[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران، کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به روند کاهشی صادرات استان کرمانشاه در سال گذشته، گفت: در سال ۹۵ برخلاف روند صعودی صادرات ۱۰ سال گذشته، شاهد کاهش ۲۸ تا ۳۰ درصدی صادرات از مرزهای استان بودیم. این روند کاهشی در چندماهه ابتدایی امسال نیز ادامه دارد. زنگ خطر برای صادرات استان کرمانشاه به صدا درآمده؛ باید هرچه سریع تر فکری به حال کاهش صادرات از مرزهای استان بشود.

وی افزود: دلیل کاهش صادرات به‌هیچ‌عنوان متوجه تجار و تولیدکنندگان ما نیست و کاهشی در تولیدات کارخانه‌های استان نیز نداشتیم، بلکه این کاهش ناشی از مسائل مرزی و از دست رفتن مزیت برخی از مرزها به‌ویژه مرز پرویز خان است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران بابیان اینکه در گذشته پرویز خان شریان صادرات از ایران و کرمانشاه به تمام عراق و حتی‌ بخشی‌های مرکزی این کشور بود، تأکید کرد: اکنون دولت مرکزی بین اقلیم کردستان و بخش عرب نشین خط حائلی ایجاد کرده که در این خط حائل تشریفات گمرکی و بازدیدهایی صورت می‌گیرد.

به گفته کاشفی، این روند که گاهی با اعمال سلیقه همراه است، هزینه و زمان را افزایش می‌دهد، از همین رو آن‌ها به‌جای مرز پرویز خان به سمت مرزهای عرب‌نشین ازجمله سومار، مهران و حتی مرزهای استان خوزستان سوق پیداکرده‌اند.

رئیس اتاق کرمانشاه یادآوری کرد: باید با اقدامات سریع، این روند کاهشی را جبران و مزیت‌های مرزی استان را بازگردانیم. خوشبختانه دو مرز خسروی و سومار، با بخش عربی عراق هم‌جوارند و می‌توانند بخشی از کاهش صادرات پرویز خان را پوشش دهند.

بیشتر بخوانید :  ۲مشکل اساسی توسعه صادرات غیرنفتی/ حجم تجارت ایران از طریق تعرفه ترجیحی فقط ۳درصد است

کاشفی خاطرنشان کرد: ازاین‌پس باید بر روی مرز سومار حساب ویژه‌ای بازکنیم. باید سرمایه‌گذاری صورت گرفته روی مرز پرویز خان را به سمت سومار سوق دهیم.مرز سومار مسیر کوتاهی تا مندلی عراق دارد که باعث نصف شدن هزینه حمل‌ونقل نسبت به مرز پرویز خان می شود.راه دسترسی مرز سومار نیز باید موردتوجه قرار گیرد، زیرا راه کنونی از سه‌راهی گیلان غرب به سومار که حدود ۶۰ کیلومتر است بسیار نامناسب بوده و باید تسطیح شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران همچنین خواستار افزایش سرعت کار در مرز سومار شد و گفت: این مرز حتماً باید ۲۴ ساعته شود و به‌علاوه بتوانیم در زمان کوتاهی این مرز را به سمت رسمی شدن پیش ببریم.

کاشفی در خصوص مرز خسروی نیز اظهار کرد: برای مرز خسروی باید بر روی صادرات مواد غذایی تمرکز کنیم، زیرا در سمت عراق آزمایشگاه مناسبی در این خصوص وجود دارد.

وی از روش‌هایی که می‌تواند مزیت صادرات مرز پرویز خان را بازگرداند هم یادکرد و افزود: باید افزایش و تنوع رویه‌های گمرکی را در این مرز داشته باشیم، خصوصاً ترانزیت و واردات را نیز از این مرز برقرار کنیم.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد صادرات کرمانشاه به عراق است و نمی‌توان از این بازار غافل بود، یادآوری کرد: در کنار بازار عراق باید برای بازارهای دیگری ازجمله بازار سوریه هم برنامه داشته باشیم. اتاق بازرگانی برنامه‌هایی برای استفاده از این بازار دارد.

کاشفی عنوان کرد: بالا بودن هزینه تمام‌شده کالاهای تولیدی در داخل ایران نکته دیگری است که از قدرت رقابت با محصولات مشابه کشورهای دیگر  می‌کاهد. برای این بخش هم باید برنامه داشته باشیم و حمایت‌های ویژه‌ای از تولیدکننده برای کاهش هزینه تمام‌شده صورت گیرد.

بیشتر بخوانید :  قانون کار را به مسلخ برده‌اند/ خصولتی‌ها 98 درصد تسهیلات را در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند

رئیس اتاق کرمانشاه بابیان اینکه انجام این موارد نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: متأسفانه کارگروه توسعه صادرات که یکی از حیاتی‌ترین کارگروه‌ها و محل هماهنگی برای صادرات  است، بسیار ضعیف برپا می‌شود و ما باید این کارگروه را ۱۵ روز یک‌بار داشته باشیم.

وی در پایان از صادرات به‌عنوان عاملی برای رونق تولید، اشتغال و ایجاد ثروت برای کشور یادکرد و افزود: صادرات بزرگ‌ترین استراتژی برای بخش صنعت و یک بازار رایگان خوب در دیگر کشورها است که نباید از آن غافل شویم.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاپست اکسپرس Xpdتجهیزات شبکه پلانتتجهیزات شبکه در اصفهانترخیص رهبریترخیص کالا از گمرک خرمشهرترخیص کالا از گمرک شلمچهتعرفه واردات خودرو زیر 2500ثبت شركت حمل و نقل بين الملليثبت شرکت و کارت بازرگانیثبت نام اینترنتی کارت بازرگانیحمل بار به روسیهحمل بار سنگین در دوران بارداریحمل و نقل بین شهریحمل و نقل روستاییحمل ونقل بین المللی دریاییحمل-بار-ترانزیتخرید اینترنتی داروهای خارجیخرید تجهیزات جوشکاریخرید دلار استرالیاخرید کتونی از چینخرید گوشی از آلمانخرید مکمل بدنسازی از آمریکارهگیری مرسوله پستی از طریق شناسه سفارشساختن وب مانیسامانه رهگيري مرسولات ناجاسایت اتاق بازرگانی زاهدانسایت رسمی ebayشرکت حمل و نقل آذر ظریفشرکت حمل و نقل هوایی نفتصادرات قارچصادرات کالا به عراقصرافی بیت کوین در ایرانصرافی حواله به آمریکاصرافی زعفرانیهصرافی صادقیصرافی نگارفروش تجهیزات طلاسازیفروش خط تولید آبیاری قطره ایفروش خط تولید زغال قالبیقوانین گمرک در مورد واردات خودروکارت بازرگانی سامانهکارت بازرگانی قشمکارگو در شنزنگمرک بازرگان+تلفنگمرک جمهوری اسلامی ایران تعرفهگمرک کیشنحوه ترخیص کالا از گمرک اصفهاننمونه كارت بازرگانيواردات خودرو خارجی دست دوموب روزبه بمانی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها