[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی کلزا ۳۴۵۰ تومان پیشنهاد شده است گفت: با افزایش تولید داخل دانه های روغنی، معادل ۴۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، علیرضا مهاجر با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا افزایش نداشت و باقیمت ۲۸۶۶ تومان خریداری شد افزود: قیمت خرید تضمینی به شورای اقتصاد پیشنهاد شده است که پس از بررسی و تصویب ابلاغ خواهد شد.

وی میزان تولید دانه روغنی کلزا را ۳۴۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: سال ۹۴ یعنی سال آغاز اجرای طرح توسعه کشت میزان تولید ۴۶ هزار تن بود که اکنون شاهد افزایش ۷ برابری تولید هستیم.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی عملیات قابل قبول در خرید تضمینی، تامین بذر مناسب، تخصیص یارانه برای خرید ادوات و ماشین آلات مورد نیاز و بیمه کلزا کاران را مهمترین عوامل افزایش سطح زیرکشت و تولید این محصول راهبردی دانست.

مهاجر افزود: سطح زیرکشت دانه های روغنی در سال گذشته ۱۷۰ هزار هکتار بود و امسال ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص دارد.

وی گفت: با همت و تلاش کشاورزان سطح زیر کشت کلزا و دانه های روغنی بیشتر از انتظار است.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به روند توسعه کشت امیدواریم سال آینده میزان تولید ۳۰ درصد افزایش یابد.

مهاجر گفت: هم اکنون برداشت سویا در استانهای شمالی و منطقه مغان آغاز شده و قرار است با اجرای طرحهای توسعه سطح زیرکشت دانه روغنی سویا افزایش یابد.

بیشتر بخوانید :  جایزه برترین موتور خودرو 2017، به فراری رسید

وی از کاهش ردیف اعتباری برای اجرای طرح توسعه دانه های روغنی انتقاد کرد و افزود: در ۳ سال گذشته اعتبار و بودجه لازم تامین شد اما امسال ردیف بودجه اجرای طرح حذف شده است.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که حداکثر ۵۰ میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت که تاکنون حتی یک ریال پرداخت نشده است.

مهاجر تصریح کرد: برای تامین امنیت غذایی، خودکفایی،­جلوگیری از خروج ارز، تولید روغن با کیفیت و سالم و بهبود تولید و کیفیت محصول گندم حمایت از طرح توسعه کشت دانه های روغنی بویژه کلزا ضروری است.

وی تاکید کرد: اعتبارات مورد نیاز برای خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین شده است و امیدواریم امسال نیز مشکلی برای خرید نداشته باشیم.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از تولید بذر دانه های روغنی بویژه کلزا در داخل خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد نیاز در داخل و مابقی از خارج تامین می شود و تدابیری اندیشیده شده است تا در آینده نزدیک در تامین بذر به خودکفایی کامل برسیم.

مهاجر کیفیت دانه های روغنی تولید داخل را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: از آنجاکه فاصله تولید تا مصرف کوتاه است و در تولید از بذر مناسب استفاده می شود قطعا کیفیت روغن تولید داخل در مقایسه با نمونه های تراریخته وارداتی بالاتر و سالم تر است.

وی گفت: بیشترین میزان دانه های روغنی وارداتی دانه سویا است که از کشورهای آرژانتین، برزیل، وارد می شود و تراریخته است و مابقی روغن های وارداتی نیز منشا پالم دارد که از مالزی و اندونزی وارد می شود و کیفیت مورد نظر را ندارند.

بیشتر بخوانید :  اتحادیه لوازم خانگی: نهاد نظارتی قیمت نهایی را تعیین کند

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی میزان واردات دانه های روغنی را در سال ۹۴ حدود ۹۶ درصد اعلام کرد و افزود: با افزایش تولید و سطح زیرکشت میزان واردات به ۸۴ درصد کاهش یافته یعنی میزان تولید از ۴ به ۱۶ درصد رسیده و معادل ۴۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

مهاجر گفت: چنانچه روند تولید بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش رود پس از ۱۰ سال خودکفا می شویم.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها