهم بورس تهران در ارزش کل معاملات بازار سرمایه  ۳۵ درصد، بورس کالا ۴۲ درصد، فرابورس۲۰ درصد و بورس انرژی ۳ درصد است.

وی راه اندازی ابزار آتی سبد سهام را یکی از اقدامات مهم  سال جاری دانست و گفت: برای راه اندازی این ابزار تلاش بسیاری شد و اکنون تنها با گذشت ۱۶ روز کاری  از شروع فعالیت آن ارزش معاملات در این روش داد و ستد به ۱۷ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با راه اندازی  آتی تک سهم که در یک سال مالی نزدیک به عدد مذکور می باشد، آمار بسیار خوبی است. انتظار داریم همه مجموعه ها و فعالین بازار سرمایه به سمت استفاده از این ابزار حرکت کنند.

وی اظهار داشت: در این روش علاوه بر هزینه مالیاتی کمتر، پوشش ریسک بیشتری رقم می خورد و اکنون ابزارهای کلاسیک در بازار سرمایه ما تقریبا کامل شده و اگر فروش استقراضی نیز وارد شود، همه ابزار های کلاسیک در دسترس فعالین بازار سرمایه کشور است. از سوی دیگر در بازار بدهی هم ابزار های اسلامی راه اندازی شده و ما در این زمینه پیشرو هستیم مانند انواع صکوک که قابل عرضه در دنیا است.

مدیرعامل بورس تهران آماری از وضعیت ارزش معاملات بازار را ارایه داد و گفت:  جمع ارزش بازار بورس و فرابورس حدود ۸۳۰ هزار میلیارد تومان است که برابر با ۴۰ درصد GDP کشور است. حجم  داد و ستد فعالین حقیقی بازار به ۵۱ درصد خرید و ۴۹ درصد فروش رسیده و ۳۸۰۰ میلیارد تومان خرید داشته اند و این ارقام نمایانگر اهمیت افراد حقیقی و توجه مردم به بازار  است.

وی فرهنگ سازی سرمایه گذاری را با اهمیت دانست و افزود: بررسی وضعیت صندوق های سرمایه گذاری و حضور سهامداران حقیقی در این صندوق ها نشان دهنده آن است که عمده تلاش ما باید به فرهنگ سازی بازار سرمایه مربوط باشد  و از تکنولوژی های روز در این زمینه بیشتر استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بورس تهران ۳۲۳ شرکت فعال هستند که از این تعداد ۱۸۶ شرکت در بازار اول و ۱۳۷ شرکت در بازار دوم فعالیت می کنند.  پی بر ای کل بورس تهران ۹ / ۶ است و نسبت P/E 30 شرکت برتر بورس ، ۷ / ۴ مرتبه است و این نشان از ظرفیت رشد بورس نسبت به سایر بازارها دارد و انتظار می رود  بخشی از نقدینگی موجود در کشور که بالغ بر ۱۶۰۰هزار هزار میلیارد تومان است را به سمت بورس سوق دهیم.

علی صحرائی با تاکید بر اینکه ما برای توسعه بازار به فرهنگ سازی و ارتقای سواد مالی نیاز داریم: گفت: ما انتظار داریم افرادی که دانش لازم را دارند با افراد عادی عملکرد متفاوتی داشته باشند البته اکنون از فضاهای هیجانی عبور کرده ایم و این نشانه ای از بلوغ بازار است.

سکاندار بورس تهران به تسهیل دسترسی مردم، سرمایه گذاران و ناشران به بازار اشاره کرد و گفت: دسترسی به بازار برای همه مردم تسهیل شده و ورود شرکت ها به بازار نیز باید آسان شود. در این حوزه تلاش های زیادی انجام شده،  در مقررات پذیرش تغییرات مکرری داشتیم و مطالعه در این زمینه ادامه دارد. از سال ۸۲ تعداد شرکت های پذیرفته بالغ بر ۵۲۰ شرکت بوده که  این رشد، سهولت پذیرش را نشان می دهد.

صحرائی تصریح کرد: معافیت های مالیاتی کافی نیست و باید تلاش کنیم معافیت مالیاتی برای ناشران بورسی بیشتر شود . افزایش این معافیت ها در جذب و انگیزه حضور شرکت ها تاثیر به سزایی دارد.  

وی به سایر اقدامات توسعه محور در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت:  گسترش ضریب نفوذ بورس تهران در کشور با  تقویت و راه اندازی ۲۲ تالار منطقه ای صورت پذیرفته است و  ۱۰۸  کارگزار با حدود ۱۷۳۰ ایستگاه  دسترسی سراسری به بازار سرمایه ایجاد کرده و به مردم خدمات ارایه می کنند. دسترسی برخط نیز  فراهم شده و ۳۵ درصد معاملات بورس تهران از طریق معاملات بر خط انجام می شود.

مدیرعامل بورس تهران عمده تامین مالی کشور را بانک محور دانست وسهم کمتری از  آن را از طریق  بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه با دو دسته چالش بیرونی و درونی مواجه است، بخش چالش های بیرونی شامل ساختار اقتصادی، ثبات سیاست های اقتصادی، اقتصاد بانک محور، فرهنگ عمومی سرمایه گذاری، روابط بین المللی و سرمایه گذاری خارجی است. در بخش چالش های درونی نیز بازار سرمایه با مسائلی همچون دسترسی به بازار، اندازه بازار، نقدشوندگی، شفافیت اطلاعاتی، زیرساخت های معاملاتی، دانش مالی فعالان بازار و واگذاری مدیریت شرکت های خصوصی شده روبرو است.

صحرائی در پایان تصریح کرد: نقدشوندگی از چالش های مهم بازار سرمایه است که نیازمند آن است که مقررات آن تغییر کند و سامانه معاملاتی ما هم توان کافی برای انجام عملیات بازرگردانی ندارد که باید بهبود و توسعه یابد. توسعه دانش مالی فعالان بازار نیز بسیار ضروری است.  همچنین به طور پایه ای باید فرهنگ سازی را از سطح مدارس شروع کرد.

 

اقتصادآنلاین

[ad_2]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x