[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس– فاطمه اکبرخانی؛ مهرداد بازرگان در گفت‌و گو با خبرنگار روابط عمومی گروه تجاری ققنوسبا بیان این که هزینه کشتیرانی بر اساس نرخ روز به اضافه هزینه فلورانس ریسک محاسبه می‌شود، توضیح داد: یعنی اگر امروز ارز در بازار ۱۳.۵۰۰تومان باشد برای کشتیرانی حدود ۱۴هزار تومان تمام می‌شود البته آزاد بودن ارز کشتیرانی به این دلیل است که در سامانه نیما که هم باید خریدار ارز باشد و هم فروشنده آن، گاه خریدار وجود ندارد و گاهی فروشنده بنابراین کشتیرانی ارز خود را از بازار آزاد تامین می‌کند.

بازرگان درباره علت تغییر قیمت حمل‌و نقل کشتیرانی ایران نیز اظهار کرد: علت تغییر هزینه‌ها و قیمت حمل‌و نقل در کشتیرانی به این موضوع برمی‌گردد که ایران با توجه به تحریم‌های موجود، در حال حاضر منطقه ناامن و جنگی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: موضوع تحریم منجر به افزایش حدود ۴برابری هزینه‌های کشتیرانی شد به طوری که اگر یک کانتینر گوشی آیفون با هزار دلار جابه‌جا می‌شد اکنون حداقل ۵هزا دلار می‌گیرد یا به طور مثال کانتینری که در گذشته با حدود ۷۰۰دلار تا کشور عمان که نزدیک ایران هم هست می‌رفت الان حدود ۳هزار دلار می‌گیرد.

این فعال بخش خصوصی با بیان این که علاوه بر تحریم، یکسری خطوط کشتیرانی بزرگ از کشور ما رفته‌اند و این موضوع نیز بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذاشته، گفت: نمی‌توانیم بگوییم الان انحصار دست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است چرا که درحال حاضر خطوط کوچک دیگری در کنار کشتیرانی ایران کار می‌کنند اما دیگر خط مستقیم برای کشتیرانی وجود ندارد و کشتی‌ها ابتدا باید به کشور عمان بروند و از آن جا خط عوض کنند که این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های بیشتر در زمینه حمل‌ونقل دریایی شده است.

بیشتر بخوانید :  کارگران بسته حمایتی دولت را دریافت می‌کنند/ توزیع بسته بین کارمندان از هفته آینده

بازرگان ادامه داد: از طرفی سوخت کشتیرانی به شدت گران شده و از طرف دیگر یکسری هزینه‌های برقی داخلی برای کشتی‌ها وجود دارد که آن‌ها نیز گران هستند بنابراین نمی‌توان گفت این افزایش هزینه‌ها تخلف است.

نائب رییس اتاق بازرگانی بندر عباس تاکید کرد: این که بگوییم کشتیرانی با این اقدام خواسته سدی بر سر راه صادرکنندگان ایجاد کند اشتباه است اما با توجه به این که کشتیرانی جمهوری اسلامی متعلق به ایران است، می‌توانست با هزینه‌های کمتر عمل کند منتها این موضوع را باید مدنظر ققرار دهیم که یکسری عوامل مانند جهش نرخ ارز دست کشتیرانی نبوده و به اجبار قیمت‌ها را افزایش داده است.

وی با اشاره به این که قیمت‌های کشتیرانی بر پایه نرخ جهانی نیست و خودشان قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، درباره آینده قیمت‌ها در زمان تحریم بیان کرد: افزایش قیمت بیشتر بعید نیست چرا که ما موج دوم تحریم‌ها را نیز در پیش داریم؛ بنابراین هم احتمال افزایش قیمت و هم ثبات قیمت وجود دارد.

بازرگان از حضور پررنگ دلالان در زمینه حمل‌و نقل دریایی خبر داد و گفت: کشور ما در وضعیت حساسی قرار دارد و با توجه به این که بسیاری از دفاتر خطوط کشتیرانی از ایران رفته‌اند و خط مستقیمی وجود ندارد حالا سیستم‌های مافیایی و دلال بازی به وجود می آید.

نائب رییس اتاق بندر عباس افزود: در حال حاضر نیز ما در وضعیتی قرار داریم که به جای خطوط بزرگ و معروف، این دلالان هستند که کانتینر‌های ما را جابه جا می‌کنند در نتیجه این دلال است که با افزایش قیمت‌ها به ما فشار وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید :  تصاویر: گردهمایی خودرو های کلاسیک در همدان

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها