[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ عادل پیغامی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه امام صادق در رابطه با چگونگی بهبود وضعیت معیشت مستضعفین و فقر زدایی با تاکید بر غفلت انجام شده در طول چند دهه گذشته از توجه ساختاری به مسئله فقر گفت: ضرورت دارد سیاست‌هایی در کشور اولویت پیدا کند که به پیشگیری از فقر و همچنین فقر زدایی و ریشه کنی فقر توجه داشته باشند و سیاست‌هایی مانند اعطای کپن و بسته‌های حمایتی اگرچه در کوتاه مدت به عنوان مسکن عمل می‌کنند اما در بلند مدت هیچگونه ماندگاری و اثربخشی نخواهند داشت و صرفا مصرف تبلیغاتی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه متفکران حوزه نابرابری و فقر در مورد منشاء فقرزایی نظریات مختلفی داده اند گفت: یکی از مهمترین نظریات که می‌تواند در ایران نیز مصداق پیدا کند این است که خود ساختار قانونی مولد فقر است.

این استاد دانشگاه  با تذکر نسبت به اینکه در کشورمان مشکل قانونی در حوزه فقر داریم گفت: تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که این کشورها در زمینه فقر، قانون دارند و همچنین قوانین دیگر بخش‌های اقتصاد نیز به تولید فقر و فقرزایی دامن نمی‌زند اما قوانین مربوط به فقر در ایران در بین دیگر قوانین گم شده است.

پیغامی  با اشاره به تلاشهای شبانه روزی برخی نهادها و  ارگانها در ۴ دهه گذشته برای محرویت زدایی گفت:  این تلاشهای صورت گرفته در طول ۴ دهه  گذشته کشور را در زمینه رفع فقر بسیار به جلو برده است و به عنوان نمونه می توان بهبود وضعیت مسکن نسبت به قبل از انقلاب اشاره نمود اما باید توجه داشت که در طول چندین سال گذشته نظام برنامه ریزی کشور دچار نوعی غفلت ساختاری نسبت به مسئله پابرهنگان شده است.

بیشتر بخوانید :  صادرات، صنعت فولاد را از رکود نجات داد

وی با اظهار تأسف از اینکه نقطه‌های تاکید در مسئله فقر زدایی در جامعه دچار خطا شده است گفت: نمونه هایی از این تاکید های اشتباه را می‌توان در مسائلی مانند تثبیت قیمت‌ها که در دوره‌های گذشته اجرا شده است دید.

این کارشناس اقتصادی با هشدار به اینکه تحلیلهای غلط یکی از عوامل فقر آفرین در کشور است گفت: یکی دیگر از این اشتباهات تحلیل توان تولیدی کشور به نفع حفظ شرایط بازار و مصرف کننده است حال آنکه افزایش قدرت تولیدی کشور است که موجب کاهش فقر و افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان می شود.

پیغامی افزود: مسئله گسترش احساس فقر در جامعه و همچنین مسئله فقر نسبی در جامعه باعث بیشتر نمایان شدن اثرات مسئله فقر در جامعه شده است.

انتهای پیام/*

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها