[ad_1]

به گزارش خبرنگار روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، عزیزالله شهیدی فر دوشنبه شب در آیین پایانی جشنواره ملی برنج در آمل افزود: بر این اساس تمامی آببندان های شمال کشور در سه سال آینده لایروبی خواهد شد.
وی گفت که کار لایروبی این ذخیرگاههای آبی کشاورزی شمال به همراه سردهنه های زراعی با بهره گیری از فناوری های جدید و تامین اعتبار از سال ۹۸ آغاز می شود.
آببندان؛ استخر یا تالاب دست ساز خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید تا روان آب ها در آن برای بهره برداری کشاورزی ذخیره شود.
بر اساس آمار رسمی ، مساحت کل آب بندان های استان های گلستان ، مازندران و گیلان حدود ۳۳ هزار هکتار است که آب آبیاری حدود ۱۵۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری را تأمین می کند.
رواج سدسازی در کشور به همراه استفاده بی در و پیکر از سفره های زیرزمینی و دلخوشی به شیوه های نوین آبیاری در چند دهه گذشته سبب شد تا تعداد زیادی از آببندان های این استان ها رها شده و خشک شوند در حالی که تا اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ این سازه ها تنها تامین کننده آب کشاورزی در شمال کشور بود.
هیات دولت اوایل ماه آبان ماه امسال تصویب کرد که با توجه به محدودیت های منابع آبی در حوضه های آبریز، کشت برنج در خارج از استان های گیلان و مازندران با محدودیت رو به رو شود.
دلیل اجرای این سیاست وجود منابع آب تامینی برای تولید برنج به عنوان محصول آب بر در این دو استان شمالی کشور در مقایسه با سایر استان ها عنوان شد و به همین دلیل ،برنامه وزارت جهاد کشاورزی اختصاصی کردن کاشت برنج در کشور فقط در استانهای مازندران و گیلان است.
پیش از این نیز معاون وزارت جهاد کشاورزی نیز از پیگیری شخص وزیر برای مصوب کردن اعتبار مورد نیاز لایروبی آببندان های شمال کشور خبر داده بود.
** تجهیز و نوسازی و کاهش مصرف آب، اقدامات مکمل
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از تجهیز و نوسازی شالیزارها به همراه کاهش مصرف آب به عنوان دو برنامه دیگر دولت برای اختصاصی کردن کشت برنج در شمال کشور یاد کرد.
وی توضیح داد: در این برنامه آبیاری به روش کم فشار و قطره ای برای شالیرارهایی که با مشکل و بحران کم آبی مواجه هستند، تقویت شده و توسعه می یابد.
شهیدی فر افزود: همچنین تمامی شالیزارهای استان های شمالی با تامین اعتبارات مورد نیاز تسطیح و یکپارچه سازی می شوند.
وی ادامه داد: متاسفانه روند اجرای این طرح در سال های گذشته با اختصاص کم منابع مالی کاهش داشته وبه همین منظور دولت در برنامه حمایتی خود از برنج کاران استانهای شمالی منابع لازم در این بخش را در بودجه پیش بینی کرده و اختصاص خواهد داد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از برنج شمال به عنوان یک برند کیفی کم نظیر در جهان یاد کرد و گفت که همه تلاش هایی که در سال های گذشته برای بدنام کردن این برند با هدف واردات هر چه بیشتر برنج خارجی انجام شده بود شکست خورد و امسال برنج مازندران با پشست سر گذاشتن تمامی استانداردهای جهانی به اروپا و کانادا صادر شد.
وی افزود: همچنین برنج مازندران هفته پیش در نمایشگاه برنج ازبکستان عرضه و با قیمت هرکیلو گرم تا پنج دلار به فروش رفت.
** امضای تفاهمنامه با دانشگاه شهید بهشتی
همچنین در مراسم پایانی جشنواره برنج، تفاهمنامه ای میان مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل به دانشگاه شهید بهشتی برای فراوری فرآوری ضایعات شلتوک امضام شد.
بر اساس این تفاهمنامه، قرار است با همکاری دانشگاه شهید بهشتی آزمایشگاهی در مرکز بین المللی برنج برای فرآوری ضایعات شالی از جمله کاه و کلش و پوسته شلتوک ساخته شود تا بتوانند این ضایعات را به خمیر کاغذ و نیز دیگر فرآورده های اولیه تولیدات شیمیایی تبدیل کنند.
جشنواره ملی برنج از شنبه در مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل آغاز به کار کرده بود.
برپایی نمایشگاهی از برنج های تولیدی کشاورزان پیشرو، صنایع تبدیلی و رونمایی از ارقام جدید برنج برای کشت در شالیزارهای شمال کشور از جمله برنامه های این جشنواره بود.
۷۳۲۷/۱۶۵۴

بیشتر بخوانید :  مردم از خرید گوشت و مرغ گران امتناع نمایند

انتهای پیام /*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها