[ad_1]

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: پرداختن به صادرات مناسب‌ترین راه عبور از مشکلات اقتصادی است و بر این اساس توسعه صادرات به عنوان عامل مهمی برای توسعه اقتصادی مطرح است چرا که دستیابی به بازارهای خارجی امکان استفاده از ظرفیت کامل و تولید اقتصادی را فراهم کرده و در نتیجه کاهش هزینه تولید و تامین منافع مصرف‌کننده داخلی را به‌دنبال خواهد داشت.

برهمین اساس رهایی از اقتصاد تک محصولی و ایجاد تنوع در اقلام صادرات و توسعه صادرات فرآورده‌های صنعتی از ضرورت‌های عام کشورهای جهان سوم و از ضرورت‌های خاص جمهوری اسلامی ایران است.

به اعتقاد کارشناسان با ایجاد تنوع در درآمدهای ارزی و افزایش مستمر سهم صادرات غیرنفتی از این درآمد، نه تنها موضع کشور در توسعه صادرات غیرنفتی تقویت می‌شود بلکه به سبب اینکه فروش نفت در آن حالت تنها مجرای درآمدی کشور نیست، در صادرات و فروش نفت نیز موضع مستحکم‌تری می‌یابد، ضمن اینکه توسعه صادرات، بی‌تردید دارای اهمیتی استراتژیک برای اقتصاد کشور است.

صادرات یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی محسوب می‌شود

براساس بررسی ها در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، صادرات به عنوان یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی محسوب شده و بر آمادگی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جهت به‌کارگیری استراتژی‌های صادراتی تاکید شده است.

در همین راستا گمرک و فراهم کردن شرایط صادراتی از اصلی ترین اقداماتی است که باید برای توسعه صادرات هر استان مدنظر قرار گیرد.

در همین خصوص کارشناس امور اقتصادی استان همدان در گفتگو با مهر بابیان اینکه حجم کارهایی که در گمرک همدان انجام می‌شود بالا بوده و ازنظر فنی، تجهیزات و کارشناسی مشکلی در این زمینه وجود ندارد، عنوان کرد: درگذشته ارتباط بین گمرک همدان و فعالان اقتصادی کاهش‌یافته بود ولی در حال حاضر این روند بهبودیافته است.

محسن عبدلی بابیان اینکه امیدواریم شاهد تقویت ارتباط بین گمرک و بخش خصوصی باشیم، افزود: گمرک همدان باید در حوزه تسهیل امور صادرکنندگان فعال شود.

وی بابیان اینکه تقویت صادرات کالا از همدان نیازمند همراهی بخش دولتی و خصوصی است، افزود: گمرک همدان باید زیرساخت‌های صادرات انواع کالا را تأمین کند.

ظرفیت صادرات از همدان بالاست

وی با اشاره به اینکه ظرفیت صادرات از همدان بالاست و باید اقدامات اساسی برای افزایش صادرات صورت گیرد، گفت: وضعیت گمرک همدان که در دهه ۷۰ تأسیس شد امروز بسیار بهتر شده و به لحاظ فنی، کارشناسی و مجوزها کارها خیلی خوب پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید :  قیمت گوجه فرنگی به 9 هزار تومان رسید+نرخ انواع میوه- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

عبدلی با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از کالاهای استان همدان از سایر گمرکات کشور صادر می‌شود، افزود: باید تلاش کنیم کالاهای تولید همدان از گمرک استان به سایر کشورها صادر شود تا از طریق شاهد واقعی‌تر شدن آمار صادرات نیز باشیم.

در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفتگو با مهر با بیان اینکه طی چهار ماه نخست امسال صادرات از گمرک استان همدان ۲۶ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: تیرماه سال جاری صادرات از گمرک همدان ۴۸ درصد رشد داشته است.

۴۶ میلیون و ۲۳۶ هزار دلار صادرات از گمرک همدان انجام شده است

حمیدرضا متین با اشاره به اینکه ۴۶ میلیون و ۲۳۶ هزار دلار صادرات از گمرک همدان انجام شده است، ادامه داد: طی سه ماه امسال ۱۶۴ میلیون دلار صادرات انجام شده و صادرات کشمش ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی از رشد ۴۵۶ درصدی صادرات موتور کولرهای آبی از گمرک استان همدان خبر داد و عنوان کرد: موتور کولر آبی از استان‌های دیگر به همدان وارد و صادر می‌شود.

متین با بیان اینکه صادرات سیمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۹ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: صادرات لبنیات ۹۷ درصد، ظروف تفلون ۷۵ درصد و خیار شور ۳۰ درصد افزایش داشته است.

رشد صادرات صنایع دستی به دلیل صادرات پیله‌وری منفی بوده و از گمرک همدان صادر نشده است وی با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی مصنوعات سراجی از استان همدان، یادآور شد: رشد صادرات صنایع دستی به دلیل صادرات پیله‌وری منفی بوده و از گمرک همدان صادر نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه انواع دانه‌بندی پودرها، ابزارآلات ساختمانی، بستنی، قطعات ریخته‌گری خارج از استان همدان صادر شده است، افزود: صادرات ظروف آلومینیوم ۷۵ درصد افزایش داشته است.

صادرات استان همدان از سایر گمرکات ۱۶۴ میلیون دلار بوده است

وی صادرات استان از گمرک همدان در چهار ماه امسال را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: صادرات استان همدان از سایر گمرکات ۱۶۴ میلیون دلار بوده است.

بیشتر بخوانید :  رایزنی فروش کالای ایرانی در ۳۰کشور دنیا

متین با اشاره به اینکه تعهد امسال برای صادرات ۸۵۴ میلیون دلار است، بیان کرد: در چهار ماه سال جاری از گمرک همدان و سایر گمرکات ۲۲۰ میلیون دلار صادرات انجام شده است.

مدیرکل گمرک استان همدان نیز با بیان اینکه سال گذشته رتبه این سازمان در زمینه ارزش صادرات در بین ۱۶۰ گمرک کشور ۵۵ بود، گفت: این رتبه در ۴ ماه امسال به ۵۰ رسید و رتبه واردات آن از ۵۱ به ۴۳ رسیده است.

 جمال خشوعی با تأکید بر اینکه در پایان سال ۹۵ رشد صادرات استان همدان ۱۹ درصد بوده است، گفت: در ۴ ماه امسال این رقم به ۴۰ درصد رسیده است.

تمهیدات لازم در راستای بهبود و افزایش صادرات استان اندیشیده شده است

وی با بیان اینکه تمامی تمهیدات لازم در راستای بهبود و افزایش صادرات استان در این نهاد اندیشیده شده است، بیان کرد: گمرک استان آماده همکاری همه جانبه با بخش صادرات و صادرکنندگان است.

وی با بیان اینکه سامانه جامع امور گمرکی بسیار از مشکلات را حل کرده و اظهارنامه از راه دور انجام می‌شود، عنوان کرد: با کمک سامانه جامع امور گمرکی صادرکنندگان هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند اظهار کنند و نیاز به حضور فیزیکی فرد و کامیون بار صادراتی به گمرک نیست.

روزانه ۵ هزار تن سیمان از گمرک استان همدان صادر می‌شود

وی با بیان اینکه روزانه ۵ هزار تن سیمان از گمرک استان همدان صادر می‌شود، ادامه داد: بیشتر صادرات سیمان استان همدان به کشور عمان انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: درآمدهای گمرکی استان همدان نیز در سه سال گذشته روند صعودی مناسبی به خود گرفته است که باید تلاش کرد این وضعیت مستمر باشد.

دبیر اتاق تعاون استان همدان نیز از انعقاد ۶ قرارداد به مبلغ ۵۶ میلیون دلار در سفر هیئت تجاری اتاق تعاون به اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: در تیر امسال هیئت تجاری ۲۹ نفره در گروه‌های کالایی مبل و منبت و صنایع چوبی، ساختمان، بتن سبک، تیرچه و جالیز، کاشی و سرامیک، زعفران، میوه، تره‌بار و سیب‌زمینی، مواد غذایی، خشکبار، غلات، کیسه پروپلین، طلا و جواهر، الکترونیک و آی‌تی، لباس و پوشاک، دوچرخه و ماشین‌آلات کشاورزی، کیف، کفش و محصولات چرمی، تلقیح و تولید ملکه زنبور عسل، دام زنده، داروی گیاهی به کردستان عراق اعزام شدند.

بیشتر بخوانید :  ایران دهمین فولادساز بزرگ جهان شد

استان همدان در اقلیم کردستان عراق از شهرت و اعتبار خوبی برخوردار است

نادی با بیان اینکه استان همدان در اقلیم کردستان عراق از شهرت و اعتبار خوبی برخوردار است، اظهار داشت: هیئت تجاری اتاق تعاون استان همدان در این سفر به اربیل عراق نیز سفر کردند.

وی با بیان اینکه ۲۹ نفر در هیئت تجاری اعزام شده به اقلیم کردستان عراق حضور داشتند به نحوی که از هر گروه کالایی یک نفر حضور داشت، ادامه داد: در این سفر ۶ قرارداد به ارزش ۵۶ میلیون دلار منعقد شد.

دبیر اتاق تعاون استان همدان با بیان اینکه قرارداد منعقد شده با اقلیم کردستان عراق در سال گذشته ۴۲ میلیون دلار بود که صادرات ۳۸ میلیون دلار محقق شد، عنوان کرد: امسال قرارداد منعقد شده ۵۶ میلیون دلار است که قابل افزایش تا ۲۰۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته قرارداد صادرات ۱۰۰ تن سیر داشتیم اما به دلیل مشکلات ایجاد شده اتفاق نیفتاد، افزود: قرار دادی با شهرداری سلیمانیه برای ۷۶ هکتار پارک برای پیاده‌راه‌سازی منعقد شد.

نادی با بیان اینکه قرار داد برای تولید ۳ هزار تن ورق گالوانیزه روغنی برای تولید بشکه و حلب بود که که قول مساعد داده شد تا تامین شود، افزود: در قراردادی ۶۰ تن فرآورده‌های سیب‌زمینی را از ما خواستند درحالی که در همدان توانایی تامین ۶ تن وجود داشت به همین دلیل با شرکتی در خراسان برای تامین این محصول صحبت شد.

بارها عنوان‌شده که توسعه صادرات غیرنفتی باهدف کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت در دستور کار بخش دولتی و خصوصی کشور قرارگرفته و به همین دلیل تلاش شده تا با کاهش موانع صادراتی امکان افزایش صادرات غیرنفتی را با توجه به ظرفیت استان‌ها مهیا کنند.

بر اساس بررسی‌ها در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، بر صادرات غیرنفتی تأکید شده و همدان با توجه به پتانسیل ها باید سهم بالایی در این زمینه داشته باشد بنبراین باید با فراهم کردن امکان صادرات محصولات شرایطی فراهم شود که تجار به صادرات از گمرک همدان رغبت بیشتری نشان دهند.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگاني بندرعباساتاق بازرگانی ایران و غنااتاق بازرگانی و صنایعارسال پول به مالزیاسنادی از اتاق بازرگانی بوشهرباکس حمل سگ ارزانبانک صادرات 805بیت کوین رجا نیوزپیگیری مرسوله شرکت پستترخیص خودرو از گمرکترخیص کاریترخیص کالا با پتهتعرفه گمرکی احمل بار قطارحمل و نقل دریاییحمل و نقل هواییخرید آیفون 5 اس از خارجخرید اینترنتی از Ebayخرید اینترنتی از خارجخرید تجهیزات لبنیاتیخرید خط تولید چای کیسه ایخرید خط تولید دست دومخرید خط تولید ژیلتخرید خط تولید مرباخرید کتاب از آمریکاخرید لباس از سایت خارجیدریافت بیت کوین زیادستاد ترخیص خودرو گل نبیشرکت حمل و نقل یزدصادرات ب انگلیسیصرافی ظفر تهرانصرافی یشفرم کارت بازرگانی و عضویت چاپ شدهفروش خط تولید گونیکارگو در استانبولگمرک و فناوری اطلاعاتمسئولیت مدنی در حمل و نقل هوایی کالا و مسافرمستر کارت یک دلارینقشه خ کارگرنوعی حمل و نقل هواییواردات پرسود از چینواردات ترکمنستانواردات جعبه طلا از چینواردات خودرو پورشهواردات دستگاه از چینواردات علی باباواردات فندکواردات گوشت از ارمنستانواردات نوشیدنیواردات و ثبت سفارش

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها