[ad_1]

خاک مظلومانه در حال مرگ است و بر خلاف آب و هوا کمتر متوجه مرگ تدریجی این سرمایه‌ مهم هستیم.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، با توجه به اهمیت خاک به‌عنوان منبع پایه و بستر تولید در بخش کشاورزی، اتحادیه‌ی جهانی علوم خاک در سال ۲۰۰۳ در راستای ارج نهادن به این موضوع و جلوگیری از تخریب و نابودی خاک، روز ۵ دسامبر به‌عنوان روز جهانی خاک نامیده است.

به همین مناسبت امروز در دانشگاه ایلام نشستی با همین عنوان برگزار شد.

«سیدمحمد تراب میری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این نشست اظهار کرد: در اهمیت خاک همین بس که ۹۶ درصد غذای انسان از خاک تأمین می‌شود و توسعه‌ی پایدار معطوف به مسائل زیست‌محیطی و آینده است.

وی با بیان این‌که خاک عنصری مظلوم به حساب می‌آید، تصریح کرد: علت این مظلومیت این است که بر خلاف آب و هوا، از میان رفتن آن غافل هستیم و پس از چند دهه متوجه می‌شویم چیزی از آن باقی نمانده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: یکی دیگر از تفاوت‌های خاک با آب این است که آب تجدیدپذیر است و تَرسالی می‌تواند آب را دوباره احیاء کند اما تجدیدپذیری خاک سال‌ها طول می‌کشد و به سختی صورت می‌گیرد و زمان زیادی طول می‌کشد تا ۱ سانتی‌متر خاک شکل بگیرد.

میری با بیان این‌که مواد آلاینده خاک صنعتی و فاضلاب‌ها، نفتی و کشاورزی هستند، تصریح کرد: مواد آلاینده‌ی خاک در بخش کشاورزی مربوط به مصرف بی‌رویه‌ی کود و سم است.

وی یادآور شد: البته این به معنای نفی کامل و ممنوعیت این موضوع نیست، بلکه باید سم و کود در زمان مناسب و به اندازه‌ی کافی مصرف و این موضوع مدیریت شود، چون در بسیاری از موارد استفاده نامناسب و بی‌رویه از کود موجب مرگ خاک شده و ضروری است استفاده از کودهای ورمی‌کمپوست افزایش یابد.

بیشتر بخوانید :  جولان ماهیان خاویاری نارس در تور صیادان

مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام از فرسایش بادی و آبی به‌عنوان عوامل مرگ خاک نام برد و گفت: ۷۵ درصد شیب استان ایلام به سمت عراق است و عملاً در بارندگی‌ها خاک استان به راحتی شسته می‌شود که راه آن ایجاد سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است که نمونه آن در منطقه دهلران و دشت عباس ساخته شده و تأثیرات آن در حفظ خاک کاملاً مشهود است.

انتهای پیام

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها