[ad_1]

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، ساعاتی قبل و بعد از آزادی برونسون نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه پس از هفته ها افزایش، با کاهش مواجه شد، به طوری که در روز آزادی وی (۲۰ مهرماه) هر دلار ۵.۸۷ لیر و هر یورو نیز ۶.۷۹ دلار در بازار ترکیه به فروش رسید.
آندرو برونسون کشیش آمریکایی که به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا در شهر ازمیر ترکیه زندانی شده بود، پس از دو سال حبس آزاد شد.
پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تلافی زندانی شدن این شهروند آمریکایی در دادگاه ترکیه، تصمیم به اعمال تحریم های سنگینی علیه ترکیه گرفته بود که دو ماه پیش در پی این تصمیم، شوکی سنگین به بازار ارز ترکیه وارد شد به طوری که نرخ ارزهای خارجی به ویژه دلار و یورو به ترتیب به ارقام بی سابقه هفت و هشت لیر رسید.
روند جهشی قیمت دلار و یورو در برابر لیر با اتخاذ تدابیر ویژه اقتصادی از سوی دولت ترکیه و نیز بیان مواضعی نرم علیه آمریکا از سوی ‘رجب طیب اردوغان’ در مجمع عمومی سازمان ملل، از تب و تاب افتاده و با کاهش مواجه شد، اما همچنان نرخ دلار در ارقام ۶.۳ تا ۶.۴ و نرخ یورو بین ارقام ۷.۴ تا ۷.۵ طی هفته های اخیر و پیش از آزادی کشیش برونسون آمریکایی از حبس خانگی در ازمیر در نوسان بود.
تداوم روند کاهشی دلار در هفته های اخیر ادامه یافت و امروز نرخ هر دلار ۵.۵۱ لیر و نرخ هر یورو نیز ۶.۲۶ لیر در صرافی ها ثبت شد.
مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در سال میلادی جاری حدود ۶۰ درصد برآورد شده است.
اگر چه دولت ترکیه با استفاده از فرصت به وجود آمده درباره تنش با آمریکا، سعی در القای آشفتگی بازار به دلیل فشار اقتصادی واشنگتن کرد، اما کارشناسان اقتصادی ترک تاکید داشته و دارند که این نابسامانی ناشی از سیاست های غلط سالیان گذشته حزب حاکم است.
‘ارول موترجیملر’ کارشناس اقتصادی و مفسر تلویزیونی درباره ارزش دلار در ترکیه بیان کرد: روند کاهشی دلار موقتی و ناشی از جو آزادی برونسون است و در آینده یعنی اواخر سال جاری و یا سه ماهه اول سال آینده به بیش از هفت لیر و یورو به بیش از هشت لیر خواهد رسید.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: سال گذشته بدون وجود تنش بر سر محکومیت کشیش برونسون، شرایط کنونی اقتصاد کشور و افزایش نرخ ارز را پیش بینی کرده بودم، چرا که این نابسامانی اقتصادی از مولفه هایی ناشی می شود که کمترین ارتباط را با فشار آمریکا دارد و در واقع بررسی سیاست های غلط اقتصادی دولت مرا در پیش بینی این شرایط یاری کرد و نه چیز دیگر.
بسیاری از کارشناسان مشهور اقتصادی ترک از جمله ‘اوغور جیولک’ از نزدیک شدن بروز ‘توفان اقتصاد تورمی’ در ترکیه خبر می دهند که با افزایش هزینه های تولید، بر جمعیت بیکاران می افزاید و با بالا رفتن هزینه های خانوار، فقرای ترک را بیشتر می کند.
بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی ترکیه، نرخ تورم سالانه این کشور در ماه منتهی به ۳۱ سپتامبر به بالاترین میزان طی ۱۵ سال اخیر یعنی ۲۴.۵۲ درصد رسید که این رقم در علم اقتصاد ‘فراتر از بحران’ نامگذاری شده است، اما به باور مفسران اقتصادی هنوز ترکیه با افزایش جهشی قیمت های ناشی از افت ارزش پول مواجه نشده است. برآورد شده که در آینده ترکیه با تورمی بالای ۴۰ درصدی رو به رو خواهد شد.
خاورم/۱۹۰۵**شبس**۱۶۱۳

بیشتر بخوانید :  واردات ۱۰ میلیون تن کالای اساسی

انتهای پیام /*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها