[ad_1]

 تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۵ گروه از گروه‌های ۱۱گانه مواد خوراکی در تیر ماه با کاهش قیمت همراه بوده و ۶ گروه نیز تورم ماهانه مثبت را ثبت کرده‌اند. بیشترین افزایش قیمت در ماه گذشته مربوط به تخم‌مرغ و گوشت مرغ است. به گزارش دنیای اقتصاد، بیشترین افت قیمت نیز در تیرماه در گروه میوه‌های تازه اتفاق افتاده است. در نگاه هفتگی نیز تنها در گروه تخم‌مرغ افزایش قیمت قابل توجه رخ‌داده است.

 

ساز مخالف تخم‌مرغ با میوه‌های تابستانه

هفته پایانی تیرماه برای مواد خوراکی هفته آرامی بود، چرا که به جز تخم مرغ در بقیه گروه‌ها تورم هفتگی زیر ۳/ ۰ درصد بود. اما افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازه هفتگی ۱/ ۶ درصد ثبت شد. شانه دو کیلویی تخم‌مرغ در هفته منتهی به ۳۰ تیرماه در سطح شهر تهران با قیمت متوسط ۱۰ هزار و ۸۴۰ تومان به فروش رسیده است؛ درحالی‌که این قیمت در هفته مشابه ماه گذشته ۹ هزار و ۷۰۰تومان بود. این صعود باعث شد تا شیب صعودی تورم نقطه‌به‌نقطه تخم‌مرغ نیز تشدید شود. تورم نقطه‌به‌نقطه تخم مرغ در ابتدای تیرماه ۸/ ۲۰ درصد بود، اما در پایان این ماه به ۵/ ۳۱ درصد رسید تا پس از «سبزی‌های تازه» بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه از آن تخم‌مرغ باشد.

در بقیه گروه‌ها با دید هفتگی تغییر قیمت چندانی رخ نداده است. در هفته گذشته ۵ گروه از مواد غذایی افت قیمتی را پشت سر گذاشته‌اند. بیشترین افت قیمت مربوط به «میوه‌های تازه» است. این گروه در کل تیرماه با کاهش قیمت مواجه شده و تورم ماهانه منفی ۴/ ۱۴ درصدی را ثبت کرده است. روند حرکتی قیمت اقلام این گروه نیز نشان می‌دهد که به جز خربزه، باقی میوه‌ها در هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌اند. اما قیمت یک کیلو خربزه با تورم هفتگی ۷/ ۳ درصدی به ۲هزار و ۹۵۰ تومان رسیده است. در مقیاس ماهانه تمامی میوه‌های تابستانه نسبت به اول تیرماه در سراشیبی قیمت حرکت کرده‌اند. قیمت یک کیلو انگور با ۳۰ درصد افت در تیر ماه به ۷ هزار و ۴۱۰ تومان رسیده است. در این بین طالبی بیشترین افت قیمت را در تیرماه داشته و تورم ماهانه منفی ۲/ ۴۱ درصد را ثبت کرده است. براساس این گزارش در هفته گذشته، قیمت یک کیلو طالبی در سطح تهران ۲ هزار و ۲۳۰ تومان بوده است. بعد از میوه‌ها، سبزی‌های تازه در آخرین هفته تیرماه بیشترین افت قیمت را ثبت کرده‌اند. این گروه پس از دو هفته حرکت در مدار صعودی، بار دیگر شیب منفی قیمتی را تجربه کرد. در بین اقلام سبزی‌های تازه افزایش قیمت پیاز سروصدای زیادی به پا کرده و به‌رغم وعده کاهش قیمت، همچنان قیمت این کالای پرمصرف در حال صعود است. قیمت پیاز در هفته منتهی به ۳۰ تیر، با ثبت تورم هفتگی ۱/ ۶درصدی به کیلویی ۴ هزار و ۳۰ تومان رسیده است. قیمت این ماده خوراکی در هفته مشابه ماه قبل، ۲ هزار و ۸۹۰ تومان بود که به معنی رشد ۴۰درصدی قیمت در طول تیر ماه است.

بیشتر بخوانید :  ۲۰ درصد قیمت تمام شده خودرو مربوط به تامین مالی است

قیمت گوجه فرنگی، سیب زمینی و لوبیا سبز در ماه گذشته روند کاهشی را طی کرد. قیمت گوشت قرمز در هفته آخر تیرماه تورم ماهانه منفی را ثبت کرد که به معنی کاهش قیمت در طول ماه گذشته است. هر دو قلم این گروه در هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌اند. گوشت گوسفند با استخوان با ثبت تورم هفتگی منفی ۳/ ۰ درصد، کیلویی ۴۵ هزار و ۲۲۰ تومان به فروش رسیده است. در بازه سالانه، تورم این گروه همچنان در بالاترین سطح سال‌جاری قرار دارد، به این معنی که تورم نقطه‌به‌نقطه گوشت قرمز طی دو هفته اخیر عدد ۲/ ۲۱ درصد را ثبت کرده که بیشترین میزان در سال ۹۶ است. دیگر گروهی که در هفته گذشته، افت قیمت را تجربه کرده، برنج است. دلیل افت قیمت این گروه منسوب به برنج داخله درجه دو است. قیمت دو کالای دیگر گروه (برنج داخله درجه یک و برنج وارداتی) در هفته پایانی تیرماه بدون تغییر بوده است. در نگاه ماهانه نیز قیمت متوسط این گروه در تیرماه افت ۲/ ۰ درصدی را ثبت کرده است. گروه حبوب نیز در هفته پایانی ماه اول تابستان، کاهش قیمت را تجربه کرده است. متوسط قیمت این گروه از هفته اول خرداد تاکنون افزایش نیافته است. در بین اقلام این گروه، تنها قیمت عدس در هفته گذشته افزایش یافته و تورم هفتگی ۲/ ۰ درصدی را ثبت کرده است. قیمت یک کیلو عدس در سطح شهر تهران ۹ هزار و ۸۱۰ تومان گزارش شده است. در بازه ماهانه نیز به جز عدس در بقیه اقلام افزایش قیمتی رخ نداده است. تورم ماهانه برای لوبیا قرمز، صفر و برای نخود منفی ۵/ ۰ درصد بوده است. قیمت قند و شکر نیز در هفته منتهی به ۳۰تیر، برای دومین هفته متوالی ثابت مانده است. در بازه ماهانه نیز قیمت این گروه تورم منفی را ثبت کرده است. یک کیلو شکر در هفته گذشته با قیمت متوسط ۳ هزار و ۴۶۰ تومان به فروش رفته است. تورم نقطه‌به‌نقطه نیز در این گروه شیب تند کاهشی را طی می‌کند. تورم سالانه قندوشکر در ابتدای تیر ماه ۴/ ۱۲ درصد بوده و در انتهای این ماه به منفی ۲/ ۲ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید :  افزایش قیمت نان درسراسر کشور اجرایی می شود

 

گروه‌های افزایشی

در گروه لبنیات رشد جزئی قیمت در هفته مورد گزارش اتفاق افتاده است. لبنیات جزو گروه‌هایی محسوب می‌شود که در تیر ماه با رشد قیمت نسبت به خرداد ماه مواجه شده است. نکته مهم‌تر این است که تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه در هفته پایانی تیرماه به بالاترین حد خود در سال‌جاری رسیده است. روند تورم نقطه‌‌به‌نقطه در لبنیات در ماه گذشته افزایشی بوده و از ۲/ ۷ درصد در ابتدای ماه به ۷/ ۷ درصد در انتهای ماه رسیده است. نگاهی به اقلام این گروه مشخص می‌کند که روند افزایشی تیرماه متاثر از پنیر غیرپاستوریزه بوده است. تنها این کالاست که در هفته گذشته تورم هفتگی مثبت را ثبت کرده و در بازه ماهانه نیز بیشترین تورم را داشته است. قیمت شیر و کره پاستوریزه در تیرماه ثابت مانده است اما ماست و پنیر پاستوریزه در طول ماه گذشته ۵/ ۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

قیمت گوشت مرغ نیز در ماه گذشته کاملا در شیب صعودی قیمت قرار داشته است. طبق گزارش بانک مرکزی، تورم ماهانه این گروه در تیرماه ۵/ ۱۳ درصد بوده که در بین گروه‌های ۱۱گانه بیشترین است. قیمت یک کیلو گوشت مرغ در سطح شهر تهران، ۷ هزار و ۹۴۰ تومان گزارش شده است. درحالی‌که در هفته مشابه ماه گذشته قیمت این کالا، کیلویی ۷ هزار تومان بوده است. قیمت دو گروه چای و روغن نباتی نیز در هفته مورد گزارش، افزایش یافته است. چای تورم هفتگی ۲/ ۰ درصد و روغن تورم هفتگی ۱/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. این دو گروه در بازه ماهانه نیز رشد قیمتی را پشت سر گذاشته‌اند. تورم ماهانه چای ۸/ ۲ درصد بوده که از این حیث رتبه سوم را در بین گروه‌‌های مواد خوراکی دارد. بسته نیم کیلویی چای خارجی در سطح شهر تهران با قیمت ۲۳ هزار و ۲۷۰ تومان به فروش رسیده است. اما دو کالای گروه روغن، حرکت معکوسی را در تیرماه طی کرده‌اند به‌طوری‌که قیمت روغن نباتی مایع در این ماه کاهشی و قیمت روغن نباتی جامد، افزایشی بوده است.

بیشتر بخوانید :  اجرای موفق طرح اتصال کارت‌های بانکی به زیرساخت سوخت

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااداره ی گمرک ایرانارسال پول به آمریکاارسال پول به ترکیهانتقال پول به حساب paypalانتقال پول به لبنانبرداشت پول از بیت کوینپروژه حمل و نقل هواییپست اکسپرسیونیسمپست بین المللیپی پال تجاریپیگیری مرسوله در اداره پستترخيص ويندوز xpترخیص کار هواییترخیص کالا از سرخسترخیص کالا چینترخیص موتور سنگین از گمرکچکیده تجهیزات شبکهچگونگي ترخيص كالا از گمركچگونه میتوان از سایت خارجی خرید کردحمل بار به شهرستانحمل بار کمرشکنحمل هوایی بار از چینحمل و نقل ریلی بین المللیحمل و نقل فارسحمل و نقل هوایی بین المللیحمل و نقل هوایی مشهدحمل ونقل هوایی چیستخرید ابزار شارژیخرید ابزار ویترایخرید از بازار چینخرید از فروشگاه امازون در ایرانخرید اینترنتی خط 0919خرید اینترنتی سیم کارت ایرانسلخرید اینترنتی ویندوز 7 اورجینالخرید خط تولید سوسیس و کالباسخرید دلار توسط بانکخرید و فروش دلار نتلررهگیری مرسولات پستی تبریزرهگیری مرسوله مستیسفارش از سایت امازونشرایط صدور کارت بازرگانی کدام استشرکت حمل و نقل بین المللی گرگانصادرات سنگ کروم به چینصادرات مصر 2013صرافی منطقه 5 تهرانفروش عمده ابزار آلاتقیمت حواله یورو امروزگمرک امانات پستی تهرانواردات باتری خودروواردات حیوانات خانگی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها