[ad_1]

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت از دستیابی به دانش فنی ۸ نوع کاتالیست پالایشگاهی برای تولید بنزین خبر داد و گفت: با واگذاری دانش فنی این کاتالیست‌ها به بخش خصوصی و کاربردی شدن آنها در پالایشگاه‌ها تاکنون از خروج ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.

دکتر مهدی رشیدزاده در گفت‌وگو با روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، با بیان اینکه کاتالیست RCD، خوراک واحد RFCC را تأمین می‌کند، گفت: واحد RFCC واحد شکست کاتالیستی بستر سیال است که وظیفه تولید بنزین را در پالایشگاه بر عهده دارد.

وی ادامه داد: خوراکی که برای واحد RCD می‌آید، ته مانده‌های نفتی است که حاوی آلودگی‌هایی چون گوگرد، ازت و فلزات سنگین است و کاتالیست RCD این خوراک سنگین نفتی را تصفیه و آماده برای ورود به واحد RFCC می‌کند.

رشیدزاده خاطر نشان کرد: از آنجایی که خوراکی که بر روی این کاتالیست وارد می‌شود، دارای ناخالصی‌های زیادی است، باید در مدت ۱۱ ماه دی اکتیو شود و بعد از راکتور خارج شوند.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه مجموعه راکتورهایی که این عملیات را انجام می‌دهند، نیاز به ۱۵۰۰ تن کاتالیست دارند، یادآور شد: از این رو در هر سال نیاز به ۱۵۰۰ تن کاتالیست RCD است؛ از این رو این کاتالیست جزو محصولات با ارزش پالایشگاهی به شمار می‌رود.

به گفته وی، وظیفه اصلی این کاتالیست کاهش میزان گوگرد و ناخالصی‌هایی چون فلزات سنگین مانند “نیکل” و “وانادیم” است.

رشیدزاده همچنین از تولید کاتالیست‌های واحد هیدروکراکینگ آیزوماکس خبر داد و گفت: این واحد تولید بنزین و محصولات میان تقطیر در پالایشگاه‌ها است و از این کاتالیست برای این منظور استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید :  تناقض بخشنامه‌هاى ارزى زمینه‌هاى فساد را فراهم کرد/ بخش خصوصى قربانى فساد است

وی با تاکید بر اینکه میزان مصرف این کاتالیست در این واحد به دلیل تولید بنزین و گازوئیل بالا است، خاطر نشان کرد: از این رو دسترسی به این نوع کاتالیست‌ها برای واحدهای تولیدکننده بنزین بسیار مهم است.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست فعالیت واحد هیدروکراکینگ آیزوماکس را بر پایه سیلیکا آلومینای آمورف و فلزات فعالی چون نیکل و مولیبدن دانست و اظهار کرد: کاتالیست واحد RCD و کاتالیست‌های واحد RFCC در ۸ نوع مختلف هستند که با چیدمان خاصی در ۵ راکتور لود می‌شوند.

وی کاتالیست‌های “SRU” با کاربرد در واحد بازیافت، “اکسید اتیلن FU”، “آروماتیک‌سازی”، “ریفورمینگ نفتا”، “جاذب ۳A”، “مرکاپتان‌زدایی (DMD) “،” هیدروکراکینگ آیزوماکس” و “RFCC” را از جمله ۸ کاتالیستی دانست که در این پژوهشگاه به تولید رسیده است.

رشیدزاده از واگذاری دانش فنی این ۸ نوع کاتالیست خبر داد و یادآور شد: کاتالیست واحد آروماتیک‌سازی و ریفورمینگ نفتا در خط تولید بنزین کاربرد دارند و دانش فنی آنها برای تولید انبوه بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته وی در حال حاضر این کاتالیست‌ها در پالایشگاه “ستاره خلیج‌فارس” و پتروشیمی “بندر امام” و برخی دیگر از پالایشگاه‌ها در راکتورها لود شده و در حال کار است.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد: واگذاری دانش فنی این کاتالیست‌ها و کاربردی‌شدن آنها در پالایشگاه‌ها تاکنون ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته است.

وی دلیل صرفه‌جویی ارزی در این کاتالیست‌ها را دارا بودن فلزات گران‌بهایی مانند پلاتین دانست.

انتهای پیام

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها