[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، دولت یازدهم از نیمه سال ۱۳۹۲ برای فعال سازی معادن برنامه ریزی کرد و مقرر ساخت افزون بر کمک رسانی به کسانی که به حمایت و تقویت برای بهره برداری از معادن نیاز دارند، پروانه بهره برداری معدن افرادی که به دنبال فعال سازی حوزه معدنی خود نبودند، باطل شود.
طبق قانون معادن محدوده های باطل شده، قابل واگذاری به افراد نیست؛ مگر اینکه به مزایده گذاشته شود و آزادسازی با اطلاع قبلی صورت گیرد.
در سال ۱۳۹۴ سیستم کاداستر (حد نگار) برای ثبت محدوده ها و به عنوان بخشی از طرح ایجاد سامانه اطلاعات مکانی وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی شد.
با این همه، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت وگویی مدعی شده که «بیش از یک سال و نیم است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نام دارندگان محدوده ها و پهنه های معدنی را از روی سامانه کاداستر برداشته و این اقدام عقبگردی آشکار از شفافیت است.»
به گفته «پدرام سلطانی»، «بخش معدن هر روز بیشتر به سیطره بخش شفافیت گریز عمومی در می آید و دولت هم گویا همراه است.»
در این پیوند، مدیرکل دفتر اموراکتشاف معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس گفت: با توجه به تعداد زیاد محدوده های معدنی و تراکم بالای آنها، قرار دادن همه نام ها روی سامانه کاداستر، تشخیص شان را با دشواری مواجه می کند.
«اسدالله کشاورز» بیان داشت: این سامانه، به روز و برخط است و افراد می توانند با مراجعه آن و قرار دادن مکان نمای رایانه روی محدوده مورد نظر، نام و کد شناسایی آن را ملاحظه کنند و هیچ چیز غیرشفافی وجود ندارد.
کشاورز یادآوری کرد: در گذشته محدوده ها به طور دستی ثبت می شد و افراد مجبور بودند برای دریافت اطلاعات به استان محل محدوده معدنی مراجعه کنند.
وی ادامه داد: افراد پس از مراجعه به استان، نقشه یک بیست و پنج هزارم توپوگرافی و پس از آن فرم مخصوصی را دریافت و پر می کردند و به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تحویل می دادند که مشخص شدن آزاد بودن یا نبودن آن محدوده معدنی ۱۰ تا ۶۰ روز زمان لازم داشت.
کشاورز اضافه کرد: اکنون با ایجاد سامانه کاداستر، همه این فرآیندها مکانیزه شده و اطلاعات آن در هر زمان از شبانه روز قابل دسترسی است و افراد در کسری از دقیقه می توانند به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.
«آخرین اطلاعات محدوده های معدنی در سامانه کاداستر موجود است، همچنین این سامانه از خارج کشور قابل رویت است و هر کس در آن کارتابلی مشخص و تعریف شده دارد و می تواند به پیگیری پرونده خود بپردازد».
به گفته این مسوول، همه فعالان معدنی و آنانی که مطابق قانون صلاحیت فنی و مالی شان تایید شده باشد، می توانند به اطلاعات سامانه کاداستر دسترسی داشته باشند.
پنجم شهریورماه امسال کشاورز گفته بود نوبت سوم آزادسازی محدوده‌ها و پهنه‌های‌ اکتشافی کشور بیستم شهریور به طور همزمان در سراسر کشور پیاده می شود.
نمایش برخط محدوده های معدنی در کشور، ثبت درخواست های اکتشافی در کل کشور به طور برخط بدون محدودیت زمانی، صدور پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره برداری، تمدید پروانه اکتشاف و انتقال آن، ابطال و انتقال یا سلب صلاحیت گواهی کشف، انتقال یا سلب صلاحیت پروانه بهره برداری و صدور مجوز برداشت به دلیل بی کفایتی ذخیره، فهرست خدمات سامانه کاداستر معادن را تشکیل می دهد.
به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، جمهوری اسلامی ایران در زمینه تنوع مواد معدنی بین ۱۰ کشور شاخص دنیا جای دارد اما از لحاظ ذخیره اکتشافی جایگاه پانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید :  قیمت محصولات سایپا دوباره افزایش یافت + لیست قیمت‌های جدید

اقتصام*۳۰۶۵*۱۹۶۱*

انتهای پیام /*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها