مروری بر مهم‌ترین اخبار امروز اقتصادی ایسنا

VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

آرامش نسبی بازار آزاد ارز در هفته‌های گذشته اتفاقی بوده که تا حدود بسیار زیادی توانسته از بروز تلاطمات اقتصادی در کشور جلوگیری کند. با این حال سرپرست اسبق وزارت اقتصاد معتقد است که دولت باید این بازار را جمع کند. این اظهارنظر در کنار سایر رویدادهای پیرامون بازار ارز مهم‌ترین خبرهای امروز سرویس اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس را تشکیل می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، قیمت  دلار در بازار آزاد تنها ۳ درصد از مناسبات اقتصاد ایران را شامل می‌شود، ولی رشد قیمت در این حوزه، نقش مهمی در افزایش قیمت‌ها دارد. طی هفته‌های اخیر صحبت‌های زیادی درخصوص دخالت یا عدم دخالت دولت در اقتصاد رقابتی شد. بعضی سیاست سرکوب ارزی توسط دولت را مغایر با اصول اقتصاد آزاد می‌ِدانند و بعضی دیگر معتقدند به دخالت  حداکثری دولت هستند؛ تا جایی که از لزوم جمع کردن بازار آزاد ارز سخن گفتند. آرامش نسبی بازار آزاد ارز در هفته‌های گذشته اتفاقی بوده که تا حدود بسیار زیادی توانسته از بروز تلاطمات اقتصادی در کشور جلوگیری کند. امری که یک اقتصاددان آن را به خاطر تزریق ارز توسط دولت به بازار و همچنین دستگیری برخی از دلالان این بازار ارزیابی می‌کند و تاکید دارد که دولت باید بازار آزاد ارز را جمع کند. گفت‌وگوی حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با روابط عمومی گروه تجاری ققنوس در این زمینه را این‌جا بخوانید.

گرفتن دلار به جای ریال (!) از سوی برخی هتلداران، رستوران‌داران و کسانی که با گردشگران خارجی سر و کار دارند هم از اخبار جالب توجه امروز بود. برخی راهنمایان گردشگری به روابط عمومی گروه تجاری ققنوس اطلاع داده‌اند: فروشگاه‌های صنایع دستی و فرش فروشی‌هایی که محل آمد و شد گردشگران خارجی هستند نیز این روزها بیشتر معاملات را به ارز خارجی انجام می‌دهند. حتی برخی راننده‌های تاکسی هم از گردشگرانی که ریال ندارند، پول خُرد خارجی قبول می‌کنند. در بعضی رستوران‌ها ترجیح می‌دهند از خارجی‌ها ارز بگیرند و باقی مانده را به ریال برگردانند. یک گردشگری فرانسوی از این‌که می‌تواند خریدهایش را با ارز رایج کشورش انجام دهد خرسند است و برای روابط عمومی گروه تجاری ققنوس تعریف می‌کند که در بازار شیراز هر کالایی که می‌خواسته، از جمله ادویه و گلیم را با پرداخت یورو خریده است. حتی آب‌میوه‌اش را به یورو حساب کرده است.

بانک‌ها نرخ خرید دلار را بالا بردند

امروز (چهارشنبه) بانک‌ها قیمت خرید یورو و دلار را افزایش دادند؛ به طوری که دلار را با قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو را هم با قیمت ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان خریداری می‌کنند. این در حالی است که اوایل هفته جاری بانک‌ها دلار را ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و یورو را تا ۱۲ هزار و ۲۰۶ تومان خریداری کرده بودند. همچنین امروز قیمت ارز مسافرتی توزیع شده توسط بانک‌ها هم حدود ۱۴ هزار تومان است.

جدیدترین وضعیت صادرات نفت ایران و تصمیم مشتریان

در حالی‌که چهار روز تا آغاز تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا علیه ایران باقی مانده است، نه تنها تصمیم ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اجرایی نشد، بلکه پافشاری مشتریان نفتی برای اخذ معافیت از آمریکا همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر هیچ کس درباره اینکه ایران پس از تحریم‌های جدید آمریکا چه میزان می‌تواند نفت صادر کند، ایده‌ای ندارد. برای مشاهده گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس در این زمینه این‌جا کلیک کنید.

از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا علیه واردات نفت ایران کشورهای واردکننده بزرگ مانند چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن را ناچار کرده خریدشان را کاهش دهند و به دنبال دریافت معافیت باشند یا با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا روبرو شوند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: آمریکا سرگرم بررسی درخواست‌های معافیت برای برخی از کشورهاست. وی گفت: هدف ما همچنان به صفر رساندن واردات نفت از ایران به سرعت ممکن است. ما آماده‌ایم با کشورهایی که وارداتشان را بر مبنای موردی کاهش داده‌اند همکاری کنیم.

هم‌چنین آخرین آمار صادرات نفت ایران به آسیا نشان می‌دهد هندی‌ها نفت بیشتری خریدند. آمار رسمی و اطلاعات رهگیری نفتکش‌ها که از سوی رویترز منتشر شد، نشان داد چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه میلادی گذشته مجموعا ۱.۱۳ میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند که در مقایسه با سپتامبر سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۰.۹ درصد کاهش نشان داد.

کمک‌خرج دولت به کارکنان با حقوق زیر ۳میلیون تومان

سری هم به اخبار مربوط به کمک ۳۰۰ هزار تومانی دولت بزنیم. معاون اول رییس‌جمهور روز ۵ آبان ماه  طی نامه‌ای به هفت وزارتخانه، پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه درخصوص کمک جبرانی به کارکنانی که کمتر از ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند را تصویب کرد. در این‌باره امروز یک کارشناس حوزه کار گفت که پرداخت کمک جبرانی دولت به حقوق‌بگیران زیر سه میلیون تومان تنها بخشی از فشار افزایش هزینه‌ها و تورم را از دوش آنها بر می‌دارد و همه را جبران نمی‌کند. در همین رابطه جمشید انصاری – رییس سازمان استخدامی و اداری – گفته که بسته حمایتی دولت شامل بازنشستگان و کارمندان نیز می‌شود.

انتهای پیام

[ad_2]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x