[ad_1]

به گزارش تراز ، افشین پروین‌پور اظهار کرد: شرایط بازار مسکن در حالت عادی نیست و ما به پدیدۀ «شکست بازار» در این بخش مبتلا شده‌­ایم، این بدین معنی است که در بازار عرضه وجود دارد، نیاز هم وجود دارد اما معامله‌ای صورت نمی‌گیرد زیرا بر اثر سوداگری موجود در بازار، قیمت به‌صورت غیرمنطقی و حباب­‌وار بالا رفته و بسیاری از مردم و جوانها به‌جهت همین بالا بودن قیمت، تقاضای مؤثری در بازار محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: یکی از نشانه‌های «شکست بازار» در بخش مسکن، وجود همین پدیده ۳ میلیون خانه خالی در کشور است که درصد بالای انحصارگری و احتکار را که از مصادیق بارز «سوداگری» در بخش مسکن است نشان می‌دهد، این درحالی است که نیاز به مسکن در حال حاضر به‌شدت مردم را تحت فشار قرار داده و تأمین مسکن یکی از موانع جدی بر سر راه ازدواج جوان‌هاست.

وی با بیان اینکه “نباید فریب برخی از اظهار نظرها را مبنی بر اینکه وجود خانه‌های خالی در کشور طبیعی و عادی است بخوریم”، ادامه داد: در دنیا مفهومی به‌نام «نرخ طبیعی خانه‌های خالی» وجود دارد که این مربوط به شرایطی است که اولاً عرضه و تقاضا با هم برابر بوده، ثانیاً قیمت، قیمت منطقی باشد و ثالثاً سوداگری در بازار وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این شرایط معمولاً بین ۵ تا ۷ درصد تعداد مسکن‌های موجود، اضافه ساخته می‌شود برای پوشش دادن تقاضاهای جدید و تقاضاهای جابه‌جایی. این ۵ تا ۷ درصد (که نرخ استانداردی نیز است) به نرخ طبیعی خانه‌های خالی معروف است. این شرایط ربطی به وضعیت فعلی کشور ما که در آن سطح تقاضا بسیار بالاتر از عرضه است، ساخت‌وساز در حداقل خود انجام می‌شود، سوداگری در حد نهایت خود بازار را قبضه کرده و قیمت به‌صورت غیرمنطقی بالاست، ندارد. در این شرایط حتی وجود یک واحد مسکونی خالی هم (تا زمان برابر نشدن عرضه و تقاضا) زیاد است و نباید خانه‌ای خالی بماند.

بیشتر بخوانید :  خالقی: قوای سه‌گانه با همدلی، هوشیاری بیشتری در رفع مشکلات معیشتی به خرج دهند

عضو سابق شورای عالی مسکن در بیان راه حل خروج از وضعیت موجود گفت: ابزارهای مالیاتی (بر سوداگری و سوداگران بخش مسکن) را باید به‌کمک گرفت تا بخش مسکن از این وضعیت بیرون آورده شود. مالیات‌هایی نظیر «مالیات بر خانه‌های خالی»، «مالیات بر خانه‌های دوم و بیشتر» و «مالیات بر عائدی سرمایه» اگر به کار گرفته شوند، می‌توانند موجب عرضه واحدهای موجود به بازار شوند و این سیاست می‌تواند به‌مقدار زیادی حباب قیمتی بخش مسکن را بشکند و حتی قیمت مسکن را در کلان‌شهرها تا نصف کاهش دهد.

پروین‌پور یادآور شد: برای مثال این سیاست در دهه ۱۹۷۰ میلادی در کشور تایوان که دچار شکست بازار در بخش مسکن شده بود به کار گرفته شد و توانست بازار مسکن را به حالت طبیعی برگرداند.

وی ادامه داد: طبیعی بودن وضعیت موجود (به‌لحاظ وجود خانه‌های خالی) عمدتاً به‌قصد توجیه ناکارآمدی‌ها و عدم‌وجود اراده برای حل اساسی مشکل مسکن کشور و مهار سوداگری، توسط برخی عنوان می‌شود.

کارشناس اقتصاد مسکن گفت: اینکه گفته می‌شود جهش قیمت در بخش مسکن در راه است، گزاره کاملاً غلطی است چون بخش مسکن با توجه به وضعیت ضعیف اقتصاد کشور در حال حاضر و رکود عمیق موجود، ظرفیت تحمل افزایش قیمت بیش از این را ندارد و بالعکس تنها راه­ حل خروج از وضعیت موجود، تخلیه «حباب قیمتی» و منطقی شدن و کاهش قیمت مسکن است و در این صورت بازار به روال عادی خود برمی‌گردد و بسیاری از تقاضاهایی که توانایی خرید مسکن را ندارند، خودبه‌خود توانمند شده و خانه می‌خرند و سازنده‌ها دوباره برای تولید مسکن انگیزه پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید :  کم‌کاری بعضی وزرا در واگذاری تصدی‌ها/ رقابتی شدن نرخ ارز را فریاد می‌زنم

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی روسیهاتاق بازرگانی شهرستانهااتاق بازرگانی عراق در تهرانانتقال پول به حساب دیگریبازی آنلاین حمل و نقل هواییچگونگی خرید دلار دولتیچگونه وب مانی را شارژ کنیمحمل بار از چین به ایرانحمل بار در اهوازحمل کالا از چین به ایرانحواله ارزی به چینحواله دلار چیستخريد تجهيزات نورپردازي عكاسيخرید ابزار پتینهخرید ابزار قالب بندیخرید اینترنتی جلیقه اسپرت مردانهخرید اینترنتی ذائقه شخصیخرید اینترنتی فرشخرید تجهیزات صدابرداریخرید تجهیزات صوتیخرید تجهیزات فیزیوتراپیخرید دلار کلیکیخرید عروسک آمازونخرید مطمئن از سایت خارجید بانک صادراترهگیری مرسوله سازمانیشرکت حمل و نقل بین المللی گرجستانشرکت حمل و نقل بین المللی گسترشصادرات فلسطينصادرات گاز ترکمنستان به چینصادرات گلصرافی صادقیهصرافی کعلی اکسپرس در نوعروسفروش تجهیزات شبکه یزدفروش خط تولید تابلو برقفریت بار مشهدقوانین ترخیص خودرو از گمرکقيمت فريت بار به كاناداقیمت ترخیص کالا از گمرکقیمت هر بیت کوین به دلارکارت بازرگانی گیلانکتاب قوانین گمرکیگمرک جنرخ حمل هوایی از چینواردات چمدانی از دبیواردات خودرو رنوواردات خودرو سواریواردات سال 89واردات کیف و کفش از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها