[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ مرتضی عزیزی صبح امروز در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی‌سازی در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: اگر اصل ۴۴ نبود، به طور حتم نرخ ارز امروز عدد دیگری را نمایش می‌داد. در زمانی که حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر می‌شد و فروش نفت برای کشور قطع شد، تزریق سالانه ۲۰ میلیارد دلار ارز پتروشیمی‌ها توانست کشور را در مقابل تحریم‌ها حفظ کند. اگر اصل ۴۴ نبود قطعاً این ارز نیز وجود نداشت.

مدیرعامل هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان افزود: در شرایطی که فروش نفت همزمان با فشرده شدن حلقه تحریم‌ها برای کشور قطع شده بود، تزریق ارز ۲۰ میلیارد دلاری سالانه پتروشیمی‌ها توانست کشور را در مقابل تحریم‌ها حفظ کند.

وی با بیان اینکه هلدینگ نفت و گاز پارسیان یک هلدینگ اصل ۴۴ است گفت:‌ همه شرکت‌های این هلدینگ اصل ۴۴ بوده و تاکنون هیچ شرکتی را بابت رد دیون دریافت نکرده است، به طوری که تمامی این شرکت ها از طریق مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی خریداری شده‌اند.

وی افزود: پس از گذشت ۱۰ سال این شرکت از ۱۰ میلیارد دلار فروش در سال برخوردار بوده و در عین حال دارای صادرات ۴ میلیارد دلاری است و این در حالی است که این هلدینگ توانسته است تاکنون ۶۰ میلیارد دلار شرکت از سازمان خصوصی‌سازی خریداری کند.

عزیزی با بیان اینکه اصلاح ساختار تولید فروش و صادرات طی ۱۰ سال گذشته در هلدینگ نفت و گاز پارسیان و شرکت‌های تابعه آن صورت گرفته است، افزود: امروز پتروشیمی پردیس چهارمین شرکت خاورمیانه و بزرگترین تولیدکننده اوره در جهان است. ۹۰ درصد تولید اوره کشور و بزرگترین تولیدکنندهم متانول دنیا در کنار برخورداری از رتبه ۵ صد شرکت برتر ایرانی را برخوردار است و این درحالی است که تاکنون ۲ میلیارد دلار پروژه در این مجموعه صورت گرفته و ۷ میلیارد دلار دیگر نیز در دست اقدام است.

بیشتر بخوانید :  9 قرارداد نفتی با شرکت‎های ایرانی امضا شد- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

وی با اشاره به برخی انتقادها به فرایندهای خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ آن را ناآگاهانه دانست و گفت: با راه‌اندازی فاز یک پتروشیمی پردیس، در حالی کشور از واردات کود شیمیایی راحت شده که هم‌زمان با راه‌اندازی فاز ۲ در این مجتمع، هم‌اکنون صادرکننده اوره به عنوان بزرگترین واحد تولید کود شیمیایی دنیا هستیم. در پتروشیمی تبریز نیز در حالی این شرکت طی ۲۰ سال مالکیت دولت همواره زیان‌ده بوده که ظرف یک سال پس از واگذاری به بخش خصوصی، توانسته از سود ۲۰ میلیارد تومانی و در عین حال جبران زیان انباشته برخوردار شود و در عین حال ظرفیت تولید این شرکت به ۱۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵ برسد. هم‌اکنون ۵۰ درصد تولیدات پتروشیمی تبریز به کشورهای ترکیه، روسیه و اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمدتاً با واگذاری‌ها در کشور مخالفت می‌شود، گفت: بخش خصوصی در شرایطی قرار دارد که در بدترین وضعیت اقتصادی، یک مرتبه با پنج برابر شدن قیمت خوراک دریافتی خود مواد می‌شود، در حالی که قیمت محصولات و فرآورده‌های آن در دنیا نصف شده است. از سوی دیگر، مواجهه با مشکلات بانکی در کنار مباحث آزاردهنده مالیاتی باعث شده تا بخش خصوصی دچار چالش‌های بسیاری باشد.

وی با درخواست از وزیر اقتصاد برای صفر شدن هزینه مالیاتی خرید اقساطی سهام از دولت برای بخش خصوصی گفت: اصل ۴۴ اجرا نمی‌شود، مگر آنکه رگولاتوری را در کشور دائر کنیم. اینکه اصل ۴۴ را می‌خواهیم به خوبی اجرا کنیم، اما از سوی دیگر به دلیل آنکه دولت موفقیتی در دارایی‌هایی که واگذار کرده، نداشته و با فشار آوردن از طریق افزایش نرخ خوراک بخواهد آن را پس بگیرد، با اصل ۴۴ مغایرت دارد.

بیشتر بخوانید :  بلیت‌های نجومی «اعتراف» باطل می‌شوند

عزیزی از وضعیت مالکیت سهام عدالت در شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: در سهام عدالت نیز با وجود آنکه شرکتی واگذار شده، اما همچنان مدیر دولتی به وکالت از شرکت‌های واگذارشده به سهام عدالت در هیأت مدیره‌ها می‌نشیند، در حالی که قرار بود از حرفه‌های بازار در این شرکت‌ها حضور یابند، متأسفانه دولت مصوبه‌ای را امضا کرده که براساس آن اختیار مدیریت سهام عدالت در شرکت‌هایی که ۵۰ درصد به بالا به بخش خصوصی واگذار شده را همچنان به مدیران دولتی تفویض کرده است.

به گفته وی، ‌هم‌اکنون ۲۰ هزار نفر نیروی اصل ۴۴ در هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان وجود دارد که امیدواریم روزی بتوان با خارجی‌ها نیز رقابت کرد.

عزیزی که امروز از وی به عنوان یکی از فعالان بخش خصوصی در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی‌سازی در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به عنوان یک نمونه موفق خصوصی‌سازی تقدیر شد همچنین گفت: دولت یازدهم در واگذاریها و بحث سهام عدالت نقض غرض کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآموزش ترخیص کاریاخبار گمرک ایراناخبار گمرکات کشوراداره ی گمرکافتتاح حساب کلاسیک وبمانیانتقال پول به روسیهاویکو یورو کارگوترخيص كالا از خرمشهرتعرفه حمل بار از چینحمل بار در مشهدحمل بار دریایی از چینحمل بار زنجانحمل كالا از چينحمل و نقل ریلی ایرانخرید اینترنتی 250 فیلم برتر دنیاخرید اینترنتی 5040خرید اینترنتی خاویارخرید اینترنتی گلدانخرید اینترنتی ورق پاسورخرید تجهیزات حفاظت فردیخرید خط تولید واش بتنخرید دلارخرید عمده ابزار آلاتخرید کارت تلفن خارج از کشور پارس آنلاینخرید محصولات از خارجخریدار حواله یورور بانک صادراتصادرات روسیهصادرات کاستاریکا به چینصرافی شظرفیت حمل بار نیسان وانتفروش تجهیزات لگراندفروش خط تولید جورابفروش یورو کارگوفریت بار به سیدنیکارت بازرگانی استان فارسکارگو شیپکارگو هواییمستر کارت فیکناصر ظفری گمرکنامه به اتاق بازرگانینحوه خرید از Ebay در ایرانواردات از آمریکاواردات از هندواردات تبلتواردات تجهیزات اندازه گیریواردات زاگرس خودروواردات زغال چینیواردات مرباواردات نارگیل

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها