[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ذیل سرفصل «اصطلاحات فقهی»، درباره معنای لغوی «ربا» نوشت{اینجا}:

معنای لغوی واژه «ربا»

پرسش: علمای لغت‌شناس کلمه «ربا» را که در قرآن‌کریم آمده چگونه معنا می‌کنند؟

پاسخ اجمالی: «راغب» مؤلف یکی از بهترین کتب لغت در زمینه قرآن، در معنی ربا مى‌گوید: «ربا در لغت داراى دو معناست: ۱- زیادى ۲- علوّ و برترى». صاحب «مقاییس اللغه» مى‌گوید: «ربا به دو صورت آمده «ربا» و «رباء» و هر دو یک معنا دارد و آن زیادى و رشد و نموّ است». مؤلّف «لسان‌العرب» مى‌گوید: «ربا به‌معناى زیادى و نموّ است». در مجموع، ربا در لغت عرب داراى سه معناست: زیادى، علو و نموّ و در عرف شرع، زیادى در معاملات یا وام با شرایط خاصّ است.

پاسخ تفصیلی: دیدگاه اهل لغت درباره واژه ربا

۱- راغب در کتاب «مفردات»(۱) مى‌گوید: »ربا در لغت داراى دو معناست: ۱) زیادى ۲) علوّ و برترى»؛ سپس براى هرکدام از این دو، آیات قرآن‌ را شاهد مى‌آورد. در مورد معناى دوم: «فَاِذا اَنْزَلْنا عَلَیها الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ»(۲)؛ (وقتى که آب [باران را] بر زمین [مرده بى‌آب و علف] فرستادیم زمین به جنبش درمى‌آید و رشد مى‌کند).

بعضى از ادباى عرب «رشد و نمو» را هم جزیى از معناى «ربا» دانسته‌اند؛ بنابراین معناى ربا، فزونى توام با رشد است که این معناى سوم با آیه فوق سازگارتر است و «تربیت» را هم بدین جهت تربیت مى‌گویند که فزونى در انسان به‌وجود مى‌آید و انسان رشد و نموّ پیدا مى‌کند.

بیشتر بخوانید :  دلیل گرانی گوجه فرنگی/گران‌فروشی سیب‌زمینی و پیاز تخلف است

این دانشمند معروف لغت سپس مى‌افزاید: ربا هرگونه زیادى در سرمایه است ولى در عرف شرع به زیادى خاصّى اطلاق مى‌گردد. خلاصه اینکه او براى ربا دو معنا ذکر کرده است: یکی «زیادى» و دیگری «رشد و نموّ».

۲- صاحب «مقاییس اللغه» مى‌گوید: ربا به دو صورت آمده «ربا» و «رباء» و هر دو یک معنا دارد و آن زیادى و رشد و نموّ است. به این ترتیب هر سه مفهوم را، در معناى ربا جمع کرده است.

۳- مولّف لسان العرب ـ که از کتابهاى لغت گسترده و فراگیر است ـ در این مورد مى‌گوید: ربا به معناى زیادى و نموّ است.

۴- و بالاخره صاحب «التحقیق فى کلمات القرآن الکریم» مى‌فرماید: «و التحقیق انّ الاصل الواحد فی هذه المادّه، هو الانفتاح مع زیاده بمعنى ان ینفتح شی فى ذاته ثمّ ینحصل له فضل و زیاده»؛ یعنى مفهوم اصلى این واژه گشایش توام با افزایش است.

از مجموع آنچه در بالا آمده نتیجه گرفته مى‌شود که ربا در لغت عرب داراى سه معناست: ۱. زیادى ۲. علو ۳. نموّ؛ و در عرف شرع، زیادى در معاملات یا وام، با شرایط خاصّى است.(۳)

———————–

پی نوشت:

(۱). کتاب مفردات ألفاظ قرآن از بهترین کتب لغت است که لغات قرآن کریم را تفسیر کرده است و مى‌توان گفت که تفسیر کوتاهى از قرآن است.

(۲). سوره فصلت، آیه ۳۹.

(۳).گردآوری از کتاب: ربا و بانکدارى اسلامى‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: علیان نژادى، ‏ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم‏، ۱۳۸۰ شمسی، چاپ اول‏، ص ۵۵.

انتهای پیام/*

بیشتر بخوانید :  دستور معاون اول رییس‌جمهوری برای توسعه معدن و صنایع معدنی

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآدرس گمرک امام خمینیاتاق بازرگانی عراق در تهراناتاق بازرگانی کرمانشاهارسال پول به هنگ کنگاسکریلکس bangarangانتقال پول به روسیهپست سریع السیر داخلیتجهیزات شبکه فیبر نوریترخیص کار گمرک امام خمینیتعرفه حمل بار جاده ایثبت نام آزمون حمل و نقل بین المللیچرخ حمل بارچگونه از ebay خريد كنيمحمل بار به شهرستانهاحمل بار فرودگاه امامحمل بار هوایی مشهدحمل و نقل زمینی به روسیهحمل و نقل هواییحواله یورو به اروپاخ گمرکخدمات حمل و نقل هواییخرید ابزار بدلیجاتخرید ابزار صنعتیخرید ابزار میوه آراییخرید اینترنتی شکلات خارجیخرید تجهیزات ذرت مکزیکیخرید تجهیزات طیورخرید خط تولید بسته بندیخرید و فروش یوان چینخودروهای وارداتی 2015دانلودهمراه بانک صادرات 5800رهگیری مرسولات انتظامیرهگیری مرسوله کارت پایان خدمترهگیری مرسوله ی پستیروش ترخیص کالا از گمرکسایت ایبوک پاتوقشرکت حمل و نقل نوید بهمنشرکتهای فریت بارضريبة ترخيص السياراتفروش خط تولید شکلاتقوانین گمرکی جمهوری اسلامی ایرانقوانین گمرکی فرودگاهقیمت بیت کوین امروزقیمت خرید و فروش یوانکارت بازرگانی اتاق تعاونکتاب قوانین گمرکیلیست تجهیزات شبکه های کامپیوتریمقاله درباره ی صرافیهزینه حمل هوایی از چینواردات خودرو نام آوران

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها