[ad_1]

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیر نفتی تهران به بغداد، شامل مواد غذایی، مواد ساختمانی و خودرو و سایر اقلام، از ۲.۳ میلیارد دلار در ۲۰۰۸ به بیش از ۶.۲ میلیارد دلار در ۲۰۱۵ رسیده است. با محاسبه توریسم، خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت کالا تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسید و برهمین اساس مسئولان دستیابی به مبادلات تجاری ۲۵ میلیارد دلاری را هدفگذاری کرده‌اند.

اما از پاییز سال گذشته زمزمه‌های سبقت رقبای تجاری ایران در بازار ۳۲میلیون نفری عراق آغاز شد و طی ماه‌های اخیر با تغییر رفتار عراقی‌ها طنین بیشتری به خود گرفت.

نخستین خبری که باعث نگرانی تجار ایرانی شد، افزایش تصاعدی تعرفه لبنیات ایرانی برای صدور به عراق بود. به طوری که ظرف چند ماه تعرفه ۵درصدی صادرات محصولات لبنی ایران به بازار عراق به ۴۰ درصد رسید.

درهمین زمینه رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی جوان با اشاره به افزایش تعرفه صادرات لبنیات به عراق گفت: طی چند ماه اخیر، عراق تعرفه واردات شیر و خامه را از ۵ به ۱۵ و ماست را از ۵به ۲۵ درصد رساند اما مجدد این نرخ را به ۴۰ درصد افزایش داده است.

طبق اعلام این مقام مسئول در شش ماهه نخست امسال ۲۱۲ هزارتن انواع محصولات لبنی با ارزش بالغ بر ۴۳۳ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که بیش از ۸۰ درصد این میزان به عراق بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری رقم صادرات این محصولات به یک میلیارد دلار برسد. سال گذشته ۷۳۱میلیون دلار لبنیات به خارج از کشور صادر شده بود.

بیشتر بخوانید :  آغاز فروش شاسی بلند جدید رنو با مدل 2018 و قیمت قطعی (+جزئیات)

بدین ترتیب و با توجه به اینکه عراق ۸۰ درصد صادرات محصولات لبنی ایران را به خود اختصاص می‌دهد، از رقم یک میلیارد دلار، ۸۰۰ میلیون دلار از این بازار به دست می‌آید که در صورت تداوم روند فعلی که محصولات ایرانی را در مقایسه با سایر محصولات خارجی غیررقابتی کرده است، با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد.

مشکل فقط لبنیات نیست

محصولات لبنی ایران تنها یکی از بخش‌هایی است که برای ورود به بازار بزرگ عراق با محدودیت روبه‌رو شده است. این در حالی است که بسیاری از کالاهای صادراتی ایران از صنعتی و معدنی نیز با مشکل مشابهی دست به گریبان هستند.

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان، وضعیت صدور کالای ایرانی به عراق هر روز «وخیم‌تر» می‌شود و امروز به جایی رسیدیم که دیگر عراق به ما احتیاج ندارد بلکه این ما هستیم که به آنها احتیاج داریم. مصطفی موسوی می‌گوید: شرایط فعالان اقتصادی ایرانی برای رقابت با دیگر کشورها از جمله ترکیه اصلاً مساعد نیست. او به عنوان مثال به هزینه ۱۵ هزار دلاری تأسیس یک شرکت در عراق اشاره کرد و افزود دولت ترکیه اعلام کرده که به هر بازرگان ترک که در عراق شرکت تأسیس کند ۲۲ هزار دلار یارانه می‌دهد.

به گفته وی تعرفه ترجیحی واردات سیمان از اردن به عراق صفر و از عربستان ۱۵ درصد است در حالی که تعرفه صادرات همین کالا از ایران ۵۰ درصد تعیین شده است. این در حالی است که براساس اعلام انجمن تولید‌کنندگان سیمان، ۵۰ تا ۷۰ درصد صادرات سیمان ایران از مارس ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۱۶ به بازار عراق بوده است.

بیشتر بخوانید :  احیای «وزارت واردات»؟!

بهمن صالحی، مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق (صانیر) نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا گفته بود: «عراقی‌ها آن طور که با تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی سایر کشورها از جمله امریکا، چین، ترکیه، کره جنوبی و… رفتار می‌کنند، با ایرانی‌ها رفتار نمی‌کنند و در عوض بسیار طلبکارانه برخورد می‌کنند.«

وی می‌گوید این کشور «بازاری مستعد» و شرایط بسیار خوبی دارد اما عراقی‌ها پروژه‌های خود را به راحتی به شرکت‌های غیرایرانی واگذار می‌کنند.

حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز به ایرنا گفته بود: انتظار می‌رفت که به خاطر حمایت‌های فراوان ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در عراق، مقام‌های این کشور در دوران «پساداعش» برای توسعه روابط دوجانبه همکاری بیشتری داشته باشند اما بغداد در کارها سنگ‌اندازی می‌کند و به جای «حضور هر چه بیشتر ایرانی‌ها در بازسازی این کشور شاهدیم که همایش بازسازی عراق در کویت برگزار می‌شود».

ردپای عربستانی‌ها در افزایش تعرفه لبنیات عراق برای ایران

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به افزایش تعرفه صادرات لبنیات به عراق به ۴۰ درصد افزود: زمانی است که این تعرفه ۴۰درصدی برای تمام کشورها در نظر گرفته می‌شود تا شرایط رقابتی شکل بگیرد اما وقتی به شکل تبعیض‌آمیز این نرخ تعرفه فقط برای ایران لحاظ می‌شود به دور از انصاف است.

یحیی آل اسحاق در گفت‌و‌گو با ایسنا، ادامه داد: اکنون عراقی‌ها با لبنیاتی که از عربستان، اردن یا ترکیه وارد کشورشان می‌شود تعرفه‌های دیگری لحاظ می‌کنند. اما با محصولی که برای مااست به گونه دیگری برخورد می‌شود. با وجود اینکه در حوزه امنیتی، سیاسی هم مسئولان دولتی و اجرایی ما همکاری و مساعدت خوبی با عراق دارند و با اقتداری که وجود دارد داعش در حال از بین رفتن است اما این نگاه که در حوزه امنیتی و سیاسی وجود دارد، در بخش اقتصادی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید :  عدم پرداخت سود سهام عدالت منتفی شد/ زمان واریز، هنوز مشخص نیست!

آل اسحاق تصریح کرد: کارخانه‌های ما با مشکلات زیاد توانسته‌اند بازار عراق را بگیرند و عراقی‌ها نیز از نظر کیفیت و قیمت بسیار راضی هستند اما اکنون عربستان آمده و یک شرکت خود را تجهیز کرده است و کالایش را با قیمت چند برابر ارزان‌تر از قیمت تمام شده عرضه می‌کند و به این شکل سراغ بازار عراقی رفته است. وی ادامه داد: دولت عربستان صراحتاً می‌گوید پولی که به داعش می‌داده تا ایران از عراق بیرون برود اکنون آن پول را به بخش اقتصاد می‌دهد. امروز عراقی‌ها مرزهایی را که از زمان صدام تا کنون بسته شده بود باز کرده‌اند و برای ما تعرفه‌های بالا گذاشتند و برای عربستانی‌ها تخفیف لحاظ کردند. وی اضافه کرد: عراقی‌هایی که بخواهند از ایران کالا بخرند باید با ارز بازار آزاد کار کنند و بانک مرکزی ارز آزاد به آنها می‌دهد اما عراقی‌هایی که بخواهند از عربستان کالا وارد کنند از ارز دولتی استفاده می‌کنند. در حال حاضر اگر یک تاجر عراقی برود از عربستان کالا وارد کند ارزی که دریافت می‌کند ۱۰درصد ارزان برایش لحاظ می‌شود تا اینکه بخواهد از ایران کالا وارد کند.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستانپست اکسپرسیونیسمترخیص خودرو از گمرک تهرانترخیص خودرو زنجانترخیص کار گمرک خرمشهرترخیص کالا از فرودگاه امامترخیص موتور از گمرکچگونه حساب پی پال بسازیمحمل بار پاسدارانحمل و نقل دریایی ویکی پدیاحمل و نقل فراگامانحمل و نقل گلریزخرید ابزار چهل تکه دوزیخرید ابزار عکس سلفیخرید اپل از خارجخرید اینترنتی بلیطخرید پستی از آمازونخرید تجهیزات پلیسیخرید تجهیزات دفاع شخصیخرید تجهیزات هوشمند سازی مدارسخرید دستگاه لیوان یکبار مصرف کاغذیخرید فندک از چینخرید یواندانلود وبمانی کیپررهگیری مرسوله پستی گواهینامه رانندگیرهگیری مرسوله های پست سفارشیسایت amazon چیستسایت بیت کوین روسیشارژ وب مانیشرکتهای حمل هواییصدور کارت بازرگانی گیلانصرافی 1 قرونصرافی پرسپولیسصرافی ژابیزفروش تجهیزات حفاریقیمت حمل بار از چینكارت بازرگاني ثبت نامکارت بازرگانی بین المللیکارت بازرگانی گرفتنکارگرکارگو اصفهانگمرک صوفعلیلیست خرید ابزارنحوه ارسال پول به ایراننحوه ی خرید از Amazonواردات چمدانیواردات خودرو از دبی سال 92واردات خودرو بالای 2500ویزا و مستر کارت

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها