[ad_1]

به گزارش خبرنگار روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، ابوالقاسم حسین پور که به همراه یک تیم کارشناسی از سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری برای بررسی علل وقوع سیل به مازندران سفر کرد، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در نوشهر تدوین این سند را مکمل طرح جامع حوضه های آبخیز دانست.
وی با اعلام این که قرار است این طرح ملی به مدت پنج سال به طور کامل در کشور اجرا شود، افزود: ساختار فرآیند اجرایی این طرح در تمامی استان های کشور شکل پیدا کرده است و هفت گام اساسی برای آن تعریف شده است.
حسین پور از این رح به عنوان یک ظرفیت سرزمینی یاد کرد و گفت که همه دستگاههای مرتبط ظرفیت های سرزمینی را در این طرح ارائه خواهند داد.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: بررسی ها نشان داده پس از واقعه زلزله ، دومین بلای طبیعی که کشوررا تهدید می کند سیل است و بنابراین اجرای طرح های آبخیزداری جزو نیازهای ضروری است و البته پیشگیری ازاین حادثه فقط برعهده این سازمان نیست همه مسئولان مرتبط باید در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.
وی با تاکید بر این که امروز یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از سیل اجرای کامل طرح مدیریت جامع حوضه های آبخیز است ، استعداد سرزمینی، مشارکت مردم به عنوان نقش محوری و انسجام دستگاههای مرتبط در بعد پیشگیری از سیل را از اهداف این طرح ملی معرفی کرد.
مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت : هم اکنون این طرح در گستره ای حدود ۱۱ میلیون هکتار در سطح کشور اجرا شده است و طبق قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار است حدود ۱۰ میلیون هکتار دیگر نیز به این میزان سطح افزوده شود.
حسین پور مشارکت دادن مردم را به عنوان یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح دانست و افزود : ضمن آنکه تاکنون کارگروه هایی هم در فرمانداری ها و استانداری ها در بیشتر استان های و شهرستان های کشور تشکیل شده است .
این مسئول با اشاره به آنکه حدود ۲۸۷ حوضه آبخیزداری در قالب برنامه کنترل سیلاب و آبخوانداری پیشگیری از سیل پیش بینی شده است ابراز امیدواری کرد که از محل صندوق توسعه ملی دولت اعتبارات خوبی اختصاص داده و در صدد هستیم تا پایان امسال این طرح را به بهره برداری برسانیم .
براساس اسناد موجود ، امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری در سطح کشور ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد که سهم غرب مازندران از این میزان حدود ۱۴ میلیارد تومان برای اجرای این طرح در شش حوزه مدیریت آبخیزداری در نظرگرفته شده است .
وی در مورد سیل اخیر در مازندران بویژه غرب این استان نیز گفت : مازندران طبق بررسی های به عمل آمده از دهه ۹۰ نشان داده که رکوردار سیل در سطح کشور بوده است و برهمین اساس دولت نیز توجه ویژه ای به این استان دارد تا بتواند گام های اساسی برای پیشگیری از این بلای طبیعی در این منطقه بردارد.
سیلی که در ۱۳ مهرماه امسال در مازندران بویژه غرب این استان جاری شد و به مدت ۲ روز نیز ادامه داشت حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به بخش های مختلف مازندران خسارت زد .
حسین پور افزود : متاسفانه در دوره های گذشته در بعد پیشگیری از سیل گام های اساسی برداشته نشد ولی دراین دولت اعتباراتی که در این بخش پیش بینی شده حدود سه برابر دوره های گذشته بوده است .
وی اجرای طرح حوضه آبخیزداری به گستره حدود ۴۵ هزار هکتار در منطقه غرب مازندران را به عنوان مصداق روشنی از توجه دولت به این بخش ذکرکرد.
وی گفت : تاکنون از سطح ۶۰۰ هزار هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی غرب مازندران حدود ۹۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا شده طی ۱۰ سال گذشته اجرا شد و امسال نیز به مدت شش ماه گذشته حدود ۴۵ هزار هکتار اجرا شده ضمن آنکه طرح مطالعاتی حدود ۱۰۰ هزار هکتار حوزه آبخیزداری نیز برنامه ریزی شده است.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت : با اجرای طرح های آبخیزداری تا حدود زیادی از آثار تخریبی سیل به بخش های مختلف کشور بویژه مازندران کاسته خواهد شد
حسین پور همچنین در مورد سفر۲ روزه اش به همراه تیم کارشناسی از سازمان جنگل ها نیز افزود : این سفر بنا به توصیه رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری با هدف بررسی علل و عوامل تشدید سیل بوده است و هم اکنون ظرفیت های آبخیزداری ، آبخوانداری ، ایمن سازی و پیشگیری از سیل در دستور کار این سازمان قرار دارد .
وی اظهارداشت : روز گذشته ضمن بازدید از حوضه های آبخیز شهرستان های نوشهر و عباس آباد امروز /دوشنبه / نیز از حوضه های آبخیزشهرستان های تنکابن و رامسر بازدید می شود.
مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است .
حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۲هزار هکتار ، معادل ۹/۲۷ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.
۷۰۷۸ /۱۶۰۲/۱۶۵۴

بیشتر بخوانید :  ضرورت توجه جدی به احیای تشکل‌گرایی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

انتهای پیام /*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها