[ad_1]


بازار قطر،ظرفیتی ویژه‌ که به راحتی هدر می رود




تراز: هجمه‌های سیاسی برخی کشورها علیه قطر،زمینه و بازار مناسبی را برای متحدان این کشور ایجاد کرده که قطعا ایران نیز در این قالب می گنجد،اما برخی مشکلات حوزه حمل و نقل و ضریب بهره وری این شرایط را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش تراز ،تنش میان برخی کشورهای عربی همچون عربستان، بحرین،امارات و مصر با قطر،زمینه و بستر مناسبی را برای صادرات کالاها و محصولات ایرانی به این کشور فراهم ساخته است.
اگرچه ایران به دنبال سوء استفاده از این تحولات نیست و دستگاه سیاست خارجی جمهور اسلامی ایران از همان ابتدا بر لزوم حل و فصل مشکلات ایجاد شده تاکید کرد و گفت و گوی سازنده و میانجی گری را برای رفع مشکلات و انسدادهای سیاسی بوجود آمده،بیش از هر اقدام و رویکرد دیگری سازنده عنوان نمود.
اما این به معنای نادیده انگاشتن و غفلت از فرصت ایجاد شده نمی باشد و منطق حکم می کند به موازات تلاش ها برای رفع مشکلات ایجاد شده،باید زمینه و بستر بهره وری حداکثری را از این فضا و عرصه فراهم نمود.
در طی روزهای گذشته،گزارش ها و گفت و گوهای اختصاصی متعددی تنظیم و منتشر شد که به واسطه آن ابعاد فرصت های موجود در بازار قطر تبیین و بررسی شد.
اما اخبار موید این واقعیت ناخوشایند است که به نحو شایسته و موثری از این بازار استفاده و بهره برداری نمی کنیم و به واقع برخی از مشکلات،کاستی ها و نارسایی ها به عاملی برای ایجاد موانع در این مسیر مُبَدَل شده است.
منصور خاوندی،کارشناس اقتصادی، با اشاره به خیز ترکیه برای بهره وری حداکثری از بازار قطر عنوان کرد:از همان نخستین ساعات بروز اختلافات و تنش سیاسی میان برخی کشورهای عربی با قطر،تحرکات و اقدامات آنکارا برای صادرات کالا و محصولات این کشور،به نحو چشم گیری تقویت شد و با عزمی راسخ در دستور کار مقامات ترکیه قرار گرفت.
وی افزود:آنچنان که از اخبار رسانه ها و جرایدِ فعالِ قطری استنباط می شود،روزانه قریب به ۱۰۰ تن مواد غذایی توسط ایران به مقصد دوحه صادر می شود.
کارشناس اقتصادی گفت:اگر چه در نگاه اول ممکن است اینچنین برداشت شود که عدد و رقم مذکور بسیار قابل توجه است و استمرار این روند می تواند به حصول توفیقاتی سازنده در عرصه اقتصادی کشور و حوزه صادرات منتهی شود،اما با در نظر گرفتن واقعیت های بازار قطر و ظرفیت های بالقوه کشور ایران،به این واقعیت پی خواهیم برد که این میزان از صادرات به هیچ عنوان همسان و هم تراز با توانمندی ها و ظرفیت موجود نمی باشد.
خاوندی گفت:با مقایسه ضریب صادرات ترکیه به قطر و هوشمندی آنکارا برای استفاده از این فضا،متوجه خواهیم شد که کشور ایران در این عرصه،به نوعی از ترک ها عقب افتاده است.
وی افزود:به نظر می رسد ایران در بخش صادرات،از چالاکی و سرعت العمل کافی برخوردار نیست و باید ساز و کاری اندیشیده شود که در صورت مواجهه با چنین تحولاتی،در کوتاه ترین زمان ممکن از عرصه فراخ ایجاد شده به بهترین نحو ممکن در راستای منافع و مصالح ملی کشور بهره بُرد.
خاوندی گفت:با بررسی روند تعاملات و مبادلات تجاری و اقتصادی ترکیه با قطر،به روشنی محرز می شود که ترک ها با عزمی جدی و همتی عالی در صدد تقویت صادرات خود به قطر از مسیرهای هوایی می باشند و حتی برای بهره گیری از راه های آبی نیز برنامه های بسیاری را تدوین و طراحی نموده اند که در خواست برای استفاده از بنادر ایران برای عبور محصولات و کالاهای ترکیه ای،موید عمق این تلاش ها و اقدامات می باشد.
از تعریف تخفیفات ویژه در بخش حمل و نقل تا ضرورت ارتقای کیفی محصولات داخلی
علیرضا خزائی،کارشناس اقتصادی،با شاره به لزوم دقت نظر هر چه بیشتر بخش خصوصی برای نقش آفرینی سازنده در بازار قطر گفت:یکی از الزامات و ضروریات اساسی در تسهیل روند صادرات به موضوع حمل و نقل معطوف می شود و می طلبد برای بهبود روند صادرات،با تعریف و طراحی بسته های تشویقی و حمایتی،تخفیف هایی در بخش حمل و نقل برای تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی منظور گردد.
وی افزود:قطعا ورود دولت در این بخش با هدف رفع موانع و یا به عبارتی صحیح تر تسهیل شرایط ، موثر،نافذ و تعیین کننده خواهد بود.
خزائی عنوان کرد:نکته حائز اهمیت بعدی به شناخت دقیق و صحیح نسبت به ذائقه مصرفی و اقتصادی جامعه قطر باز می گردد و قطعا با اشراف منطقی نسبت به واقعیت های حاکم بر بازار قطر،می توان بیشترین و بهترین بهره وری را از شرایط موجود کسب نمود.
کارشناس بازار گفت:یکی از ویژگی های قطری ها،به میل فزاینده برای خرید و تهیه محصولات و کالاهای لوکس،تشریفاتی،شکیل و با کیفیت معطوف می شود.
وی افزود:در چنین شرایطی،بسته بندی مناسب،اصولی و حرفه ای و همچنین تلاش برای انتخاب و گزینش محصولات و تولیدات با کیفیت و مرغوب از دیگر ضروریاتی است که غفلت از آن می تواند به فرصت سوزی ناخوشایندی تبدیل شود و در شرایطی که ترک ها بصورتی دقیق به این مسائل تمرکز کرده اند و تلاش می کنند نظر مساعد قطری ها را در خصوص محصولات ترکیه ای جلب کنند،هرگونه اقدام و تصمیم اشتباه برای ایران در حوزه صادرات کالا به قطر با ضرر و خسارت جبران ناپذیری همراه خواهد شد.
این کارشناس بازار عنوان کرد:نباید از نظر دور داشت که اختلافات ایجاد شده میان قطر و برخی از کشورهای عربی،مادام العمر نخواهد بود و اگر در کوتاه مدت حل و فصل نشود،به احتمال بسیار زیاد در میان مدت و بلند مدت شاهد حل و فصل آن خواهیم بود زیرا از این فضا،بیش از همه کشورهای عربی،متضرر خواهند شد و منافع جهان عرب ایجاب می کند در آینده نسبت به حل و فصل مشکلات ایجاد شده و تعدیل مطالبات مواضع اقدام نمایند.
خزائی گفت:به واقع این عرصه،به مثابه فرصتی کم نظیر برای ایران محسوب می شود که قادر خواهد بود با معرفی و ارائه و عرضه محصولات با کیفیت داخلی خود به دوام و قوام حضور فعالانه اقتصادی در بازار قطر بیندیشد و قطعا در صورت اتخاذ تدابیر موثر و هوشمندانه حتی بعد از رفع اختلافات،فضائی مناسب برای حضور هر چه بیشتر ایران در بازار قطر فراهم و میسر خواهد شد.
وی در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود،در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به رفع برخی موانع و کاستی ها در راستای تقویت،تسریع و تسهیل صادرات بیشتر به بازار قطر اقدامات مقتضی عملیاتی و اجرایی شود که قطعا حصول این امر به ثمرات و دستاوردهای برجسته ای برای تولید کنندگان،صادرکنندگان،فعالان بخش خصوصی و درکلان امر،اقتصاد کشور منتهی خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  کارگران را در واگذاری سهام عدالت فراموش نکنید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار اقتصادی
اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاارسال پول به تايلندارسال پول به خارج از ایرانپرشين كارگوترخیص کار خودرو از گمرکترخیص کار گمرکترخیص کاریترخیص کالا در قشمچگونه حساب پی پال بسازیمحل مسائل حمل و نقلحمل بار به ترکیهحمل بار چالوسحمل خرده بار از چین به ایرانحمل و نقل حامد بارخدمات بار هوایی اماراتخرید اینترنتی 0902خرید اینترنتی 3تارخرید پوشاک از خارجخرید خط تولید فیلتر روغنخرید دستگاه ساخت لیوان یکبار مصرفخرید شال و روسری از چینخرید کیف دلاردریافت کارت بازرگانی برای جانبازانراهنمای واردات از دبیسایت امازون خرید کتابصادرات سنگ تزیینی به چینصادرات فولادصادرات مازوت به چینصرافی توکلی لندنصرافی کاج ارزظرفیت صادرات نفت ایرانعملیات ترخیص کالا از گمرکفرم د کارت بازرگانیفروش خط تولید جعبه پلاستیکیفروش خط تولید ذغالفروش خط تولید ظروف یکبار مصرفقوانین گمرکی چیستقوانین گمرکی مالزیقیمت حمل کالا از چین به ایرانکارگونی بافیماده 1 قانون توسعه حمل و نقل عمومیمسترکارت به نام شخصنحوه خرید از Ebay در ایراننحوه ی واردات کالا از چینهزینه پست کارگوهزینه ترخیص کالاواردات خودرو از کردستان عراقواردات شکلاتواردات کامیون از آلمانواگذاری کارت بازرگانی به غیروبمانی ایران

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها