[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، همشهری نوشت: خوردن کباب، جگر،‌ آش و حلیم یا صرف غذا در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های سطح شهر یکی از تفریحات خانوارهای ایرانی به‌خصوص در ایام تعطیل است اما این روزها مروری بر قیمت‌ها و کسب‌وکار واحدهای صنفی مرتبط با این مشاغل، بیانگر ریزش مشتریان به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید و تعطیلی، تغییر شغل یا کاهش ساعات کار برخی واحدهای صنفی است. حتی اغذیه‌فروشان مشهوری که تا ۶‌ ماه قبل به‌خصوص در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیل فرصت سرخاراندن را هم نداشتند این روزها به‌دلیل رکود کسب‌وکارشان دست روی دست گذاشته‌اند. مسئولان اتحادیه‌های صنفی مرتبط نیز از تشدید روند تغییر شغل یا تعطیلی واحدهای صنفی خبر می‌دهند. پرس‌وجوی وضعیـت کسـب‌وکـار رسته‌های شغلی مرتبط با دام زنده، گوشت قرمز و مرغ شامل اغذیه‌فروشان مواد غذایی – دل و جگر و قلوه – رستوران‌داران و سلف‌سرویس – طباخان – کبابی، حلیم و‌ آش، فروشندگان کله‌پاچه و سیرابی بیانگر روزگار ناخوش این فعالان صنفی پس از کمبود دام زنده و رونق واردات گوشت قرمز گرم و منجمد به کشور است؛ واحدهای صنفی که به ۲دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی، گاوی و مرغ و سایر اقلام خوراکی یا کمبود «آلایش» (امحاء و احشاء) دام پس از کاهش کشتار دام زنده با افزایش قیمت مواداولیه، رشد هزینه تمام‌شده و رکود بازار مواجه شده‌اند.

مشتری نیست

رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس از وضع بد کسب‌وکار این صنف خبر داد و گفت: این روزها مشتری بسیار کم شده و برخی واحدهای صنفی در حال تعطیلی هستند؛ به‌نحوی که در یک‌ ماه اخیر ۳۰ واحد صنفی به اتحادیه نامه داده‌اند‌ که به‌دلیل گرانی‌ مواداولیه قادر به ادامه کار نیستند. علی‌اصغر میرابراهیمی، افزود: افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گاو و گوساله بیشترین تأثیر را در این زمینه داشته و گرانی برنج، زعفران، روغن، مرغ و حتی سبزی و صیفی به اضافه‌ رشد هزینه‌های بیمه، دستمزد، حامل‌های انرژی و اجاره‌بها به همراه کاهش قدرت خرید مردم موجب رکود کسب‌وکار شده است. به گفته او، گرچه اتحادیه تلاش می‌کند تا قیمت مواد غذایی رستوران‌ها افزایش زیادی نداشته باشد اما هر روز وضع بدتر می‌شود. وقتی قیمت گوشت قرمز گوسفندی در چند ‌ماه اخیر تا ۱۸هزار تومان گران شده و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی به ۸۷‌هزار تومان رسیده، چگونه می‌توانیم قیمت‌ها را افزایش ندهیم؟

بیشتر بخوانید :  جزئیات پرداخت تسهیلات ارزی در ۹ بخش بزرگ اقتصادی

کمبود کله‌وپاچه و ناخوشی طباخی‌ها 

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله‌وپاچه و سیرابی از وضع بسیار بد کسب‌وکار فعالان این صنف خبر داد و گفت: اعضای صنف به‌دلیل رکود کسب‌وکارشان تحت فشار هستند و تا‌کنون ۱۰درصد از فعالان صنفی از این شغل خارج شده و پروانه کسب خود را ابطال کرده‌اند. 

حسین رواسی، کمبود کشتار دام زنده، کمبود کله،‌پاچه و سیرابی و واردات گوشت گرم و منجمد به‌جای دام زنده به همراه کاهش قدرت خرید مشتریان را عامل وضعیت نامساعد کسب‌وکار فعالان این صنف دانست و افزود: کمبود کشتار دام زنده و ممنوعیت واردات آلایش‌(امحاء و احشاء) گوسفند به کشور، ۴۲شغل مرتبط با کشتار دام را به خطر انداخته و تداوم روند خروج دام زنده و واردات گوشت تعداد فعالان این مشاغل را به‌شدت کاهش داده است. تا قبل از سال۶۱ برای تامین کمبود گوشت قرمز، دام زنده وارد و در کشور کشتار می‌شد اما اقدامی غیرکارشناسی با توجیه کاهش هزینه‌های حمل و نگرانی قرنطینه دام زنده موجب شده اکنون واردات گوشت گرم و منجمد در دستور کار قرار گیرد.

به گفته او، کاهش کشتار دام زنده در حالی موجب کمبود بسیاری از مشتقات گوشت «آلایش» شده که این اقلام در سایر کشورها بدون استفاده است. اما در داخل ایران مواداولیه قابل استفاده برای تولید برخی غذاهای سنتی مانند کله‌، پاچه و سیرابی با قدمت چندین قرن است.

گرانی ۱۰۰درصدی سیرابی و شیردان

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله‌وپاچه و سیرابی، گفت: این شرایط موجب افزایش ۴۰درصدی قیمت کله،‌پاچه و ۱۰۰درصدی سیرابی و شیردان در کشتارگاه‌ها نسبت به سال گذشته شده است. وقتی گوسفند در داخل کشور کشتار شود همه مشتقات آن از کله‌و‌پاچه تا دل و جگر و پیه و پوست و روده مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بیشتر بخوانید :  افزایش درخواست تغییر کاربری رستوران‌ها در تهران

رواسی، افزود: همچنین مشاغل مرتبط با کشتار دام (سلاخ‌ها)، توزیع این اقلام (وانتی‌ها) و پاک کردن کله‌و‌پاچه و سیرابی، روده، پوست، جگر، دل و قلوه نیز رونق می‌گیرد اما اکنون به‌دلیل مرغوبیت گوشت ایران و نرخ بالاتر دام صادراتی برخی با دریافت مجوز مثلا هزار رأس دام نسبت به صادرات ۴هزار رأس با پوشش قانونی اقدام می‌کنند. او گفت: با صادر نشدن مجوز واردات اخیرا شاهد واردات قاچاق کله‌و‌پاچه از مرز عراق هستیم؛ به‌نحوی که عده‌ای گوسفندی را که در قرقیزستان، مغولستان و تاجیکستان کشتار شده اما آلایش آن مصرفی ندارد به عراق برده و از مرز این کشور به ایران قاچاق می‌کنند. 

با این روند درخواست ما واردات دام زنده به جای گوشت آماده طبخ است زیرا حتی از فضولات گوسفند نیز برای کود استفاده می‌شود. اما اکنون کمبود آلایش دام موجب افزایش قیمت‌ها و ریزش یک‌سوم تعداد مشتریان این واحدهای صنفی شده و میزان فروش واحدهای صنفی هزینه‌های آنها را پوشش نمی‌دهد.

   دل پرخون جگرکی‌ها

رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و آش‌پزندگان نیز، با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم دل و جگر گوسفندی به ۸۵ تا ۹۰هزار و جگر گوساله به ۵۸ تا ۶۲ هزار تومان رسیده اما قبلا قیمت این اقلام به‌ترتیب تا ۵۲ و ۴۰هزار تومان بوده، گفت: ناگزیر به افزایش قیمت‌ها هستیم اما مشتری قدرت خرید ندارد. این اتحادیه تقریبا ۵۰۰ تا ۶۰۰ عضو رسمی و ۱۵۰ تا ۱۶۰واحد متقاضی دریافت مجوز دارد اما اکنون حتی قادر به اداره هزینه‌های اتحادیه نیستیم و واحدهای صنفی نیز در پرداخت هزینه اجاره مغازه‌، کارگر، برق و آب و بیمه مانده‌اند. غلامحسن شیرازی با اشاره به اینکه محصولات این اتحادیه مشمول گروه۳ بوده و قیمت مصوب ندارد، گفت: تعیین قیمت‌ها براساس قیمت تمام‌شده با احتساب سود مصوب است اما کاهش قدرت خرید مردم موجب کاهش شدید مشتریان شده است به‌نحوی که مشتریانی که قبلا تفننی دل و جگر می‌خوردند نیز قادر به خرید آن نیستند. به‌طور نمونه حتی واحدهای صنفی میدان بهمن که قبلا مشتریان زیادی داشتند نیز اکنون در ایام تعطیل پنجشنبه و جمعه فقط تعداد معدودی مشتری دارند. به‌گفته او، بارها اعتراض فعالان صنفی را به اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام و تقاضای صدور مجوز واردات آلایش – دل، جگر و قلوه گوسفند و گوساله- را ارائه کرده‌ایم اما دامپزشکی و مسئولان جواب نداده و بر مشکلات بهداشتی انجام این کار تأکید می‌کنند. شیرازی، افزود: درخواست واردات این اقلام از ارمنستان به‌صورت تازه و با هواپیما را داده‌ایم که هنوز مجوز نداده‌اند و با این روند مشخص نیست که تا پایان امسال چه تعداد واحد صنفی قادر به ادامه فعالیت خواهند بود.

بیشتر بخوانید :  واحدهای عرضه دل و جگر تحت نظارت دایم/ گزارشی مبنی بر انتشار تب کنگو وجود ندارد

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها