[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس از ایرنا، در مجموع در هفت ماهه نخست امسال ۱۸ میلیون و ۹۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار وارد کشور شد؛ این میزان واردات نسبت به مدت مشابه پارسال ۸.۶۸ درصد از نظر وزنی و ۱۱.۷ درصد از حیث ارزش دلاری کاهش داشت.

گمرک پایان هر ماه جداولی از ترانزیت خارجی و ۱۵ قلم کالای عمده وارداتی و صادراتی خود ارائه می دهد که بررسی آنها نشان می دهد قطعات منفصله خودرو، ذرت دامی، تلفن همراه، موز، برنج سفید و مکمل های دارویی در شمار ۱۵ قلم کالای عمده وارداتی در هفت ماهه نخست امسال بودند.

یک میلیارد دلار قطعه منفصله خودرو وارد کشور شد

بررسی آمارها بیانگر این است که پس از ذرت دامی قطعات منفصله در رتبه دوم کالاهای وارداتی به کشور قرار دارد. در هفت ماه نخست امسال یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار قطعه منفصله خودرو وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۴۶.۵۶ درصد و از نظر وزنی ۵۶.۷۴ درصد رشد داشت.

واردات برنج از نظر وزنی ۱۲ درصد کم شد

واردات برنج همچون ماه های گذشته سیر نزولی داشت و در این مدت ۹۵۸ هزار و ۲۴۱ تن برنج به ارزش ۹۸۵ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۸۵۳ دلار وارد کشور شد که نسبت به هفت ماهه نخست سال گذشته از نظر ارزشی ۴.۲۱ دلار و از نظر وزنی ۱۲.۵۴ درصد کاهش یافت.

سهم ۲۶۶ میلیون دلاری موبایل وارداتی به کشور

با اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) از اواخر مهر ۱۳۹۶ برای ساماندهی ورود گوشی ها به کشور و مبارزه با قاچاق آن شاهد افزایش واردات رسمی آن به کشور بودیم.

بیشتر بخوانید :  مخالف افزایش یله و رهای ارز هستم/نرخ سود بانکی باید اصلاح شود

بر این اساس واردات آن در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۴۳.۴۲ درصد و از نظر وزنی ۱۹.۵ درصد زیاد شد.

در دوره زمانی مورد نظر واردات گوشی تلفن همراه رتبه دهم واردات را دارد و ۲۶۵ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۹۶۴ دلار ارز برای واردات موبایل از کشور خارج شد.

۲۶۱ هزار تن موز وارد کشور شد

موز از جمله میوه های وارداتی است که با نرخ ارز آزاد وارد کشور می شود البته در ماه های اردیبهشت و خرداد موز با نرخ ارز دولتی وارد کشور شد اما پس از آن از فهرست کالای ضروری حذف شد و دیگر ارز یارانه ای به آن تخصیص نمی یابد.

در هفت ماه نخست ۱۳۹۷ همچون ماه های گذشته واردات موز کاهش یافت. در این مدت ۲۶۱ هزار و ۴۷۵ تن موز به ارزش ۲۳۷ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۷۲۱ دلار وارد کشور شد.

واردات موز در بازه زمانی مورد نظر به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۳۵.۷۷ و ۲۴.۲۴ درصد کاهش یافت.

کاهش ۳۷ درصدی واردات روغن دانه آفتابگردان

روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران که علاوه بر مصرف خوراکی در صنعت نیز استفاده می شود، همچون ماه گذشته رتبه چهاردهم را در کالاهای وارداتی به خود اختصاص داده است.

در هفت ماه نخست امسال ۲۵۵ هزار و ۸۱۸ تن روغن دانه آفتابگردان وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۳۷.۷۹ درصد کم شد.

۲۰۹ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۷۹۵ دلار ارزش روغن های وارداتی به کشور در این دوره بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۳۹.۹۶ درصد کاهش یافت. این روغن ها اغلب در صنایع روغن کشی کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید :  وزیر صنعت: واردات کالا با ارز صادراتی محدودیت ندارد- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

یک هزار و ۷۳۶ تن مکمل دارویی وارد کشور شد

مکمل های دارویی از جمله اقلام وارداتی به کشور است که در هفت ماهه نخست امسال رتبه پانزدهم کالاهای وارداتی را به خود اختصاص داده است.

در این مدت یک هزار و ۷۳۶ تن مکمل دارویی به ارزش ۲۰۵ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۶ دلار وارد کشور شد.

با توجه به اینکه مکمل های دارویی در ۶ ماه گذشته جزو ۱۵ قلم کالای وارداتی نبود، اما بررسی ها نشان می دهد که واردات آن در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۲۱.۸۱ درصد و از نظر ارزشی ۵.۵۴ درصد کم شد.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها