[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، ‘ایرج مسجدی’ روز شنبه در شهر نجف اشرف در نشست مسوولان نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مستقر در عراق با حضور آیت الله ‘سید مجتبی حسینی’ نماینده ولی فقیه در عراق، گفت: برغم تحولات ماههای اخیر و نیز مشکلاتی مانند مبادله دلاری، روابط تجاری میان دو کشور طی ماههای اخیر رو به افزایش بوده است.
وی گفت: در حالی که ارزش صادرات غیر نفتی ایران به عراق در سال ۹۶ رقمی معادل ۶.۵ میلیارد دلار بود با توجه به روند رو به رشدی که دارد پیش بینی می شود تا پایان سالجاری به ۸.۵ تا ۹ میلیارد دلار برسد.
مسجدی همچنین گفت که میزان صادرات گاز ایران به عراق که پیشتر ۱۲ میلیون مترمکعب در روز بود هم اکنون به ۲۰ میلیون مترمکعب د رروز رسیده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد اضافه کرد: عراق هم اکنون بعنوان اولین مقصد صادراتی کشور است در حالی که پیشتر پس از چین و امارات، از جایگاه سوم در این زمینه برخوردار بود.
وی گفت: تلاش ها و توافقات خوبی با طرف عراقی برای افزایش بیشتر و موثرتر فعالیت اقتصادی ایران در بازار عراق انجام شده است که بزودی آثار آن مشخص می شود.
مسجدی برگزاری همایش بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در بصره در روز ۲۵ آذرماه جاری با حضور فعالان بزرگ اقتصادی، وزرای تجارت و استانداران دو کشور را از جمله دستاوردهای جدید گسترش همکاری های اقتصادی میان دو کشور برشمرد.
بر اساس آمار رسمی سهم ایران در واردات عراق تاکنون در حدود ۷ درصد است که به عقیده کارشناسان، همطراز با مناسبات سیاسی و مشترکات فرهنگی و دینی و مراودات گسترده اجتماعی و مرزهای طولانی دو کشور نیست و این رقم باید بیش از پیش افزایش یابد.
طبق این آمار، حجم کل مبادلات تجاری عراق با کشورهای مختلف جهان حدود ۱۹۰ میلیارد دلار در سال است که سهم ایران از این بازار با احتساب برق و گاز – که به تجارت دولتی معروف است – به حدود ۱۴ میلیارد دلار می رسد.
خاورم*۲**۳۸۰**

بیشتر بخوانید :  6 طرح عمرانی درشهرستان نمین در حال اجراست

انتهای پیام /*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها