[ad_1]

رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: تا امروز حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند.

مستقر در مرز شلمچه، حسین ذوالفقاری در نشست خبری با خبرنگاران مستقر در این مرز افزود: از مجموع کل زائرانی که در سامانه ثبت نام کردند برای بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ویزا صادر شده است.

وی اظهار کرد: امروز تعداد زائرانی که از مرز عبور خواهند کرد به بیش از یک میلیون نفر خواهد رسید که این آمار به جز زائرانی است که از کشور‌های دیگر به ایران آمده وز از مرز‌های ما خارج شدند؛ با احتساب آنها، عدد زائران ورودی و خروجی از مرز‌های کشور بالاتر از این رقم است.

ذوالفقاری تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی که امسال انجام شد به جای ۱۶ نقطه برای صدور ویزا که سال گذشته پیش بینی شده بود با همکاری دولت عراق این تعداد به ۲۵ نقطه افزایش یافت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور یادآور شد: به طور تقریبی از نظر صدور ویزا در دفاتری که مربوط به کنسولگری عراق است، مشکلی در کشور نداریم به هر میزان مدارک در روز تحویل شود آن‌ها هم به روز ویزا صادر می‌کنند، اما در برخی از شرکت‌ها با تأخیر مواجه هستیم که اعلام کردیم هرکدام از شرکت‌ها که مدارک را از مردم گرفته اند سریعتر ویزا‌ها را صادر کنند.

ذوالفقاری گفت: با توجه به اینکه زائرانی که خواهان صدور گذرنامه برای خود بودند به طور همزمان تقاضای صدور گذرنامه کردند، لذا شب گذشته تاخیری که در کار گذرنامه ناجا ایجاد شده بود که منظور سرعت بخشیدن به کار، هیئتی به همراه کاردار عراق در محل صدور گذرنامه ناجا حضور یافته و مشکل بررسی و مرتفع شد.

وی افزود: به طور قطع از امروز تمام مدارکی که تحویل شده به روز صادر می‌شوند، به مردم این اطمینان را می‌دهیم که صدور ویزا در دفاتر عراق معطلی ندارد، تنها تاکید ما آن است که هم کسانی که در سامانه سماح کار می‌کنند و هم شرکت‌ها و کسانی که کار انجام می‌دهند به کار خود سرعت دهند تا ما هم بتوانیم ویزا ها‌ی مورد درخواست مردم را صادر کنیم.

بیشتر بخوانید :  دژپسند: مناطق آزاد را باید آزاد گذاشت

وی با اشاره به انجام دو کار خوب توسط بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی همکاری خوبی را برای کاهش هزینه صدور ویزا داشتند، پیشتر زائران باید ۴۱ دلار پرداخت می‌کردند، اما در نهایت با موافقت رئیس جمهور با کاهش خوبی روبرو بودیم و این اقدام اول و خوبی بود.

کمتر از ۱۰ درصد زائران متقاضی ارز دولتی در بانک‌های کشور پرداخت پول داشتند

وی تصریح کرد: مسئله دوم آنکه زائران اگر می‌خواستند برای رفتن به عراق در ایران دینار تهیه کنند یک بازار سیاه تشکیل می‌شد لذا تلاش شد و ارزی را که ما در عراق داشتیم از بانک مرکزی به بانک ملی ایران در عراق منتقل کنیم تا خدمات بهتری به زائران داده شود، اما زیر ساخت‌ها برای پاسخگویی به تعداد زائرانی که درخواست ارز دارند آماده نشده بود و این طرح نیز در ستاد اربعین برای بررسی مطرح نشد.

وی یادآور شد: روز گذشته جلسه‌ای را با همه دستگاه‌ها داشتیم و بررسی شد که چه تعداد تاکنون در سامانه ثبت نام کرده اند، حدود ۱۶۲ هزار نفر از مجموع زائران یعنی کمتر از ۱۰ درصد آن‌ها در بانک‌های کشور پرداخت پول داشتند تا ارز را در داخل خاک عراق بگیرند که چند کار برای آن‌ها تدارک دیده شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: برای این منظور بانک مرکزی و ملی دیروز موظف شدند تا حد ممکن باجه‌های پرداخت ارز را در خاک عراق افزایش دهند، لازمه این کار این بود که دولت و مسئولان مختلف عراق همکاری را با ما داشته باشند، ضمن آنکه سفارت ما در عراق هم برای افزایش این هماهنگی‌ها فعال شده است.

مردم برای دریافت ارز در ایران پولی پرداخت نکنند

بیشتر بخوانید :  قیمت جهانی طلا امروز 1397/11/11 | رکورد 8 ماهه قیمت طلا شکست- اخبار بازار - اخبار تسنیم

ذوالفقاری افزود: امروز صبح حدود ۲۰ نفر از نیرو‌های بانک ملی به سرعت از مرز مهران وارد خاک عراق شدند و مکان هم در عراق برای ارائه خدمات به آنان داده شد، به طور تقریبی تعداد زائرانی که می‌خواهند در عراق ارز بگیرند بالا است لذا تصمیم گرفته شد تا تعداد باجه‌ها به منظور پاسخگویی افزایش داده شوند.

وی اظهار کرد: از آنجائی که زیرساخت‌ها آماده نشده از مردم تقاضا داریم تا در ایران فعلا هیچ پول دیگری پرداخت نکرده و یا ارز‌های رایجی که در عراق هست را تهیه کنند و یا اینکه از پول ایران در عراق استفاده کنند که مشکلی به وجود نیاید؛ به بانک هم اعلام کردیم ارز برای همان تعداد افرادی که عبور کردند تامین و پرداخت شود و از این طرف هم به مردم اعلام کنند که کسانی که وارد خاک عراق می‌شوند چنانچه در ورود خود تجمع زیاد بود و معطلی داشتند، در برگشت این ارز را دریافت کنند، پول آن‌ها محفوظ است و می‌توانند در بازگشت به ایران آن را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: با صراحت می‌گویم که این زیرساخت‌ها آماده نبود و در واقع باید بررسی بیشتری انجام و بعد اعلام می‌شد، اما از آنجائی که قصد خدمات رسانی به زائران بود این کار شروع شد و نیاز است همه ما و زائران با بانک ملی و مرکزی همکاری کنیم تا این مشکل هر چه زودتر تمام شود.

وی یادآور شد: همراهی مردم با مسئولان خوب است و روند رفت و بازگشت به عراق به طور تقریبی مدیریت می‌شود، طبق محاسبه‌های صورت گرفته، شرایط رفت و برگشت در حال تنظیم است؛ یعنی تعداد کسانی که از مرز خارج شده اند و آماری را که در حال بررسی آن هستیم نشان دهنده مدیریت مردم است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: خدمات و برنامه‌های امنیتی، انتظامی، بهداشتی و درمانی ما تا ۳ روز پس از اربعین هم در داخل عراق و هم در داخل ایران ادامه دارد لذا پیش بینی شده که تا آخرین لحظات خدمات را داشته باشیم، بر این مبنا تا ۲۳ صفر خدمات به زائران ارائه می‌شود، اما توصیه ما به مردم آن است که کسانی که زودتر رفتند زودتر هم برگردند تا ما در یک مقطع زمانی با ازدحام مواجه نشویم.

بیشتر بخوانید :  محصولات سایپا گران می‌شود

ذوالفقاری افزود: تا امروز ۴۵ هزار زائر پاکستانی وارد کشور شدند، ضمن آنکه زائرانی هم از کشور‌های افغانستان، آذربایجان ترکیه و برخی دیگر از کشور‌ها نیز وارد شده اند، با توجه به طرح استقبال و بدرقه‌ای که برای زائران ایجاد شده هماهنگی بسیار خوبی میان حوزه اتباع خارجی، استانداری‌ها و سپاه اتفاق افتاده و این کار به شکل آبرومندانه‌ای در حال انجام است.

همکاری ۲۳ دستگاه در بحث اربعین حسینی

وی اظهار کرد: امسال از هر نظر اعم از زیر ساخت، ساماندهی خدمات، ساماندهی امور در داخل ایران و خاک عراق و در تمامی بخش‌ها با مشکل کمتری روبرو بودیم. در بخش رواید نیز نسبت به سال گذشته مشکلات کمتر شده و اگر در برخی جا‌ها یک کندی وجود دارد بلافاصله بررسی و رفع می‌شود، تنها موردی که امسال قدری موجب گله مندی زائران شد بحث تحویل ارز در آن سوی مرز بود که به دلیل آماده نشدن زیر ساخت‌ها بود.

وی با بیان اینکه یبش از ۲۳ دستگاه به طور مستقیم در اربعین ایفای نقش می‌کنند تصریح کرد: در بحش خدمات دهی به مردم نقش و محور اصلی مردم و موکب دارانند و کاری که ستاد‌های اربعین مرکز و استان‌ها در حال انجام آن هستند به طور صرف بسترسازی و ساماندهی برای ایفای نقش مردم است که جا دارد از ستاد اربعین استان‌ها و تمام دستگاه‌های همکار به خصوص استان خوزستان که مهمان نوازی آن‌ها زبان زد عام و خاص است قدردانی ویژه‌ای داشته باشم.

 

مهر

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها