[ad_1]

روز شنبه دو نهاد معتبر بین‌المللی گزارش جدیدی از وضعیت تجارت جهانی منتشر کردند. بر این اساس «صندوق بین‌المللی پول(IMF)» در گزارشی با عنوان «گزارش بخش خارجی ۲۰۱۷» شاخص‌های مهم خارجی نظیر وضعیت حساب جاری کشورها را مورد ارزیابی قرار داد.

 این نهاد در گزارش خود ضمن معرفی کشورهایی که بیشترین مازاد و کسری تجاری را دارند، درخصوص خطراتی که سیاست‌های حمایت‌گرایانه تجاری و برهم خوردن توازن تجاری برای اقتصاد جهانی به همراه دارد هشدار داد. از طرفی «سازمان تجارت جهانی (WTO)» در جدیدترین گزارش خود گزارشی آماری از وضعیت تجارت جهانی منتشر کرد. این گزارش که «مروری آماری بر تجارت جهانی ۲۰۱۷» نام دارد، دومین نسخه از گزارش‌های مروری «سازمان تجارت جهانی» است، گزارشی که با نگاه به داده‌های ۱۰ سال گذشته کشورها سعی دارد تا چرایی و چگونگی تغییرات تجارت جهانی را تحلیل کند. به گزارش دنیای اقتصاد، دبراساس آمارهای این گزارش، ایران توانست با رسیدن به حجم صادرات ۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶، رده سی‌ونهم برترین صادرکنندگان جهان را به خود اختصاص دهد. در فهرست برترین صادرکنندگان سال ۲۰۱۶، کشورهای چین، آمریکا و آلمان به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در این رابطه‌ با استناد به گزارش‌های «صندوق بین‌المللی پول» و «سازمان تجارت جهانی» نگاهی به وضعیت تجارت جهانی می‌اندازیم.

هشدار IMF درخصوص وضعیت تجارت

«صندوق بین‌المللی پول» در جدیدترین گزارشی که با عنوان «گزارش بخش خارجی ۲۰۱۷» منتشر کرده درخصوص سیاست‌های حمایت‌گرایانه تجاری و برهم خوردن توازن تجارت جهانی هشدار داده است. به گزارش این نهاد، مسوول اصلی برهم خوردن توازن در اقتصاد جهانی، اقتصادهای پیشرفته هستند. از آنجا که وضعیت کسری تجاری آمریکا، یکی از نگرانی‌های اصلی ترامپ است، برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که هشدار «صندوق بین‌المللی پول» درخصوص برهم خوردن‌توازن تجارت جهان تحت تأثیر فشارهای دولت آمریکا بوده است. اما این صندوق درخصوص سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت ترامپ نیز هشدار داده است و مدعی شده که وضع یا افزایش تعرفه‌های تجاری نه تنها به بهبود تراز تجاری آمریکا کمک نمی‌کند بلکه اثرات ناگواری بر اقتصاد آمریکا و جهان خواهد گذاشت. براساس گزارش «صندوق بین‌المللی پول»، آلمانی‌ها توانستند با پشت سرگذاشتن چین، در صدر اقتصادهایی که بالاترین مازاد تجاری را دارا هستند قرار گیرند.

بیشتر بخوانید :  ایران ناقض برجام نخواهد بود

آمریکایی‌ها نیز با حفظ جایگاه سال‌های قبل خود، بزرگ‌ترین کسری حساب جاری را در جهان دارند. همچنین ایران با داشتن ۹/ ۱۰ میلیارد دلار مازاد حساب جاری در سال ۲۰۱۶، در رده چهاردهم رتبه‌بندی اقتصادهایی که بالاترین مازاد تجاری جهان را دارند، قرار گرفت.

وضعیت تجارت ایران از نگاه WTO

روز شنبه «سازمان تجارت جهانی» دومین نسخه از گزارش «مرور تجارت جهانی ۲۰۱۷» خود را منتشر کرد. در این گزارش که آمارهای تجاری ۱۰ سال اخیر کشورها آورده شده، سعی شده است تا دلیل تغییرات تجارت جهانی شناسایی شود. به گزارش این نهاد، تجارت همچنان یکی از اصلی‌ترین محرکه‌های رشد و توسعه اقتصادی و کاهش فقر جهانی است. در این رابطه صادرات کالا در جهان از سال ۲۰۰۶، با رشدی ۳۲ درصدی به ۱۶ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید. از طرفی صادرات خدمات نیز در این بازه توانست افزایشی ۶۴درصدی را تجربه کند. در این گزارش همچنین روند ۱۰ ساله تجارت کشورها مورد بررسی قرار گرفته و آمارها به تفکیک کشورها ارائه شده است. در این‌باره چین، آمریکا و آلمان به ترتیب به‌عنوان برترین صادرکنندگان جهان در سال ۲۰۱۶ و آمریکا، چین و آلمان به ترتیب به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان جهان در سال ۲۰۱۶ لقب گرفتند. در این میان ایران با حجم صادرات ۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ توانست در جایگاه سی‌و‌نهم برترین صادرکنندگان قرار گیرد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی ایران و کاناداارسال پول به اروپاانتقال پول به کارتهای شتاببيت كوين رايگانبیت کوین رجانیوزپست پیشتاز اکسپرستجهیزات شبکه بازار رضاتجهیزات شبکه های صنعتیترخیص خودروهای بالای 2500ثبت اتاق بازرگانی ایران و امریکاحمل بار به شهرستانهاحمل بار دریایی از چینحواله دلار به استانبولحواله یورو به فرانسهخريد از ايبيخرید ابزار الاتخرید ابزار یراق کابینتخرید از Amazon و Ebayخرید اینترنتی بیمه ثالثخرید اینترنتی چوب پنبهخرید اینترنتی ظروف مسی زنجانخرید اینترنتی مانتو 93خرید اینترنتی مبلمان یافت آبادخرید تجهیزات دست دوم شبکهخرید خط تولید چیپسخرید کتاب فارسی از آمازونخرید کفش از سایت های خارجیدلار پی پال چیستستاد ترخیص خودرو منطقه 5شرکت خدمات بار هواییصادرات شیره خرماصادرات و واردات در ایرانصرافی عاملی و شرکافروش ابزار رونیکسفروش خط تولید سفره یکبار مصرففروش خط تولید مواد غذایقوانین گمرک قزاقستانقوانین گمرک کیشقیمت حمل هواییکارت بازرگانی اشخاص حقوقیگرفتن کارت بازرگانی زنجانمراحل ترخيص خودرو از گمركمستر کارت عراقنحوه ی صادراتنرخ حواله دلار آمریکانماینده وب مانیواردات خودرو دانشجوییواردات روغن موتور از دبیواردات ساعت از دبیواردات لوازم یدکی خودرو از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها