[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، سد گتوند به‌عنوان بلندترین سد خاکی کشور در منتهی‌الیه موقعیت کوهستانی رودخانه کارون، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه و نزدیک شهرستان گتوند در استان خوزستان احداث شده است.

تولید برق از آب رهاسازی شده از مخزن این سد که در جمع آوری سیلابهای حوضه کارون و همچنین ذخیره آب رهاسازی شده از سدهای مخزنی کارون ۳ و ۴ نقش مهمی ایفا می کند، یکی از اهداف اصلی ساخت آن بوده است. به طوری که همزمان با رهاسازی آبهای ذخیره شده در مخزن سد گتوند، علاوه بر تغذیه نیاز زیست محیطی پایین دست و تأمین نیاز کشاورزی دشت خوزستان در فصل کشت، بخشی از نیاز شبکه برق کشور به صورت پاک و بدون مصرف سوخت فسیلی تأمین شود.

به منظور تحقق این هدف، در زمان مطالعات و طراحی این پروژه، ساخت دو فاز یکهزار مگاواتی برای تولید سالانه ۴ هزار و ۵۰۰ گیگاوات ساعتی برق در برنامه قرار گرفت.

بر این اساس، فاز نخست نیروگاه سد گتوند با ۴ واحد ۲۵۰ مگاواتی بیش از ۵ سال در مدار بهره برداری است اما احداث فاز دوم نیروگاه سد گتوند قریب به ۵ سال در دست انجام است و پس از گذر از تعدیل های مختلف که ظرفیت احداث آن را از ۴ واحد ۲۵۰ مگاواتی به ۴ واحد ۱۷۵ یا ۱۶۰ مگاواتی رسانده، اقدام موثری در سالهای اخیر برای تکمیل و بهره برداری از فاز دوم این نیروگاه، صورت نگرفته بود تا اینکه اخیراً تصمیماتی برای استفاده از ظرفیت این سد برای تولید برق بیشتر اتخاذ شده است.

بیشتر بخوانید :  پیشرفت های ایران در صنعت ساخت ترانس به نمایش در می آید- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

بهروز مرادی سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خصوص فاز دوم نیروگاه برق‌آبی سد گتوند گفت: این طرح توسعه، جزو طرحی هایی است که برای اجرایی شدن آن با پیمانکار داخلی وارد مذاکره شده ایم و تمامی بحث ها برای روند اجرای این طرح و فاینانس آن انجام شده است.

وی افزود: بانک عامل برای فاینانس مشخص شده و هر زمان اسناد مالی فاینانس آماده شود و اقدامات لازم برای آن انجام گیرد، قطعا این طرح اجرایی خواهد شد.

مرادی در خصوص ظرفیت فاز دوم نیروگاه برق‌آبی سد گتوند گفت: این فاز با ظرفیت ۶۴۰ مگاواتی احداث خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، از اینرو، با احداث فاز دوم نیروگاه برق آبی گتوند، بدون مصرف سوخت فسیلی و تنها از محل انرژی حرکتی آبی که از سد برای تغذیه پایین دست رها می شود، ۶۴۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده و در مجموع در این پروژه، ۱۶۴۰ مگاوات برق پاک در خوزستان تولید خواهد شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها