[ad_1]

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تحقیقات اخیر خود توانستند راهکاری برای کاهش هزینه ساخت مخازن بتن پیش تنیده برای ذخیره مایعات در صنایعی چون انرژی اتمی ارائه دهند.

به گزارش ایسنا احمد شکوه‌فر، مجری طرح با بیان اینکه این طرح با عنوان «تغییرات نیروی پیش تنیدگی در مخازن بتن پیش تنیده استوانه‌ای تحت شرایط بهره‌برداری و  بارهای لرزه‌ای» اجرایی شد، اظهار کرد: مخازن بتن پیش تنیده پس کشیده دایروی بهترین ترکیب از فرم سازه‌ای و مصالح برای ذخیره مایعات و جامدات هستند و از آنجا که در مخازن دایروی پیش تنیده پس کشیده ایجاد ترک مجاز نیستند، این مخازن نسبت به انواع معمولی بتن مسلح دارای عملکرد بهتری بوده و اقتصادی محسوب می‌شوند.

وی ایجاد تنش محیطی حلقوی- فشاری با رشته‌های پیش تنیدگی خارجی را که به دور پوسته مخزن تنیده شده است، یک روش طبیعی برای حذف ترک خوردگی دیوار خارجی دانست که در اثر بارهای ناشی از مایعات، جامدات و یا گازهای موجود در مخزن ایجاد می‌شود و خاطرنشان کرد: مخازن بتن پیش تنیده معمولا برای ذخیر احجام بالای آب یا مایعات دیگر به کار می‌روند. 

شکوه‌فر مخازن بتن پیش تنیده آب را مناسب برای سیستم‌های آتش نشانی و تصفیه آب عنوان کرد و ادامه داد: مخازن بتن پیش تنیده در دنیای امروز بسیار پرکاربرد هستند و در ادبیات علمی رشته مهندسی عمران به آن بسیار پرداخته شده است. از این رو طرح‌های گوناگونی جهت تخمین دقیق میزان نیروی پیش تنیدگی در شرایط مختلف محیطی و حوادث طبیعی همچون زلزله باید در دستور کار قرار گیرد. 

وی این امر را باعث بهینه‌شدن مصرف مصالح در این گونه مخازن عنوان کرد و افزود: دو رویکرد اصلی تحقیقات انجام شده در این تحقیق شامل رفتار تابع زمانی مخازن بتن پیش تنیده تحت بارهای بهره‌برداری و رفتار لرزه‌ای آن تحت بار های لرزه‌ای است.

بیشتر بخوانید :  سیاست‌های جدید ساماندهی بازار خودرو

مجری طرح در این باره گفت: ایده اصلی این تحقیق ارائه روشی نوین جهت وارد کردن اثر اندرکنش یاد شده در پیش بینی افت‌های طولانی مدت در مخازن بتن پیش تنیده است، ضمن آنکه مطالعات عددی برای مقایسه نتایج پیش‌بینی افت‌های طولانی مدت در روش‌های مختلف تخمین افت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه به منظور راستی آزمایی این مطالعات یک برنامه آزمایشگاهی بر روی نمونه مخزن بتن پیش تنیده و همچنین نمونه‌های استوانه‌ای انجام شد، افزود: نتایج تحلیل‌های عددی برای محاسبه ضرایب اندرکنش میان وارفتگی بتن و وادادگی کابل مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت ضریب اندرکنش به صورت تابعی از نسبت افت ناشی از وارفتگی و جمع شدگی به افت ناشی از وادادگی کابل‌ها بیان شد.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده یادآور شد:  این تابع با توجه به تدقیق مقدار تنش در کابل‌ها و تخمین دقیق‌تر میزان افت می‌تواند باعث کاهش تعداد کابل‌ها در مخازن بزرگ شود.

به گفته این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پاسخ‌های لرزه‌ای مخازن بتن پیش‌تنیده آب در دو بخش بارهای لرزه‌ای بهره‌برداری و نهایی بررسی شدند و برای مطالعه اثر نوسانات سطحی مایع بر روی تغییرات نیروی پیش تنیدگی از تحلیل دینامیکی غیر خطی صریح از نرم‌افزار ABAQUS استفاده شد.

وی دستاورد این مطالعات را کاهش هزینه‌های ساخت مخازن بتن پیش تنیده دانست که در صنایعی چون صنعت انرژی اتمی کاربرد دارد.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب ها3 در هزار کارت بازرگانیاتاق بازرگاني ايران عراقاتاق بازرگانی در اصفهاناتاق بازرگانی طالقانیاتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستاناخبار گمرک بازرگانارزش یک بیت کویناموزش خرید از علی باباپرداخت وب مانیپرشين كارگوپی پال ارزانترخیص خودرو در بندرعباسترخیص کار اتومبیلترخیص کاران نواندیشترخیص کالا از گمرک بنادرچگونگی خرید دلار از بانک مرکزیحمل بار تجریشحمل بار در مشهدحمل بار دریایی از چینحمل و نقل در استانبولحمل و نقل زمینی چیستحمل و نقل قانون تجارتحمل و نقل گرجستانحمل و نقل هوایی حیواناتخريد ابزار طراحي ناخنخريد اينترنت 3g همراه اولخريد تجهيزات شبكهخرید اینترنتی لباس مردانه ارزان قیمتخرید تبلت از آمریکاخرید تجهیزات رستورانخرید خط تولید چای کیسه ایخرید سیم چین کوچکشرکت خرید از سایت های خارجیصادرات داروهای گیاهیطریق واردات خودروفرایند واردات خودروفروش خط تولید مواد غذاییفریت بار از تبریزفریت بار به اروپافریت بار ترکیش ایرقوانین پی پالقوانین گمرک استرالیاگمرک ترکیهنحوه ترخیص کالا از گمرک بوشهرنحوه ی صادرات کالانرخ حواله یورو امروزواردات از هندواردات تجهیزات شهربازیواردات حیواناتواردات مصر من الخارج

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها