«ایندیا تودی» به نقل از منابع آگاه نوشت، انتظار می رود آمریکا تیم هایی را به کشورهای مختلف بفرستد تا آنها را در مورد ایران تحت فشار قرار دهد. بنابراین احتمال می رود که دولت ترامپ در این مورد به دهلی نو نزدیک شود.
روزنامه «اکونومیک تایمز» تاکید کرد: در حالی که دهلی نو بر موضع اصولی خود برای حفظ روابط با ایران و عدم مصالحه در این باره تاکید می کند، هند به زودی با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد معافیت از تحریم های واشنگتن در مورد واردات نفت از ایران گفت وگو خواهد کرد.
به نوشته این نشریه، تردیدی نیست که آمریکا هند را تحت فشار قرار می دهد تا واردات نفت از ایران را قطع کند. آنچه مشخص است، این است که هند قصد ندارد واردات نفت از ایران را متوقف کند.
یک منبع آگاه که نامش ذکر نشده است، گفت: هند موضع خود را به آمریکایی ها اعلام خواهد کرد. در نهایت، هند باید به منافع ملی خود نگاه کند. ایران همسایه مهم ماست.
روزنامه «ایندین اکسپرس» به نقل از یک منبع آگاه نوشت: وزارت نفت هند تصمیم به کاهش واردات نفت از ایران نگرفته است.
تارنمای «تریبون ایندیا» هم گزارش داد: مقام های ارشد دولت هند گزارش های خبری در مورد کاهش واردات نفت از ایران را رد کردند.
روزنامه «هندوستان تایمز» نیز با اشاره به اینکه انتظار می رود به زودی تیمی از مقام های آمریکایی رایزنی هایی با دهلی نو در مورد تحریم های ایران انجام دهند، به نقل از یک منبع آگاه نوشت: نمی توانیم پیش بینی کنیم که آمریکا چه کاری انجام خواهد داد. پس از آن مذاکرات، مسائل روشن تر خواهد شد.
هندوستان تایمز به نقل از این منبع نوشت: ایران شریک مهم و منبع بزرگ واردات نفت برای ماست.
ایران بعد از عراق و عربستان سومین تامین کننده نفت برای هند است. ایران از آوریل ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸ حدود ۱۸.۴ میلیون تن نفت خام به هند صادر کرد.
آمریکا هند و کشورهای دیگر را تحت فشار قرار داده که تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان) واردات نفت از ایران را به «صفر» برسانند، در غیر اینصورت تحریم می شوند. اما مقام های آمریکایی گفته اند، برای «دوستان و متحدانی» که در ماه های آتی واردات نفت از ایران را کاهش دهند، ارفاق قائل خواهد شد.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در سفر اخیر خود به هند خواستار توقف کامل واردات نفت هند از ایران تا تاریخ ۱۳ آبان یعنی روز شروع دور دوم تحریم ها شد اما مقامات هندی در پاسخ اعلام کرده اند که توقف کامل واردات نفت از ایران بسیار مشکل است.
کارشناسان هندی معتقدند که این کار به روابط دوجانبه میان ایران و هند که زمینه های مختلف از جمله انرژی و پروژه های ارتباطی را شامل می شود ضرر زده و به منافع دراز مدت هند صدمه وارد می کند.
هندوستان تایمز به نقل از منبعی که نامش را فاش نکرد، گفت: از اظهارات مقام های آمریکایی چنین به نظر می رسد که واشنگتن به صورت موردی با کشورهایی که واردات نفت را کاهش می دهند، همکاری می کند.
این در حالی است که «برایان هوک» مدیر سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که کاخ سفید تلاش خواهد کرد در کمترین زمان ممکن کشورهای وارد کننده نفت از ایران را مجاب به قطع کامل واردات خود کنند.
هوک در پاسخ به این پرسش که واکنش واشنگتن به اظهارات مقام های هند و ترکیه مبنی بر ادامه خرید نفت از ایران چیست؟ گفت: قصد اعطای پروانه یا معافیت نداریم، چراکه این کار اساسا فشار علیه ایران را تقلیل می دهد.
در عین حال، هند در حال بررسی گزینه هایی مانند مکانیسم روپیه-دلار برای ادامه واردات نفت از ایران است.
هندوستان تایمز از قول یک منبع آگاه گزارش داد: مکانیسم روپیه-ریال روی میز قرار دارد و یکی از سازوکارهایی است که برای ادامه واردات نفت از ایران مد نظر است.
رسانه های هندی چندی پیش نیز گزارش داده بودند، یکی از این گزینه ها احیای مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران است که در سال ۲۰۱۲ پس از تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد. بر اساس این مکانیسم، ۴۵ درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک هندی «یوکو» قرار می گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می کرد.
یک مقام ارشد هند به «تایمز آو ایندیا» گفته بود که دولت دهلی نو همچنین به دنبال آن است تا از طریق یک کشور ثالث مانند ترکیه پول نفت ایران را پرداخت کند.
وزارت دارایی، بانک مرکزی یا «رزرو بانک هند» (RBI) و همچنین وزارت بازرگانی این کشور، نهادهایی هستند که در اجرای این مکانیسم نقش دارند.
منبعی که مرجع گزارش های رسانه های هندی قرار گرفته است، همچنین اظهار داشت که آمریکا ممکن است سرمایه گذاری هند در چابهار را استثنا قرار دهد؛ آن هم به خاطر افغانستان.
وی افزود: امیدواریم که آمریکایی ها استدلال ما را در مورد چابهار بپذیرند. این بندر باید در رابطه با مسائل افغانستان از تحریم های آمریکا مستثنی شود.
هند مایل است که از بندر چابهار نه تنها به عنوان نقطه دسترسی به افغانستان استفاده کند بلکه قصد دارد از طریق این بندر به کریدور بین المللی شمال-جنوب نیز مرتبط شود.
ترامپ ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و دستور داد، تحریم هایی که طبق توافق هسته ای برداشته شده بود، دوباره اعمال شود.

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها