سخنی با رییس جمهور آینده

VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

انتخابات سال ۹۲ با حضور مردم در صحنه و ایجاد حماسه سیاسی نتیجه نهای آن انتخاب رییس دولت یازدهم است و مناطق آزاد در سالهای گذشته دسخوش تحولاتی بوده که تغییر نگاه رییس دولت جدید را می طلبد تا از پتانسیلهای این مناطق و بویژه منطقه آزاد قشم بتوان به نحو مطلوبی بهره مند شد
مقاله حاظر در هفته نامه محلی صدف قشم منتشر گردیده است


از هنگامی که منطقه آزاد قشم شکل گرفت توقع همگان بر آن بود که این منطقه با یک رشد منطقی به سوی تجاری و صنعتی شدن پیش برود . از همان اول شعار صنعتی شدن سرلوحه فعالیت ها قرار گرفت اما بروز موانع متعددی در مسیر توسعه این منطقه و سایر مناطق آزاد آنان را از رسیدن به هدف بازداشت . یکی از این موانع تحت تاثیر مسائل سیاست کلان کشور در زمینه سرمایه گذاری خارجی بود . قشم هم مثل سایر مناطق در حلقه سیاست های کلان کشور قرار داشت و بدون رفع این موانع توفیقی حاصل نمی شد .


دومین مشکل مربوط می شد به عدم تامین منابع مالی کافی برای ایجاد زیر ساختهای منطقه بگونه ای برای تامین بودجه این مناطق رویکردهایی اتخاذ شد که عملا” مناطق را به پایگاههایی برای واردات تبدیل می کرد .البته این رویکرد نیز حاصل تجربه اقتصادی مسئولین بود که برای ورود کالاهای خارجی به داخل کشور محدودیت هایی را قائل شده و از مناطق به عنوان یک آبراه باریک برای تامین نیازهای داخلی استفاده می نمودند .


اما مهمترین مسئله ای که در گذر زمان مناطق و بویژه منطقه قشم را تحت تاثیر منفی قرار داد تغییر رویکرد مسئولین کشور به این مناطق بود . با روی کار آمدن دولت اصلاحات رویکرد ها از گرایش اقتصادی به گرایشات سیاسی و فرهنگی تغییر یافته و شعار توسعه انسانی جای شعار توسعه اقتصادی را گرفت . فراموش نکنید وقتی رئیس دولت اصلاحات برای دیدار خود از قشم به این منطقه سفر نمود همه گفته های ایشان تحت تاثیر شعارهایی بود که رنگ و بوی اقتصادی در آن وجود نداشت . شعارهایی که در قالب عدالت و عدالت خواهی در دولت نهم نیز در مناطق آزاد بویژه قشم سر لوحه کار رییس جمهورو اطرافیان قرار گرفت شعاری که سردرگمی دولت ها ی اصلاحات و نهم را در مناطق آزاد هر روز آشکار تر می نمود و این سازمانها را تضعیف می کرد .


تضعیف مناطق آزاد تا آنجا پیش رفت که در دولت نهم ارتباط مستقیم مسئولین با شخص رییس جمهور قطع گردید . گویی عدم اعتقاد ریاست جمهوری در این دوره به سازو کار مناطق آزاد برای رسیدن به برنامه های دولت راهی بجز رهایی شخص ریس جمهور ار این مناطق را بجای نگذاشته بود .


در حالی که احکام رییس منطقه در دوره آقایان شمس اردکانی و بهروز بوشهری توسط رییس جمهور امضا می گردید و رییس جمهور شخصا بر پروژه های اقتصادی منطقه نظارت می نمود


با تفویض اختیارات رییس جمهوردر دولت نهم به معاون اجرایی و سپس به رییس مرکز امور مناطق آزاد عملا ارتباط مدیران با رییس جمهور قطع گردید و این مناطق تا حد و اندازه اداره کلی زیر مجموعه دبیرخانه تغییر یافتند .


تضعیف ساختار سازمانی و شئون اداری این مناطق ضربه اساسی وارد نمود.


اگر چه هر کدام از مدیران بر اساس توانایی های خود برای اعتلای منطقه تلاش نمودند ولی عملابه مدیران دست و پا بسته ای مبدل شدند که تلاش آنها تنها منجر به اجرای برخی کارهای عمرانی, تبلیغی و یا سیاسی گردید .


در این میان اقدام مثبت دولت دهم در آغاز عملیات اجرایی پل خلیج فارس را می توان موضوع مهم و ارزنده ای دانست که شوک مثبتی به قشم وارد نمود .


بر گزاری مناقصه اجرایی پل خلیج فارس شوک مثبتی بود که به منطقه وارد نمود اما رفتار کلان مرکز امور مناطق همجنان جایگاه و ساختار سازمانی منطقه را به حداقل ممکن رساند .


ما و رییس جمهور بعدی


با این مقدمه طولانی به سراغ رییس جمهور آینده می رویم . رییس جمهوری که با حماسه سیاسی در خرداد ماه امسال انتخاب خواهد شد


بدور از جریانات سیاسی توقع ما از رییس دولت یازدهم چیست ؟


۱- بازگشت اقتدار مناطق با ایجاد ارتباط مجدد مستقیم مدیر عامل سازمان با رییس جمهور ی مهمترین خواسته ای است که می تواند در ایجاد تحول در این مناطق تاثیر گذار باشد


۲- هدف گذاری اقتصادی برای این مناطق و مهمتر از آن ارزیابی مدیران بر اساس میزان دستیابی به این اهداف نیز از نکات مهمی است که توسعه مناطق را در پی خواهد داشت .


۳- سومین خواسته ای که می توان از رییس دولت یازدهم داشت ایجاد ثبات در مدیریت این مناطق است . بی ثباتی مدیریتی در سالهای اخیر بویژه در دولت دهم عملا مناطق را از رسیدن به اهداف خود دور نمود .


۴- ایجاد یک ساختار متناسب با نیاز منطقه برای خروج از مدیریت های چند گانه در منطقه آزاد قشم است . وجود تشکلهای قانونی , سازمانها , ادارات دولتی شورای شهر , شهردار و سازمانها بر اساس مقرارت داخل کشور اگر درسطح منطقه دستخوش سهم خواهی نشود و اگر حریم هر کدام از این سازمانها محترم شمرده شود و برای نقاط تلاقی و بحرانی تعاریف جدید ی صورت گیرد این اختلاف و تانش به حداقل خواهد رسید .


نگارنده معتقد است با خروج از بخش نگری و توجه به محیط های درونی و بیرونی این منطقه می توان از پتانسیل این شوراها و ادارات دولتی برای توسعه مناطق استفاده نمود مشروط بر باز تعریف وظایف , کارکردها .


آقای رییس جمهور !


گرایش شما در جریانات سیاسی کشور هرچه باشد برای ما قابل احترام است ولی خواسته ما نگاه عمیق به اهداف و کارکردهای منطقه آزاد است بدور از شعار , بدور از تنش , بدور از بی برنامه گی و در نهایت تلاش برای سیدن به اهداف توسعه کلان این مناطق .


کاندیدای محترم ریاست جمهوری


در سفر به مناطق آزاد محور شعار های انتخاباتی خود را توسعه اقتصادی این مناطق قراردهید .


علی اسلام نیا


دبیر موسسه خانه صنعت , معدن و تجارت قشم

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x