[ad_1]

خبرگزاری تسنیم-تقریبا همه دولت های بعد از جنگ یک طرح “پولپاشی برای اشتغال” دارند. طرح ضربتی اشتغال دولت اصلاحات، طرح های بنگاههای زودبازده و مسکن مهر محمود احمدی نژاد و طرح اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط  حسن روحانی از جمله این طرح هاست. وجه مشترک تقریبا همه این طرح ها- مگر یکی- انحراف بسیار بالای تسهیلات اعطایی است. مثالا طرح بنگاه های زودبازده از دید گزارش مرکز پژوهشهای مجلس بیش از ۹۰ درصد انحراف داشت. حتی موافقین این طرح هم تا ۶۰ درصد انحراف خرج کرد منابع را قبول دارند. همین اعداد و ارقام کمابیش برای طرح ضربتی اشتغال دولت اصلاحات هم برقرار است. علیرغم نبود آمار دقیق از میزان انحراف طرح در حال اجرا تسهیلات بنگاه های کوچک و متوسط، نشانه های آشکار از انحراف منابع این طرح هم هویداست. طرفه آن که بناست در فاز دوم این طرح ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر به بنگاه های کوچک و متوسط وام داده شود. دلیلی وجود ندارد که این ۵۰ هزار میلیارد سرنوشتی بهتر از همتایان قبلی خود داشته باشد.

موضوع آن قدر مهم است که اخیرا حتی رهبر انقلاب  هم بخشی از یک سخنرانی خود را به این موضوع اختصاص داده بود و پرسیده بود چرا همه طرح های اشتغال زایی با تزریق اعتبار شکست می خورد؟

در این طرحها یک استثنا البته باقی است: مسکن مهر. میزان انحراف منابع این طرح بسیار اندک و ضریب بازگشت اقساط آن بسیار بالاست. این موضوع لزوما به معنای صحت کلیت طرح نیست اما واضح است مسیر پیش بینی شده برای اصابت اعتبار با موفقیت تقریبا مطلق در حال طی شدن است. سوال این است: مسکن مهر چه چیزی دارد که طرحهای دیگر نداشتند؟ چه چیزی مسیر ساخت مسکن مهر را پایش پذیر و تحقق هدف-گیرم هدف غلط- ساخت مسکن مهر و نیز بازگشت پول خلق شده را توامان تضمین کرده است؟
تفاوت ماهوی مسکن مهر با دیگر طرح ها در تعریف آن است. مسکن مهر یک طرح کلان متمرکز پایش پذیر است. کلان مقیاس بودن طرح هم امکان کنترل فیزیکی و هم امکان کنترل مالی آن را به شدت افزایش داده است. مقایسه کنید با سایر طرحها که تعداد بی شماری طرح خرد-که اصلا قابل اعتبار سنجی هم نیستند- هدف گذاری شده اند. بی شمار طرح خرد و پخش که نه می توان پیشرفت آن ها را مگر با زحمت بسیار و با مخاطره فساد بالا سنجید نه می توان رفتار تسهیلات گیرنده را در ان کنترل کرد.

بیشتر بخوانید :  رشد یک درصدی شاخص بورس

 پیشنهاد آن است که وام خرد با هدف رونق متوقف شود وطرحهای کلان مقیاس با هزینه هایی به مراتب کمتر از این ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای سال جاری پیش بینی شود. طرحهای کلانی با تمرکز بر مهمترین مشکلات پیش روی کشور که صنایع پایین دست را به اندازه کافی درگیر کند و بیش از سرمایه بر بودن، کاربر باشد.

*کاوه تقوی

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی طرح ترافیکاتاق بازرگانی هند در ایراناسکریلکس دانلودانتقال پول به بانک سپهبازی حمل بار با جرثقیلبیت کوین بانک مرکزیبیت کوین کسب درآمدپرداخت با پی پال در ایرانپیگیری شکایت مرسوله پستیتجهیزات شبکه بلدنثبت نام مستر کارتچکیده تجهیزات شبکهحمل بار از استانبول به تهرانحمل بار زمینی از ترکیهحمل دریایی بارحمل هوایی بار به روسیهحمل و نقل بار درون شهریحمل و نقل دریاییحمل و نقل زمینی به انگلیسیحمل و نقل زمینی بین المللیحواله دلار پی پالخريد از سايت Ebayخرید اینترنتی خودرو سایپاخرید خدمت خارج از کشورخرید دلار عمدهخرید فولاد ابزارخرید ملک آلمانخرید و فروش اینترنتی سهامدانلود پی پال برای اندرویدرهگیری مرسولات وستیسایت فروش آمازونشرکت حمل دریایی ایرانصادرات الجزائرصادرات خرما به روسیهصادرات فرش دستبافصادرات لوله های پلی اتیلنصدور کارت بازرگانی زنجانصدور کارت بازرگانی مشهدصرافی تجریشصرافی عاملی و شرکافروش خط تولید کود شیمیاییگمرک گوربولاغگمرکات ترخیص خودروواردات از چین در مشهدواردات بنزواردات چه خودروهایی آزاد استواردات خودرو 1394واردات لوازم خودروواردات هواپیماوانت کارگو

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها