[ad_1]

علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ خری تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی در ۳ سال اخیر افزایش قیمت چندانی نداشته است، پیشنهاد افزایش قیمت ۳۰ تا ۳۵ درصد آنها به دولت ارائه شد.

وی افزود: با وجود پیگیری های زیادی که تشکلها، وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس انجام داده اند، این نرخ در سال جاری نیز به موقع اعلام نشد تا کشاورز بتواند تصمیم درست را برای  کشت خود بگیرد و زراعتی را انتخاب کند که توجیه لازم را برایش داشته باشد؛ حدود ۲ ماه گذشته است اما چشم انداز روشنی در این ارتباط نداریم.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران افزود: در سال گذشته نیز نرخ خرید تضمینی بعد از ۷ ماه تاخیر،بدون تغییر نرخ اعلام شد.

برخی گندم کاران امسال گندم نکاشتند

وی تصریح کرد: کشاورزان در سال جاری کشت گندم را آغاز کرده اند اما برخی از آنها کشت خود را به سمت برنج، گوجه یا سبزی و صیفی تغییر داده‌اند.

ایمانی گفت: ادامه این روند بر روی تولید کالاهای استراتژیک کشور به ویژه گندم اثر بدی دارد به طوری که در سال های گذشته نیز با از دست دادن خودکفایی گندم، ۷ میلیون تن از این محصول را وارد کردیم.

وی اظهار داشت: کشاورز بنیه اقتصادی محکمی ندارد و با تولیدات خود روزمرگی می‌گذراند و در صورتی بخواهیم از سرمایه آن بخوریم نمیتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

واردات گندم دیگر با دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز به صرفه نیست

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران با بیان اینکه در حال حاضر واردات گندم حتی با دلار ۴۲۰۰ تومان نیز به صرفه نیست، اظهارکرد: قیمت هر تن گندم در بورس شیکاگو ۲۷۰ دلار است که به این رقم ۳۰ درصد باید هزینه حمل و بیمه را نیز اضافه کرد تا به بنادر ما برسد بعد از آن باید عوارض و سود بازرگانی، هزینههای تخلیه و حمل و نقل به داخل کشور را برای واردات باید پرداخت کرد.

بیشتر بخوانید :  کارتخوان های خارج از کشور غیر فعال شدند

وی اظهار داشت: واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی که در واقع  یارانه دولتی را نیز در اختیار دارد گران تر از قیمت گندم داخلی با در نظر گرفتن ۳۰ درصد افزایش قیمت است.

ایمانی گفت: در صورتی که با در نظر گرفتن همه این موارد و پراخت یارانه وارداتی، باز قصد واردات کردیم، در آن شرایط پس معیشت کشاورزان را چگونه باید تامین کرد؟ در این شرایط کشاورزان  بیشتری مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها هستند.

زمزمه قاچاق گندم به عراق قوت گرفت

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران با بیان اینکه زمزمه قاچاق گندم در سال جاری  وجود دارد،  اظهارکرد: این امکان وجود دارد که گندم‌های تولیدی در کشور به مرز عراق برود و در آنجا به دلار تبدیل شود و به ازای فروش هر کیلوگرم ۴ تا ۵ هزار تومان برای آنها سود داشته باشد.

وی گفت: ما توقع افزایش قیمت نا متعارف نداریم و نمیخواهیم از شرایط موجود سوء استفاده کنیم اما نرخ خرید تضمینی گندم نیز باید با توجه به نرخ تورم رسمی افزایش یابد.

اگر بخواهیم برای هرتخلفی از دولت شکایت کنیم هر روز باید در دادگاه بودیم

ایمانی گفت: عدم افزایش قیمت محصولات کشاورزی در سال گذشته تخلفی واضح در حق تعداد زیادی مردم کشورمان است که لازم نبود ما به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم؛ زیرا در صورتی که قرار باشد برای هر تخلفی از دولت شکایت کنیم هر روز باید در دادگاه باشیم و لازم است که دولت و مجلس خود به وظایف اجرای و نظارتی عمل کنند.

پیشنهاد به مجلس برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم براساس تورم اعلامی بانک مرکزی

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران ادامه داد: در کمیته اقتصادی مجلس پیشنهای ارائه دادیم که بر اساس آن اگر دولت تا آغاز سال زراعی قیمت محصولات سال زراعی را اعلام نکند، ملاک قیمت گذاری میزان تورمی است که بانک مرکزی اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید :  آثار تحریم برصادرات فرش دستباف ایران/تدابیر برای عبور ازمحدودیتها - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی افزود: قرار است این پیشنها در هفته جاری در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت موافقت نمایندگان تبصرهای به خرید تضمینی محصولات کشاورزی اضافه شود.

 

انتهای پیام/ 

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها