[ad_1]

یک کارشناس بورس آمریکا در گفتگو با روابط عمومی گروه تجاری ققنوس:

ذنوبی: اتفاقی که الان افتاده، شیب منحنی نسبت اوراق قرضه دو ساله به ده ساله درصد کمی با شیب رکود‌های دیگر که رصد شده، فاصله دارد.

گروه بورس بازار نیوز: ذنوبی کارشناس بورس آمریکا در ارتباط با سقوط بورس این کشور در روز‌های اخیر گفت: اگر شما به نمودار نگاه کنید پس از ترکیدن حباب دات کام در سال ۲۰۰۰ و mutual crisis که دنیا در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ درگیرش بود، بازار در ۸ سال دولت اوباما و یک سال و نیم اول ترامپ صعودی بوده است. نه فقط داو جونز بلکه “شاخص نزدک” و شاخص‌های دیگر هم همین روند را طی کرده است. در بازار‌های مالی ریزشی که رخ می‌دهد امری طبیعی است. نباید انتظار داشته باشیم یک بازار کاملا صعودی باشد. در یک مدت طولانی وقتی یک بازاری کاملا رشد کرده از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ باید یک سال هم به صورت منفی بسته شود. چون اگر افراد سودشان را بردارند بازار قیمت هایش را از دست می‌دهد، اگر از دست ندهد یعنی مردم سودشان را بر نداشته اند پس فلسفه سرمایه گذاری زیر سوال می‌رود. به زبان دیگر مردم سرمایه گذاری میکنند که سود به دست بیاورند. وقتی مردم اصل و سود پولشان را برداشت می‌کنند قیمت‌ها پایین می‌آید. اگر انتظار داشته باشیم که قیمت‌ها فقط بالا برود اصل سرمایه گذاری را زیر سوال می‌بریم.

از طرف دیگر ،بازار‌ها نیازمند تخلیه خیلی از جریان‌های مالی هستند که رخ می‌دهد. بازار‌های آمریکا هم جدا از این موضوعات نیست. این که فکر کنیم این اتفاقی که برای بازار آمریکا افتاده به معنای فروپاشی اقتصاد آمریکا است، اشتباه است. چند دلیل هم دارد که در این موضوع دخیل است.

بیشتر بخوانید :  پیام وزیر امور اقتصادی و دارایی به مناسبت روز جهانی گمرک

موضوع اول این است که فدرال رزرو در آمریکا نرخ بهره را بالا می‌برد و بعد از سال‌ها پیش بینی ۳% درصد کرده و ۴ دفعه در سال نرخ بهره را اعلام کرده است. بین “پائول” رئیس فدرال رزرو و ترامپ هم درگیری رسانه‌ای درباره این موضوع وجود دارد. این موضوع یکی از عواملی هست که باعث می‌شود سرمایه گذاران تشویق شوند که اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا را بخرند جای این که در بازار سهام سرمایه گذاری کنند.

از طرفی سهام‌های بلو چیپ مثل غول‌های تکنولوژی مانند ماکروسافت،اپل،آمازون و فیسبوک  رشد‌های عجیب  و غریبی کردند. مثلا آمازون در سال گذشته بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد رشد کرده بود. این دقیقا اتفاقی است که در ۱۹۹۹-۲۰۰۰ هم در حباب دات کام برای سیسکو و شرکت‌های مشابه افتاده بود. یک شرکت تا یک اندازه‌ای ارزش دارد و وقتی در بازار سهام قیمتش بیشتر از آن می‌شود و بالا می‌رود باید برگردد به اصل قیمت خودش. سرمایه گذاران حرفه‌ای مخصوصا “نهاد‌های سرمایه گذاری” این مسائل را خیلی خوب می‌فهمند و تیم‌های آنالیز قوی دارند که این مسائل را تشخیص می‌دهند که چه زمانی پول را از این چرخه خارج کنند.

ذنوبی درباره احتمال رخ دادن رکود اقتصادی در آمریکا نیز گفت: منحنی‌ای در اقتصاد وجود دارد؛ نسبت اوراق قرضه دو ساله به ده ساله. وقتی شیب این منحنی به عددی نزدیک می‌شود، احتمال رکود بالا می‌رود. اتفاقی که الان افتاده، شیب این منحنی درصد کمی با شیب رکود‌های دیگر که رصد شده، فاصله دارد.

اتفاق دیگری که افتاده سقوط نفت است که این روی بازار آمریکا تاثیر دارد. آمریکا جزو بزرگترین تولید کنندگان و فروشندگان نفت دنیاست. در گذشته در چاه‌ها بسته بود که در دوره ترامپ در چاه‌ها باز شد و در این مدت آمریکا مدیریت کرد و نفت را از ۴۵ دلار به ۸۰ دلار رساند تا سود بیشتری ببرد که الان باز قیمت نفت افتاد.

بیشتر بخوانید :  آزمون خودروساز آلمانی برای ورود به خاورمیانه

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها