[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوسبه نقل از همشهری، تازه‌ترین آمارهای وزارت صنعت حاکی از رشد تولید انواع لوازم خانگی در مهرماه نسبت به شهریورماه امسال است.رشد هزینه تمام‌شده تولیدلوازم خانگی در حالی موجب کمبود و افزایش قیمت این محصولات در بازار و شکست طرح کاهش ۱۰درصدی قیمت محصولات برخی برندهای تولید داخل و خارجی شده است که وزارت صنعت، از رشد تولید این محصولات با رفع برخی تنگناهای تولید خبرمی دهد و تولیدکنندگان نیز بررفع نسبی تنگناهای تولید پس از واقعی شدن قیمت‌ها و تداوم سیر صعودی تولید این محصولات تا پایان امسال تأکید می‌کنند.

خبرهای بهبود وضعیت تولید لوازم خانگی در حالی منتشر می‌شود که پیش از این محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگویی از تأثیر کمبود عرضه لوازم خارجی و سودجویی برخی شرکت‌های توزیع‌کننده این محصولات بر رشد ۲۰۰درصدی لوازم خانگی خارجی و گرانی حدود ۳۰۰درصدی لوازم خانگی تولید داخل تأکید کرده بود. از سوی دیگر آمار چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید ۲۷کالای منتخب صنعتی در ۷ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته از سیر نزولی تولید ۱۷گروه کالایی ازجمله انواع محصولات لوازم خانگی حکایت داشت اما آمار ارائه شده این وزارتخانه از مقایسه تولید انواع لوازم خانگی طی مهر در مقایسه با شهریورماه امسال حاکی از رشد تولید این محصولات است. براساس آمار ۷‌ماه منتهی به مهرماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته در بین ۲۷کالای منتخب صنعتی، تولید ماشین‌ لباسشویی با افت ۳۸.۲درصدی بیشترین کاهش را در بین محصولات منتخب صنعتی داشت و میزان تولید آن از ۴۷۹.۸هزار دستگاه طی هفت ماهه سال گذشته به ۲۹۶.۵هزار دستگاه در ۷‌ماه امسال رسیده است. همچنین تولید تلویزیون با کاهش ۳۲.۵درصدی، یخچال و فریزر با کاهش ۱۳.۸درصدی و کولر آبی با کاهش ۵.۹درصدی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید :  گمرک باید از مرزهای تولید داخل حفاظت کند

نشانه‌های رونق تولید لوازم خانگی

بررسی آمارهای اخیر وزارت صنعت از همسنجی تولید ماهانه لوازم خانگی نشان‌دهنده بهبود وضعیت و رشد تولید این محصولات در مهرماه نسبت به شهریورماه امسال است، به‌نحوی که در مهرماه امسال به‌ترتیب ۵۷هزار و ۳۰۰دستگاه یخچال، ۸۴هزار و ۶۰۰دستگاه یخچال فریزر، ۴۶هزار و ۴۰۰دستگاه ماشین لباسشویی و ۲۱هزار و ۹۰۰دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده که با این روند تولید تلویزیون با رشد ۱۸.۲درصدی، یخچال و فریزر با رشد ۳۱.۵درصدی، ماشین لباسشویی با رشد ۲۹.۱درصدی و کولر آبی با رشد ۵.۶درصدی همراه بوده است.

واقعی شدن قیمت‌ها و بهبود انگیزه تولید

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری ایران واقعی شدن قیمت‌ها، افت تقاضای کاذب در بازار و بهبود نسبی شرایط تامین مواداولیه را ازجمله عوامل مؤثر در بهبود روند تولید لوازم خانگی از مهرماه امسال قلمداد کرد و گفت: در نیمه نخست امسال با توجه به سیاست‌های ابلاغی دولتی مبنی بر ممنوعیت افزایش بیش از ۱۰درصدی قیمت لوازم خانگی، تولید برای برخی تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نداشت و از سوی دیگر نوسان شدید نرخ ارز و تنگناهای تامین مواداولیه و قطعات نیز در سیر نزولی تولید این محصولات مؤثر بود. علیرضا موسوی مجد با بیان اینکه پس از بررسی‌ مستندات هزینه تمام‌شده تولید شرکت‌ها در سازمان حمایت و امکان ثبت قیمت‌های ارائه شده توسط شرکت‌های تولیدکننده لوزام خانگی در سامانه این سازمان، نرخ‌های جدید برمبنای قیمت تمام‌شده واقعی تعیین شد که این امر موجب صرفه اقتصادی تولید برای شرکت‌های تولیدکننده شد.

به گفته او تا پیش از این به‌رغم افزایش ۲‌تا۳ برابری نرخ ارز و مشکلات نقل و انتقال پول و تامین مواداولیه تولید، فریز قیمت‌ها انگیزه تولید در بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی را از بین برده بود و تولید صرفه اقتصادی نداشت اما اکنون گرچه هنوز هم روند تامین مواداولیه تولید و قطعات و نقل و انتقال پول با تنگناهای جدی مواجه است اما واقعی شدن قیمت‌ها انگیزه تولید را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید :  در جلسه وزیر صنعت با تولیدکنندگان لوازم خانگی چه گذشت؟

   پیش‌بینی رشد تولید تا شب عید

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: گرچه هنوز تولیدکنندگان با مشکلات نقل و انتقال پول برای تامین مواداولیه تولید و قطعات وارداتی مواجه هستند اما به‌طور کلی شرایط تولید نسبت به نیمه نخست امسال بهبود یافته است. درصورتی که دولت برای نقل و انتقال پول چاره‌اندیشی کند، وضعیت تولید بهتر نیزخواهد شد. موسوی مجد کاهش نسبی نرخ ارز در بازار آزاد را بر تولید لوازم خانگی بی‌تأثیر دانست و گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی با ارز نیمایی ۸ تا ۹هزار تومانی مواداولیه و قطعات مورد نیاز را تامین می‌کنند اما گرچه واقعی شدن قیمت لوازم خانگی موجب رشد بیش از ۲برابری قیمت این محصولات در بازار شد اما افت تقاضای کاذب و دلال‌بازی در بازار این کالاها، شرایط را برای رشد نسبی تولید و فراوانی عرضه لوازم خانگی فراهم کرده است که خود در کاهش تنش قیمتی بازار مؤثر بوده است. او پیش‌بینی می‌کند تا اخر سال وضع تولید انواع لوازم خانگی بهبود یابد و از آنجایی‌که واحدهای تولیدی با تمام توان برای رشد تولید فعالیت می‌کنند مشکلی برای بازار شب عید ایجاد نشود.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها