[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: روز گذشته قیمت دلار در ابتدای روز از مرز ۱۲ هزار تومانی عبور کرد؛ ولی بازارساز با ۲ اهرم قیمت را به سطوح پایین تر بازگرداند. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را در کانال ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی آغاز کرد و در کمتر یک ساعت تا محدوده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت. با این حال، به سرعت مسیر قیمت شاخص ارزی تغییر کرد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر، دلار روی عدد ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان به کار خود پایان داد. رقمی که هزار و ۳۵۰ تومان از سقف روز چهارشنبه کمتر بود و نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه نیز ۲۵۰ تومان کاهش را نشان می‌داد.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس ،به گفته فعالان، بازارساز ارزی از دو کانال سعی کرد، دامنه نوسانات دلار را محدودتر کند. صرافی‌های منتخب بازارساز که در ابتدای روز قیمت دلار را ۱۰ هزار و ۹۰۰۰ تومان اعلام کرده بودند، به یکباره هزار تومان دیگر به بهای این ارز افزودند و عدد ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان برای دقایقی بر تابلوی این صرافی‌ها نقش بست. جالب آنکه زمانی که قیمت صرافی‌های بازارساز به قیمت کف بازار نزدیک شد، به یکباره مسیر قیمت در بازار آزاد تغییر کرد و شاخص ارزی  در فاز نزولی قرار گرفت.

این مسیر نزولی به اندازه‌ای به سرعت سپری شد که در مقاطعی قیمت صرافی‌های بازارساز بالاتر از نرخ کف بازار باقی ماند؛ بنابراین می‌توان گفت کانال اولی که بازارساز از طریق آن اقدام به مدیریت نوسانات بازار کرد، صرافی‌های منتخب بودند. بازارساز در این صرافی‌ها با استفاده از دو تاکتیک افزایش عرضه و نوع قیمت‌گذاری توانست جهت قیمت در بازار آزاد را تغییر دهد. یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان کرد، زمانی که بازارساز احتیاط در قیمت‌گذاری را کنار گذاشت، نوسان‌گیران بازار ارز عقب نشستند؛ چراکه متوجه شدند تقاضای رانتی با جسارت  بازارساز در نزدیک کردن قیمت به نرخ کف بازار از میان خواهد رفت.

بیشتر بخوانید :  فعالیت نفتی و گازی ایران در خزر فعلا منتفی است/ ماهیان خاویاری در لیست قرمز انقراض

کانال دومی که از نظر فعالان، بازارساز به‌واسطه آن انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد، عرضه حواله درهم بود. روز گذشته، به گفته یکی از فعالان، نرخ حواله درهم تا محدوده ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت. از نظر وی پرش غیرمنتظره درهم به این محدوده موجب شد بازارساز عرضه حواله درهم را افزایش دهد و تحت‌تاثیر این افزایش قیمت حواله درهم تا محدوده ۳ هزار تومانی عقب نشست. افت نرخ حواله درهم تا حدی در عقب‌نشینی معامله‌گران بازار داخلی تاثیر داشت و همزمان بهای دلار در شهرهای مرزی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.

به گفته فعالان، افزایش ابتدای روز چندان تحت‌تاثیر تقاضای بنیادی و خرید و فروش واقعی صورت نگرفته بود، بلکه به‌واسطه روند افزایشی ابتدای زمستان و به‌خصوص رشد غیرمنتظره روز سه‌شنبه، معامله‌گران به دنبال بردن دلار به سوی کانال‌های بالاتر بودند.  آنها قصد داشتند از طریق جا‌به‌جایی کانالی قیمت‌ها زمینه‌ساز ورود تقاضای احتیاطی جدید به بازار شوند؛ عاملی که می‌توانست زمینه‌ساز حمایت قیمتی از مرزهای مورد تمایل آنها شود و حتی جاده را برای ورود به قیمت‌های بالاتر فراهم‌تر کند.

نوسان‌گیران  دیروز تا حدی توانستند بخشی از اهداف خود را در بازار محقق کنند. درواقع روز گذشته، صفی از افراد در برابر یکی از صرافی‌های بانکی شکل گرفت. با این حال، بازارساز توانست با بالا کشیدن قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های مورد اعتماد از یکسو این تقاضای کاذب را از بازار خارج کند و از سوی دیگر تا حدی جذابیت خرید را برای سایرین از میان ببرد. به گفته فعالان، بازارساز طی ماه‌های آتی باید به دقت این موضوع را مدنظر قرار دهد که مانع از شکل‌گیری عوامل زمینه‌ساز ورود افراد عادی به بازار شود.

بیشتر بخوانید :  کاهش قیمت دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در پایان هفته

به گفته برخی کارشناسان، بازارساز حتی اگر بتواند مانع از نوسانات شدید افزایشی روزانه شود و قیمت را به آرامی تعدیل کند، می‌تواند از ورود تقاضای افراد عادی جلوگیری کند. ولی زمانی که قیمت در کمتر از یک روز بیش از ۱۰ درصد افزایش را تجربه می‌کند، افراد عادی نسبت به ارزش دارایی‌هایشان دچار نگرانی می‌شوند و به طور سنتی در اولین گام به سوی بازارهای ارز و سکه رهسپار می‌شوند.

در روزی که دلار از سقف ابتدای روز عقب‌نشینی کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز از مرز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پایین آمد و روی عدد ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در نهایت به کار خود پایان داد. این قیمت ۱۰۰ هزار تومان پایین‌تر از روز سه‌شنبه بود.

 

ریسک ترامپ در بازارهای جهانی

سرمایه‌گذاران در بازار آسیا روز چهارشنبه پس‌لرزه‌های نزولی وال‌استریت را در بورس‌های چین، ژاپن و هنگ‌کنگ حس کردند. لرزه‌های ماه دسامبر در محله وال‌استریت بدترین شرایط از دوره «رکود بزرگ» دهه ۱۹۳۰۰ را به همراه داشت. تعطیلی کریسمس ممکن است باعث بازگشت آرامش به بازار سهام آمریکا شود. خروج از روند نزولی روزهای گذشته پس از تعطیلات سال نو پس از ریزش ۸ درصدی (ظرف ۴ روز متوالی) محتمل خواهد بود. بهای طلای جهانی نیز از آشفتگی بازارها رشد ۵/ ۰۰ درصدی داشت که منجر به ثبت قیمت ۱۲۷۵ دلاری شد.

در حالی که برخی از کارشناسان از ورود وال‌استریت به سیکل خرسی (Bearish) یا کاهشی خبر می‌دهند، دونالد ترامپ به احیای مجدد بازار سهام نیویورک امید دارد. بازار خرسی زمانی پدید می‌آید که بازدهی شاخص از آخرین قله ۲۰ درصد نزول کرده باشد. چنانچه ظرف روزهای آتی همین روند در وال‌استریت تداوم پیدا کند، این سناریو احتمال وقوع بیشتری خواهد داشت. البته تعطیلی سال نو میلادی می‌تواند به وال‌استریت برای خروج از کانال کاهشی کمک کند. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران سیگنال‌های متناقض از سوی کاخ سفید دریافت کرده‌اند، اعتماد به دولت در خصوص روند کوتاه‌مدت بازارها افت کرده است.

بیشتر بخوانید :  ۵۰ درصد معاملات فرابورس در اختیار بازار اول و دوم

پس از حملات  متعدد دونالد ترامپ به جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، حالا حواشی تنش با وزیر خزانه‌داری، استیون منوچین نیز به اختلافات موجود افزود. منوچین پس از انتشار شایعاتی مبنی‌بر تصمیم ترامپ به اخراج سکاندار پولی، تلاش کرد واکنش ملتهب بازارها را به آرامش تبدیل کند. او پیامی منتشر کرد که از نارضایتی ترامپ نسبت به رشد نرخ بهره ضمن رد شایعه اخراج حکایت می‌کرد. ورود منوچین به میانه میدان پیکار ترامپ و پاول شایعات دیگری پدید آورد که خود وزیر خزانه‌داری را در خطر اخراج معرفی می‌کنند.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها