[ad_1]

مجید آقابابایی در  نشست خبری ظهر امروز خود که در وزارت کشور برگزار شد، بیان کرد: کوله‌بری باتوجه به شانیت و کرامت انسانی هیچگاه مورد نظر مسئولان نظام نبوده است و ساماندهی آن باتوجه به نوع نگرشی که مسئولان کشور به مرزبانان واقعی دارند، در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: کوله بری یک اصطلاح قدیمی است که از سال‌ها قبل مرزنشینان ما در مناطق مرزی اصطلاحا از این عنوان استفاده می‌کردند و با مرزنشینان کشورهای مقابل مراوده داشتند.

آقابابایی در ادامه عنوان کرد: توجه به موضوع کوله‌بری به عنوان توقف آن نیست و در حقیقت ساماندهی موضوع در نوع نگرشی است که مسئولان نظام به مرزنشینان به عنوان مرزبانان واقعی کشور دارند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تاکید کرد: به چند دلیل وزارت کشور و دستگاه‌های ذیربط به ساماندهی کوله بری ورود کردند، بازداشت‌های موقت مرزی که در سال‌های قبل وجود داشت باعث می‌شد که مرزنشین واقعی سود واقعی را از این عمل بدست نیاورد و درحقیقت بهره‌ور این موضوع  کسان دیگری بودند که در قالب‌های مختلف این عمل را انجام می‌دادند و مرزنشینان ما بنابر زحمتی که می‌کشیدند درآمد واقعی و بهره‌وری اصلی را نمی‌بردند.

وی  با بیان اینکه دلیل دوم بخاطر ورود کالاهای غیراستاندارد بود، اظهار کرد: چون دستگاههای متولی در این مبادی و جایگاهها استقرار نداشتند و ورود کالاهای غیر استاندارد به کشور وارد می‌شد، ممکن بود با استفاده از این کالاهای غیر استاندارد خطرات جانی، بهداشتی و غیره برای مصرف کنندگانش درکشور پیش بیاید.

آقابابایی تصریح کرد: دستگاههایی که مسئول ورود کالا به کشور شناخته می شدند در این مسیرها وجود نداشتند و بنا بر اجباری که وجود داشت برخی از دستگاههای دیگر در این مسیر بودند و به لحاظ قانونی تعریف حقوقی برای این حضور نداشتند لذا نیاز بود این مسیر قانونمند شود.

بیشتر بخوانید :  بانک ها صدرنشین معاملات امروز شدند

مدیر کل مرزی وزارت کشور گفت: بنابر تاکیدات وزیر کشور برای کوله بران  آیین نامه‌ای بامحوریت وزارت کشور و همکاری وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت معدن وتجارت و ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا، مسیرهای ١٣گانه‌ای به عنوان کوله بری در ۴ استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان وبلوچستان بود، تنظیم شد.

وی گفت: بعد از ٢ سال جلسات مستمر برای ساماندهی این موضوع پیش نویس آیین نامه به تایید مسئولان مربوطه در این وزارتخانه‌ها رسید و برای دولت ارسال شد که در نهایت در اول مردادماه سال جاری آیین نامه ساماندهی مبادله مرزی در ۴ استان یاد شده به تصویب هیئت وزیران رسید.

آقابابایی افزود: براساس این آیین نامه وزارت کشور موظف شد به هدایت مرزی در ۴ استان نامبرده بپردازد.

وی ادامه داد: باتوجه به ساماندهی جدید در موضوع کوله بری، مدیریت این بازارچه‌های مرزی به عهده گمرک قرار گرفت و براساس تعریفی که برای مرزنشینان در ۴استان نامبردده شد افرادی که دارای ٣سال اقامت در فاصله حداکثر٢٠ کیلومتری از نقطه صفرمرزی در استانهای آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و همچنین در فاصله ۵٠ کیلومتر نقطه صفر مرزی در استان سیستان بودند مشمول استفاده  از تخفیف بازرگانی و مشمول آیین نامه هیئت وزیران هستند.

آقابابایی بیان کرد: ١٣شهرستانی که در این ۴ استان شامل عمل ساماندهی کوله بری  شدند عبارتند از (سردشت و پیرانشهر در آذربایجان غربی، سروآباد، مریوان، بانه درکردستان، ثلاث باباجانی سرپل ذهاب ، پاوه در کرمانشاه ، شهرستانهای میرجاوه ، هیرمند نیمروز و زهک وسراوان در استان سیستان وبلوچستان).

مدیرکل امور مرزی وزارت کشورگفت: در تعریفی که داریم ١۵ بازارچه مرزی به استناد این آیین نامه ایجاد خواهد شد که در سردشت و سراوان هرکدام دوبازارچه مرزی راه اندازی خواهند شد و درحالیکه ١٣ معبرکوله بری داریم.

بیشتر بخوانید :  حذف یارانه ثروتمندن آب در هاون کوبیدن بود/دولت دوازدهم پرداخت یارانه به عموم را متوقف کند

وی تاکید کرد: بر اساس آیین نامه جدید کالاهایی که ازلحاظ قانونی مشکل ندارند، وارد می‌شوند و این کالاها حتما از سوی سازمان توسعه تجارت مجوز دارند و کلیه اقلامی هستند که قابل ثبت سفارش بارعایت موارد مربوط به محدودیت فصلی و شرایط نمایندگی وضوابط مقررات صادرات و واردات هستند و قابلیت ورود خواهند داشت.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشوربا بیان اینکه امتیاز بعدی این بازارچه های جدید این است که این افراد به معنی کوله بری قدیم عمل نخواهند کرد و با تعریفی که برای گمرک صورت گرفته است در حقیقت یک نوع عمل ترانزیت داخلی است گفت: با این مفهوم  گمرک جمهوری اسلامی مجاز خواهد بود کالاهای ترانزیتی از سایر مرزهای کشور را پس از طی تشریفات گمرکی و مجوزهای قانونی با نظارت عوامل گمرک به غرفه‌ها و انبارهای بازارچه‌ها مشترک مرزی منتقل کنند.

آقابابایی گفت: بنابراین با استفاده از این ظرفیت این افراد از لحاظ جسمی، روحی و دارای مشکلات خاص در سرما و گرما و باتوجه به طبیعت خشن این مناطق مرزی از این لحاظ آسیب پذیری آنها به حداقل خواهد رسید.همچنین موضوع تردداز مسیرمرزهای ما به کشورهای مقابل قطع خواهد شد. این افراد می‌توانند ازاین مسیر درآمد بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آیین نامه هیئت وزیران افرادی که در آن ١٣شهرستان با سابقه سه سال زندگی با ضوابط دقیقی که ذکر شد هستند، از تخفیف سود بازرگانی ماهانه حداکثر ۵ میلیون ریال استفاده کنند که این تخفیف برای هرفرد است.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها